עיתונאי ישראלי בשירות תעמולה אנטי-ישראלית

מי שקורא את דיווחו של עקיבא אלדר, מבין שישראל אחראית בפועל לטיהור אתני של הפלסטינים. איזו מניפולציה היה עליו לעשות על מנת להגיע למסקנה הזו?

יושב אדם בביתו שבלונדון, ניו יורק או תל אביב וקורא את המשפט הבא מתוך העיתון:

הרחבת ההתנחלויות ומדיניות התכנון והבנייה באזור מצמצמת את מרחב המחיה של הפלסטינים, ומספרם שהגיע בשנת 1967 ל-320 אלף עומד היום על 150 אלף בלבד.

הסבטקסט של המשפט הנ"ל הוא ברור למדי – ישראל מבצעת טיהור אתני בפלסטינים. זוהי האשמה החוזרת על עצמה בקרב גורמים אנטי-ישראליים ברחבי העולם, כולל בישראל (ביחד עם "רצח עם", "אפרטהייד" וכיו"ב). קריאת המידע הנ"ל בעיתון רק מחזקת את דעתם ומוכיחה כי ישראל אכן עסוקה בטיהור אתני של הפלסטינים.

המשפט הנ"ל לקוח מתוך כתבה של עקיבא אלדר שפורסמה לפני מספר ימים ב'הארץ' ("האיחוד האירופי: ישראל מזניחה תשתיות באזור", 17.2.12). הנתונים מתייחסים לשטח C שבגדה המערבית, אשר נתון תחת אחריותה המנהלית והביטחונית של ישראל.

המניפולציה של אלדר באה לידי ביטוי במספר מישורים:

1. את המספר 320,000 לקח אלדר כנראה מתוך דו"ח פנימי של האיחוד האירופי אשר פרטים מסוימים שלו פורסמו בעיתון 'הארץ'ובאינדפנדנט הבריטי. אלא שמה שנכתב שם הוא שהמספר המוערך של פלסטינים אשר התגוררו בבקעת הירדן ב-1967 הוא בין 200,000 ל-320,000. ההפרש הוא מאד משמעותי מבחינת מספר הפלסטינים ש"נעלמו" מהאזור עם השנים. ובכל זאת, אלדר החליט על דעת עצמו להעלים מקוראיו את המספר המינימליסטי ולציין רק את המספר המקסימליסטי.

2. בתגובה לפניה של 'פרספקטיבה', הסביר אלדר כי רוב הפלסטינים עזבו את האזור במהלך מלחמת ששת הימים. אם זהו המידע שיש לאלדר (בין אם הוא מדויק ובין אם לאו), הרי שלפי שיטתו הירידה במספר הפלסטינים מ-1967 עד היום נובעת מבריחתם במהלך מלחמת ששת הימים, שנים רבות לפני שהוקמו התנחלויות או לפני שהומצא המונח "שטח "C. ולמרות זאת, האופן בו הוא ניסח את המשפט הנ"ל מוביל את הקורא למסקנה הברורה כי המדיניות הישראלית וצמצום מרחב המחיה של הפלסטינים הם שגרמו לכל כך הרבה פלסטינים לנטוש את אדמתם.

3. אלדר לא טורח לספר לקוראיו כי מספר הפלסטינים החיים בשטח C שנוי במחלוקת. למשל, המשרד לתיאום עניינים הומניטאריים של האו"ם (OCHA) אשר לא סובל מעודף אהבת ישראל, טוען בדו"ח מ-2008 כי בשטח C  חיים כ-228,000 פלסטינים. עמותת "במקום" אשר טוענת בדו"ח משלה כי מדובר בכ-150,000 פלסטינים מודה כי מדובר בהערכה מקורבת ולא בנתון מדויק וכי אין בנמצא נתונים מדויקים הנוגעים להיקף האוכלוסייה המתגוררת בשטח C. למעשה, ניתן לקחת את המספרים השונים שפורסמו בדוחות שונים ו"להוכיח" כי אוכלוסיית הפלסטינים באזור המדובר בכלל גדלה מאז 1967. השורה התחתונה היא שאלדר בחר במספר מסוים מבלי להיות הוגן ולסייג שמדובר במספר שנוי במחלוקת.

עקיבא אלדר, אם כן, מבצע מניפולציה בנתונים, ובמקום להציג אותם באופן מאוזן ומסוייג, מציג אותם באופן שמסתדר עם השקפת עולמו הסובייקטיבית. וכל זה, יש להזכיר, בדיווח עיתונאי ולא בטור דעה.

מעבר לדיווח הלקוי, יש למשפט הנ"ל משמעות הרבה יותר עמוקה. אולי אותו אדם שיושב בביתו שבלונדון, ניו יורק או תל-אביב קרא גם על הנאום שנשא יושב ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בכנס בקטאר לפני כמה ימים. בנאום אמר בין השאר עבאס כי ישראל מבצעת טיהור גזעי בירושלים ושהיא מנסה לרוקן את המסגדים והכנסיות של ירושלים. מדוע שאותו אדם יחשוב שעבאס אינו דובר אמת? הרי עקיבא אלדר, העיתונאי הישראלי, כתב על טיהור אתני שישראל ביצעה במקום אחר. ייתכן גם כי אותו אדם קרא את טורו של גדעון לוי מלפני שבוע בו טען כי ישראל מפרה את חופש הפולחן של המוסלמים בירושלים. גם זה מסתדר נפלא עם הנרטיב השקרי והמסית שמנסה מחמוד עבאס להנחיל לעולם.

זהו הקשר שבין מניפולציה של נתונים (במקרה של אלדר) וכתיבת אי-אמת (במקרה של לוי), לבין דיסאינפורמציה מוחלטת (במקרה של עבאס). גם אם לא התכוון לכך באופן מודע, אלדר משמן היטב את גלגלי מכונת התעמולה האנטי-ישראלית.

קרא/י את כתבת ההמשך – "מי אמר טיהור אתני?" המתחקה אחר המקור למספר 320,000.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות