על פי "הארץ", לערביי ישראל אין ייצוג בכנסת

(6.3.2010)
עיתון "הארץ" פרסם טור דעה המתבלבל בין ביקורת לגיטימית הנוגעת לתחושת אפליה בקרב ערבים ישראלים, לבין כתיבת עובדות מנותקות מהמציאות ומשוללות כל יסוד. עיתונאות חובבנית במיטבה.

.
ערביה מצביעה בבחירות, לוד 2013 (פלאש 90)

מדי פעם, כמו נשמרת על אש נמוכה, עולה ומבצבצת טענת חוסר השוויון וחוסר הזכויות של ערביי ישראל. אין ספק כי יש מקום למאמרים וטורי דעה המתייחסים לתחושת אפליה הקיימת בחברה הישראלית, לא רק בין יהודים לערבים,  אלא גם בין יהודים ליהודים, בין מהגרים לוותיקים, בין גברים לנשים, בין אשכנזים למזרחיים, ובכלל בין בני אדם – תופעה שאינה ייחודית למדינת ישראל אלא מתקיימת בכל חברה מערבית דמוקרטית, ובודאי במדינות וחברות לא דמוקרטיות.

אולם יש להבדיל בין תחושה לגיטימית לבין כתיבת עובדות בלתי נכונות. ישנם נתונים ועובדות שאינם ניתנים לפרשנות ואל לעיתון המכבד את עצמו להרשות לטעויות מהסוג הזה להיכתב בין עמודיו.

עיתון "הארץ" נתן השבוע במה לסלמאן מצאלחה, "חוקר תרבות, משורר ומתרגם" כהגדרת העיתון, לשטוח את טענותיו כלפי מדינת ישראל המתנהלת "כשלטון כיבוש ציוני על כל צעד ושעל" ("שיעור מורשת", 3.3.10).

כותב מצאלחה באמצע טורו:

הניכור בולט גם בכל הקשור לשלטון המרכזי, שכן זוהי המדינה הדמוקרטית היחידה בעולם שחמישית מתושביה – המוכרזים, על הנייר לפחות, כשווי זכויות – לא זוכים לייצוג לא בממשלותיה ולא "במוסדותיה הזמניים והקבועים".

אין צורך לשפשף עיניים, זה באמת מה שכתוב שם. דומה שבשנת 2010, משורר מכובד ואינטליגנט, ועורך עיתון מכובד אף יותר, יחשבו פעמיים לפני שיפרסמו משפט כל כך מופרך ומנותק מהמציאות.

ובכן, לטובת מר מצאלחה ועורכי "הארץ", להלן הרשימה המלאה של כל חברי הכנסת הלא יהודים אשר כיהנו מהכנסת הראשונה ועד לכנסת הנוכחית. הרשימה כוללת גברים, נשים, מוסלמים, נוצרים ודרוזים אשר היו או הינם חכ"ים מטעם מפלגות ערביות ומפלגות מעורבות, כולל מפלגות שלטון ומפלגות ציוניות מובהקות כמו הליכוד, העבודה, קדימה וישראל ביתנו (קליק על כל שם יוביל לעמוד הבית שלו/ה באתר הכנסת):

 1.      ח"כ אחמד א-ד`אהר

2.      ח"כ סיף א-דין א-זועבי

3.      ח"כ עבד אל-עזיז א-זועבי

4.      ח"כ חמאד אבו-רביעה

5.      ח"כ לביב חוסיין אבו-רוכן

6.      ח"כ עפו אגבאריה *

7.      ח"כ שפיק אסעד

8.      ח"כ אסעד אסעד

9.      ח"כ טלב אלסאנע *

10.  ח"כ רוסתם בסתוני

11.  ח"כ מוחמד ברכה *

12.  ח"כ עזמי בשארה

13.  ח"כ חוסניה ג`בארה

14.  ח"כ חליל-סלים ג`בארה

15.  ח"כ אמין-סלים ג`רג`ורה

16.  ח"כ מסעוד גנאים *

17.  ח"כ עבד-אלמאלכ דהאמשה

18.  ח"כ עבד-אלוהאב דראושה

19.  ח"כ מגלי והבה *

20.  ח"כ מוחמד ותד

21.  ח"כ חנין זועבי *

22.  ח"כ ג`מאל זחאלקה *

23.  ח"כ תאופיק זיאד

24.  ח"כ עבאס זכור

25.  ח"כ יוסוף ח`מיס

26.  ח"כ סאלח-חסן ח`ניפס

27.  ח"כ ווליד חאג` – יחיא (צאדק)

28.  ח"כ רפיק חאג` – יחיא

29.  ח"כ חנא חדד

30.  ח"כ פארס חמדאן

31.  ח"כ חמד חלאילה

32.  ח"כ נאדיה חילו

33.  ח"כ תאופיק חטיב

34.  ח"כ ואסל טאהא

35.  ח"כ תופיק טובי

36.  ח"כ סאלח טריף

37.  ח"כ אחמד טיבי *

38.  ח"כ מוחמד כנעאן

39.  ח"כ השר ראלב מג`אדלה

40.  ח"כ חנא מוויס

41.  ח"כ ג`בר מועדי

42.  ח"כ עסאם מח`ול

43.  ח"כ האשם מחאמיד

44.  ח"כ נואף מסאלחה

45.  ח"כ מוחמד מיעארי

46.  ח"כ אליאס נח`לה

47.  ח"כ סעיד נפאע *

48.  ח"כ מוחמד נפאע

49.  ח"כ אמל נסראלדין

50.  ח"כ חנא סוייד *

51.  ח"כ סאלח סלים

52.  ח"כ צאלח סלימאן

53.  ח"כ אחמד סעד

54.  ח"כ דיאב עוביד

55.  ח"כ חמד עמאר *

56.  ח"כ זיידאן עטשי

57.  ח"כ חסיין פארס

58.  ח"כ איוב קרא

59.  ח"כ נוזהת קצב

60.  ח"כ מסעד קסיס

61.  ח"כ שכיב שנאן

* מכהנים בכנסת הנוכחית (הכנסת ה-18)

ומה עם בתי המשפט?

בין מוסדות המדינה, בהם אין ייצוג למיעוט הערבי לפי מצאלחה, יש לציין גם את בתי המשפט. ובכן, לטובת מצאלחה, להלן רשימת השופטים והרשמים הלא יהודים העובדים כיום במערכת בתי המשפט. הרשימה כוללת גברים, נשים, מוסלמים, נוצרים ודרוזים העובדים בבתי משפט שלום, מחוזיים ובעליון:

1.      אבו אסעד אוסילה (רשמת)

2.      אבו טהה נסר

3.      אבו-פריחה אחמד

4.      אטרש שאהר

5.      בולוס אברהים

6.      בסול ג'אדה

7.       בשארה-כריני נסרין

8.      ג'באלי רביע  (רשמת)

9.      ג'בארין ג'מילה  (רשמת)

10.  ג'דעון כאמלה

11.  ג'השאן נאסר

12.  ג'ובראן סלים (שופט בית המשפט העליון)

13.  ג'יוסי סארי

14.  דאוד מאזן

15.  דבור סאאב

16.  דלה מוסא נבילה

17.  הווארי זיאד

18.  זועבי רגד (רשמת)

19.  חאמד וויליאם

20.  חג' יחיא ע. ג'ואד

21.  חדיד רמזי

22.  ח'טיב האשם

23.  חלאילה מוהנד  (רשם)

24.  חסן נוהאד

25.  טאהא ערפאת

26.  יונס ודאד (רשמת)

27.  יוסף סוהייל

28.  כבוב חאלד

29.  כנעאן אחסאן

30.  כתילי תאופיק

31.  מוראני נדים

32.  מסארווה מוחמד

33.  נאסר ג'מיל

34.  נאשף-אבו אחמד שאדן

35.  נדאף רים

36.  סאלח זיאד

37.  סבאג חנא

38.  סלאמה אינאס

39.  סמיר עמאר מהא

40.  סעב כמאל

41.  סרחאן שכיב

42.  עאסי עבאס (רשם)

43.  עיילבוני עאטף

44.  עיסא סעיד (ראש הוצאה לפועל, בימ"ש שלום חיפה)

45.  פלאח זאיד

46.  קבאני מסבאח  (ראש הוצאה לפועל, בימ"ש שלום קריות)

47.  קודסי ריאד  (רשם)

48.  קרא ג'ורג'

49.  קראוואני היאם

50.  שאמי סלווא  (רשמת)

51.  שלאעטה-חלאילה לובנה

52.  שרקאוי אינעאם (רשמת)

דו"ח של עמותת "סיכוי" על הייצוג של אזרחי ישראל הערבים במוסדות המשפטיים של ישראל ניתן לקרא כאן.

ואנחנו לא מזכירים את אין ספור הרופאים, רוקחים, עורכי הדין, פקידים ועובדי ציבור המטפלים ונותנים שירותים הן לאזרחים ערבים והן לאזרחים יהודים.

שפה ערבית וחופש הביטוי

טענה נוספת ומוזרה של מצאלחה היא כי על מכוניות משטרה כתוב רק "משטרה" בעברית ולא בערבית:

מהי תחושת האזרח הערבי כלפי משטרה שמופיעה ביישוב שלו בלי כיתוב בשפתו? האין זה מסמל יותר מכל את היותה מייצגת שלטון כיבוש, שלטון זר?

זוהי טענה מוזרה ודמגוגית. על אף שרוב הציבור בארץ דובר עברית כשפת אם, השפה הערבית היא שפה רשמית במדינת ישראל. כאשר מצאלחה עולה על רכבו ונוסע בחופשיות לכל פינה בארץ, הוא יכול להיעזר באין ספור שלטים הכתובים עברית וערבית, על מנת להגיע אל יעדו בשלום. אם הוא זקוק לביקור במשרדי הביטוח הלאומי, משרד הפנים, משרד התחבורה או מס הכנסה למשל, יחכו לו שלטים מאירי עיניים בערבית, ובדרך כלל הוא יוכל לשוחח עם פקיד דובר ערבית (במיוחד בירושלים ובגליל). האם גם אז יחוש מצאלחה שהוא נתון לשלטון זר?

מעבר לשקריות שבדבריו של מצאלחה, הוא מדגיש כי ישראל היא הדמוקרטיה היחידה בעולם בו אותו "חוסר ייצוג" לכאורה, מתקיים. כנראה הנוחיות בה הוא חי השכיחה ממנו את העובדה כי הוא שייך לקבוצה היחידה של ערבים במזרח התיכון החיים במדינה דמוקרטית, משתתפים במשחק הדמוקרטי ונהנים מין הרווחה של צורת חיים זו. לא רק שאזרחי ישראל הערבים נהנים מכל הזכויות הניתנים כחוק (חינוך חינם, ביטוח רפואי, ביטוח לאומי), הם נהנים גם מחופש ביטוי אשר אין דומה לו באף מדינת רוב ערבי בעולם.

כך יושב סלמאן מצאלחה (אשר בראיון עימו ב"הארץ" קרא להפוך את ישראל למדינת כל אזרחיה, למחוק את עברה, לבטל את ההמנון ולשנות את דגל), ותוך כדי שהוא כורת את הענף עליו הוא יושב, מוכיח בעצם כתיבת ופרסום טורו את עובדת היותו אזרח בחברה שוות זכויות המעניקה את זכות הדיבור, הביקורת וההפגנה לכל אזרח החפץ לעשות כך במסגרת החוק.

אם מצאלחה ועיתון "הארץ" לא היו עסוקים בלפרסם עובדות בלתי נכונות, ייתכן כי היה להם זמן להתייחס לבעיות האמיתיות – ולא הבדויות – שיש לטפל בהן בכל הקשור לאזרחי ישראל הערבים.

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות