עיתון או בטאון?

חלק מהעיתונים והעיתונאים מרכיבים את האג'נדה שלהם על אסון הכרמל.

 עיתון או בטאון? (8.12.10)

כאשר מתרחש אירוע בסדר גודל של השריפה בכרמל, קוראי העיתונים מוצפים לא רק בדיווחים רבים אלא גם בפרשנויות של מיטב פרשני ארצנו. האם הסיקורים והפרשנויות ניטראליים או שמא מתבקשים להיות נאמנים לרוח העיתון בו הם מתפרסמים? להלן שלשה מקרי מבחן לשיפוטכם.


 


 

שר הפנים אלי ישי סומן כבר מזמן כאויב העיקרי של כל מה שעיתון "הארץ" מייצג. בחודשים האחרונים העיתון נלחם בו, בין השאר, על רקע גירוש חלק מילדי העובדים הזרים, המעבר המוקדם לשעון חורף ומתן הקצבאות לאברכים. לכן אין הפתעה כי עוד לפני שוך הלהבות, "הארץ" כבר סימן את ישי כאשם העיקרי לשריפה, הבליט את הקריאות לפטרו ואף קרא לכך במפורש במאמרי המערכת ובפרשנויות שונות בעיתון. הנה נקרתה הזדמנות לסלק את אלי ישי מהבמה, ועיתון "הארץ" לא ייתן לה לחמוק.

למשל, תחת הכותרת "לאסון יש אחראי", נכתב:

ישי אינו קורבן האסון, אלא אחד האחראים הראשיים לו. לאחריות זו אין משמעות, אם אינו מתפטר מתפקידו, ואם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מפחד לפטר אותו.

בטור של אמיר אורן, זה כל כך מובן מאליו שאת ישי צריך לפטר שהוא מדבר בכלל על הצעד הבא:

אסור שסילוק אלי ישי ממשרד הפנים יהיה העונש היחיד על חטאי ההזנחה רבת השנים של מערך הכיבוי […]

ל"מעריב" אין מאמר מערכת אבל יש להם את בן כספית. כספית, אשר מנהל מסע צלב נגד ראש הממשלה נתניהו, לעיתים עד כדי גיחוך, החל גם הוא את המתקפה הנוכחית לפני שהאש כבתה. דומה שלכספית יש בנק דימויים שליליים על נתניהו, והוא ממתין בכל פעם לאירוע התורן כדי להתקיף אותו. בציניות אופיינית, לעג כספית על תפקודו של נתניהו בעת השריפה:

הצגת המנהיגות של בנימין נתניהו מיום חמישי ואילך היתה תצוגת מנהיגות חלולה. גם קלח תירס יודע להצטלם במסוק עם המזכיר הצבאי, לארגן תצפית גרוטסקית מהמרפסת של האוניברסיטה, להצטלם "מורה ומנחה" לאהרונוביץ' המסכן, הנטוע לידו ו"קובע" שתי משימות: הצלת חיים וכיבוי האש. ואללה, איזו מקריות.

כספית כנראה לא בונה על זיכרונם של קוראיו. לפני מספר חודשים כאשר שישה טייסי חיל האוויר נהרגו בהתרסקות מסוק יסעור ברומניה, מרח כספית כתבה על גבי שני עמודים על כך שבזמן ההתרסקות, נתניהו היה במסיבת יום ההולדת של בנו והוא לא ביטל אותה מיד. בין השאר כתב שם כספית:

[ראש הממשלה צריך היה] להפסיק את לוח הזמנים הרגיל שלו, לבטל את האירועים, להתנצל, ומיד להרים טלפון לראש ממשלת רומניה. לבקש ממנו סיוע דחוף של חיל האוויר של רומניה ושל כל יחידות החילוץ הרלוונטיות. לעדכן אותו.

[…] נתניהו אמור לנהל אירוע דרמטי כל כך […] ראש ממשלת ישראל אמור לעמוד בחוד החנית של הניהול של האירוע הזה בשעות הקריטיות כל כך.

רגע, לנהל או לא לנהל את האירוע? לעשות טלפונים או לא? לחלק הוראות או לתת לאחרים לעשות את העבודה? איך הפרשן הבכיר רוצה שנתייחס אליו ברצינות אם כל פעולה שנתניהו מבצע, הוא בא אליו בטענות שהוא היה צריך לעשות את ההיפך?

הביקורת המרכזית כלפי "ישראל היום" היא שמכיוון שהעיתון שייך לחבר המיליארדר של נתניהו, שלדון אידלסון, זהו "הביטאון של משפחת נתניהו" המגן על ראש הממשלה בחירוף נפש. כיצד, אם כן, סוקרה שם השריפה בכרמל?

ביום ראשון, הכותרת השניה ב"ישראל היום", אשר התנוססה בראש מאמר שהתפרס על עמוד שלם היתה: "נתניהו עמד במבחן האש". בין השאר נכתב שם:

[…] בנימין נתניהו פעל נכון, כשנטל לידיו את ניהול המשבר. […] ראש הממשלה צדק כאשר עלה על מסוק וטס היישר למוצב הפיקוד באוניברסיטת חיפה. באסון הטבע החמור ביותר שאירע במדינת ישראל, דווקא על משמרתו, הוא נטל את הפיקוד, ועמד במבחן האש האמיתי הראשון שלו – בכבוד.

משרד ראש הממשלה לא היה יכול לכתוב את הדברים באופן מוצלח יותר.  

למחרת דיווחו בעיתונים על בואו של מטוס ה"סופר-טנקר" האמריקאי. ב"הארץ" נכתב:

גורמים בשירותי הכבאות אמרו אתמול ש"המטוס הזה כבר לא שינה כמעט [דבר], העבודה כבר נעשתה לפני כן על ידי הכבאים על הקרקע והמטוסים האחרים שכבר הגיעו קודם".

ב"וואלה!" נכתב תחת הכותרת "מכבי האש: 'הסופר-טנקר לא תרם למאמצי הכיבוי':

דובר שירותי הכיבוי בחיפה לא התרשם מהמטוס האמריקאי ששכר ראש הממשלה והבהיר כי "הוא הגיע מאוחר מדי".

אך ב"ישראל היום" נכתב ממש באותו היום:

אחר הצהריים, עת הכריזו הכבאים כי הושגה שליטה על הדליקה, לכולם היה ברור – הסופרטנקר הוא זה שעשה את ההבדל. "האפקטיביות שלו מדהימה", אמרו הכבאים. "מה שהמטוס הזה עושה בגיחה אחת לא עושים מאה צוותים ביום".

איך ייתכן שאותם כבאים אומרים דברים הפוכים ב-180 מעלות בשני כלי תקשורת שונים?

יש משהו לא אמין בסיקור של העיתונים הנ"ל. התחושה המתקבלת היא שכל עיתון כותב מה שמסתדר עם תפיסת עולמו ודוחף לקוראיו את האג'נדה שלו. אם בן כספית היה מודה שראש הממשלה דווקא תפקד לא רע; אם "ישראל היום" היה מצליח גם לבקר את נתניהו; אם "הארץ" לא היה מעלה מיד את אלי ישי על המוקד – הכל היה נשמע אמין יותר.

יש מקום לפרשנויות ודעות, וישנם פרשנים הגונים ונבונים בכל כלי התקשורת. מגיע לציבור הקוראים כתיבה ניטראלית ומבוססת, ולא שליפות מהמותן והתאמת החדשות לאג'נדה מסוימת, על אחת כמה וכמה כשמדובר בדיווחים. זוהי דרכה של העיתונות לשים עצמה ללעג ולאבד עוד נקודות בקרב הציבור אשר גם כך הולך ומאבד אמון בתקשורת הישראלית.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות