שוודיה וההכרה במדינה פלסטינית – על מה המהומה?

ב'ידיעות אחרונות' נכתב ברישול ששוודיה היא המדינה הראשונה שהצהירה על הכרה במדינה פלסטינית. גם הטענה שהיא המדינה האירופאית הראשונה להצהיר על כך אינה נכונה. אז מה כן?

 

התבטאות של ראש ממשלת שוודיה הנכנס לגבי הכרה ב"מדינת פלסטין" העלתה את המדינה הסקנדינבית לכותרות בימים האחרונים. אולם על מה באמת כל המהומה? האם, כפי שנכתב ב'ידיעות אחרונות', שוודיה היא המדינה הראשונה שהכירה ב"מדינת פלסטין"? ואם לא (והיא לא), מה בדיוק החשיבות בהכרה של שוודיה במדינה פלסטינית?

ב'ידיעות אחרונות' פתחו את הדיווח בנוגע ל"הבהרה" השוודית על עמדתם ביחס למדינה פלסטינית, בכך שהודיעו ("הנסיגה השוודית", 6.10):

שוודיה, שבסוף השבוע היתה המדינה הראשונה שהצהירה על הכרה במדינה הפלסטינית מחשבת מסלול מחדש.

 

sweden_1

אלא, שככל הנראה יש פה טעות סופר. שכן גם ב'ידיעות' יודעים היטב ששוודיה רחוקה מאד מלהיות המדינה הראשונה שהכירה ברשות הפלסטינית כמדינה. רק יום קודם לכן ("משוודיה בהכרה", 5.10) נכתב בעיתון כי:

130 מדינות ברחבי העולם כבר מכירות כיום ברמה כזאת או אחרת בזכותם של הפלסטינים למדינה.

כאשר הפלסטינים ביקשו לצרף את "פלסטין" לאו"ם לפני מספר שנים, חוברת שפרסמו כללה את המפה הבאה בה הוצגו המדינות המכירות (כך על פי הפלסטינים) ברשות הפלסטינית כמדינה:

sweden_2

מה, אם כן, העניין הגדול בנוגע להכרה של שוודיה? נחזור לכתבה של 'ידיעות':

ההצהרה עוררה זעם היות ומדובר במדינה הגדולה באירופה שנקטה בצעד כזה.

שוב מדובר כאן בחוסר דיוק. כפי שניתן לראות במפה לעיל, שוודיה איננה המדינה הראשונה וגם לא הגדולה באירופה אשר הכירה ב"מדינת פלסטין".

יום קודם לכן נימק העיתון את חשיבות המהלך בצורה יותר מוצלחת:

שוודיה הפכה בסוף השבוע למדינה הראשונה במערב אירופה שהתחייבה להכיר במדינה פלסטינית.

שוודיה היא אכן המדינה הראשונה במערב אירופה שהתחייבה להכיר במדינה פלסטינית. אבל ההסבר של רויטרס, כפי שפורסם בעיתון 'הארץ', מחדד אף יותר את ההסבר:

בכך תהפוך שוודיה למדינה האירופית הגדולה הראשונה החברה באיחוד האירופי אשר בוחרת להכיר בפלסטין כמדינה.

בהמשך הכתבה מובהר כי:

מדינות מסוימות החברות באיחוד, כגון הונגריה, פולין וסלובקיה הכירו בפלסטין, אך עשו זאת בטרם הצטרפו כחברות. במידה ושוודיה תממש את הצהרותיה, היא תהפוך למדינה הראשונה החברה באיחוד האירופי המכירה במדינה פלסטינית.

אם כן, העניין במהלך הוא בכך שמדובר במדינה הראשונה שהתחייבה להכיר במדינה פלסטינית בעת שהיא חברה באיחוד האירופאי, וזאת בניגוד לעמדתו הרשמית. ספק אם באמת יש לאותו מהלך ייחודיות כלשהי, שכן ניתן לטעון כי מדינות רבות החברות באיחוד וביניהם אירלנד, צרפת, שוודיה וספרד הכירו במשתמע במדינה פלסטינית כאשר הצביעו בעד נתינת מעמד של "מדינה לא חברה" באו"ם לרשות הפלסטינית. כך או אחרת, העמדה המסורתית של האיחוד היא שיש להכיר במדינה פלסטינית רק כתוצאה מהמו"מ בין הפלסטינים לישראל.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות