פיצול האישיות של הכתב שלא ידע שהוא כזה

אירוע מוזר נרשם היום בשניים מתוך חמשת העיתונים היומיים. מוזר בעיקר מפני שמדובר בשני עיתונים המהווים שני ראשים של אותו הגוף – 'מעריב' ו'מקור ראשון'. מאז רכש שלמה בן-צבי, המו"ל של 'מקור ראשון', את 'מעריב', חלה נדידת כתבות וכתבים מעיתון אחד לשני. וכך, לעיתים קרובות מאד ניתן לקרא בשני העיתונים את אותן הידיעות.

כמו למשל היום. היום פורסמה ידיעה של אסף גבור, הכתב לענייני ערבים של 'מקור ראשון', הן ב'מעריב' והן ב'מקור ראשון'. מה אתם מבינים מהכותרות הבאות?

מקור ראשון:

מעריב:

לא רק הכותרות, אלא גם ניסוח הידיעה עצמה משתנה מעיתון לעיתון. למשל ב'מעריב' מוזכר כי אזרח סורי תקף את אחמדיניג'אד, ואילו ב'מקור ראשון' תקיפה זו לא מוזכרת כלל. כמו כן ב'מעריב' נכתב כי אחמדינג'אד "קיים שיחה קשה" עם הפוסק העליון של הסונים במצרים, ואילו ב'מקור ראשון', על אף שהפגישה הוזכרה, היא לא הוגדרה כ"קשה".

כל זאת כאמור מאותה הידיעה של אותו הכתב.

אנחנו לא באמת מבינים מדוע החליטו העורכים לקחת את אותם הנתונים לכיוונים נגדיים. אחד ההסברים הוא כי מערכת 'מקור ראשון' נסגרת בשעות הערב המוקדמות, מספר שעות לפני מערכת 'מעריב' אשר נסגרת בשעת לילה מאוחרת. ייתכן כי במהלך השעות הללו רוח ביקורו של אחמדינג'אד השתנתה לרעה, מה שגרם לעורך ב'מעריב' לשנות את הטון של הידיעה. נוסף על כך, ראוי להעלות שאלה לא פחות חשובה – מי שמע על כתב אשר כותב עבור שני עיתונים שונים? האם אנו צפויים לעוד כותרות סותרות מהסוג הזה גם בעתיד, על לא עוול בכפו של הכתב אשר רק מנסה לעשות את עבודתו?

כך או אחרת, בשבוע בו הוצת וויכוח – בעקבות תחקיר 'המקור' על 'ישראל היום' – על תפקידו ואחריותו של העורך בעיתון, קיבלנו היום דוגמא מאלפת כיצד החלטה של עורך יוצרת מצב בו שני צרכני תקשורת יקראו את אותה הידיעה החתומה על ידי אותו העיתונאי אך בכל זאת יקבלו אינפורמציה שונה לחלוטין, בודאי אם הם קוראים את הכותרת בלבד כפי שעושים מרבית מרפרפי העיתונים.

לתשומת ליבם של מי שעדיין חושבים שניתן לצרוך חדשות בהתבסס על כלי תקשורת אחד.

.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות