(עמק) המלך הוא עירום

מכתב ל'הארץ' חושף חוסר מקצועיות של אחד מכתביו.

לפני כשבועיים פורסם ב'הארץ' מאמר של ניר חסון תחת הכותרת "משרטטים מחדש את מפת ירושלים המקראית" (23.10.11). כתבתו של חסון דנה במאמר של פרופ' עודד ליפשיץ ופרופ' נדב נאמן מאוניברסיטת תל אביב, שפורסם בכתב העת "בית המקרא". חסון מסביר לקוראיו כי שני החוקרים מציעים כי המקום המכונה "גן המלך" למעשה שוכן בעמק רפאים ולא באזור שם מקובל לזהותו כיום.

מדוע זה מעניין את קוראי 'הארץ'? מכיוון שמקובל לזהות את גן המלך עם אזור בכפר סילוואן המכונה אל-בוסתאן, וחסון לא שוכח להזכיר לקוראיו את החשיבות הפוליטית/מדינית של מקום זה:

גן המלך עלה בשנתיים האחרונות לכותרות בשל תוכנית ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, להקים פארק ארכיאולוגי בשם "גן המלך" בתחתית הכפר סילואן, במקום שנהוג היה לזהות את מיקומו של הגן המלכותי של ירושלים המקראית ב-20 השנים האחרונות צמחה במקום שכונה פלסטינית של כ-90 בתים, שנבנו כולם ללא היתרים, ושמה "אל-בוסתן"… תוכנית ברקת כוללת הריסת 22 בתים פלסטיניים ועוררה סערה כשפורסמה. כעת טוענים ליפשיץ ונאמן שהמקום המכונה "גן המלך" אינו שם, תחת בתי סילואן, אלא בפתח רחוב עמק רפאים.

זוהי אכן אינפורמציה מעניינת עד שקוראים את המכתב ששלחו אתמול למערכת 'הארץ' פרופ' ליפשיץ ופרופסור נאמן, מחברי המאמר. אנו מביאים את המכתב במלואו, ללמדנו שגם כאשר מדובר בידיעה תמימה בנושא היסטורי-ארכיאולוגי, לא תמיד ניתן לסמוך על המידע המובא בו (מכתבם מתייחס גם לטור של בני ציפר בו הוא השתלח ועלב בהם על רקע המאמר שפרסמו):

  

על השתלחות ובורות

 

בתגובה על "תמיד תהיה לנו (עוד) ירושלים" מאת בני ציפר ("הארץ", 28.10) ועל "משרטטים מחדש את מפת ירושלים המקראית" מאת ניר חסון ("הארץ", 23.10)

המאמר האקדמי שפורסם בעברית לא כבר – עודד ליפשיץ ונדב נאמן, "מ'בעל פרצים' ל'בית הכרם' – על גלגולי שמה הקדום של רמת רחל", "בית מקרא" נ"ו – עוסק בבירור השם הקדום של אתר העתיקות הנמצא בצמוד לקיבוץ רחל. בתוך כך המאמר בוחן את זיהוים של שני עמקים הנמצאים בסמוך לו ונזכרים בתנ"ך – "עמק רפאים" ו"עמק המלך".

מקומו של "גן המלך" נזכר במאמר זה רק בהערת אגב, בהקשר למקום שבו הציב אבשלום את מצבתו. במאמר אין כל דיון במקום זה, ורק נמסרות הפניות למקומות שבהם הציעו חוקרים לזהות אותו בשנות ה-50, ה-60 וה-70 של המאה הקודמת.

ניר חסון [אשר] בכתבתו יצא נגד התוכניות של ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, להקים פארק ארכיאולוגי בשם "גן המלך" בתחתית הכפר סילואן, החליף בטעות את "עמק המלך" ב"גן המלך" וטען, שהמאמר שפירסמו ליפשיץ ונאמן מזהה את "גן המלך" (שכאמור לא נדון כלל במאמרנו) בפתחת עמק רפאים.

וכך קובע בני ציפר לאחר כמה ימים, ש"שני פרופסורים הכריזו שירושלים המקראית היתה בעמק רפאים", ועולב בכותבי המאמר על כך שכל כוונתם היא לזכות בכותרת בעיתון או בראיון בטלוויזיה.

ההשתלחות ב"פרופ' X וד"ר Y, אחד היסטוריון ואחד ארכיאולוג או להיפך", המפרסמים ב"בכתב העת חירייה נאמנה", ש"המקום הנקרא כיום בטעות ירושלים היה בימי קדם סתם מזבלה מסריחה ושמה יזובלים", מעידה יותר מכל מיהו הכותב ומה שיחו, מהו מטען הידע שהוא מביא עמו ומהו אופק האסוציאציות שלו.

פרופ' X ליפשיץ ופרופ' Y נאמן (או להיפך)

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות