שיעור (עקום) בהיסטוריה מאת אורי משגב

האמנם, כטענת משגב, סירוב הפלסטינים להחלטת החלוקה של האו"ם ב 1947 היה דחיית הפשרה הראשונה שלהם, או שדחיית כל פשרה הגדירה אותם כבר שנים רבות קודם לכן, משחר התאגדותם לעם?

שלילת זכות היהודים לריבונות היה לעיקרון היסוד של הלאומיות הפלסטינית 30 שנה לפני תוכנית החלוקה.(הההצבעה על התוכנית באו"ם, 29 בנובמבר 1947. צילום: לע"מ)

ביום ראשון האחרון פרסם העיתונאי אורי משגב ב'הארץ מאמר ביקורתי נגד עמדתו האמפתית של גדעון לוי כלפי המחבל מג'נין, מבצע הפיגוע בתל אביב. משגב התעצבן, כמובן בצדק, אבל מרוב עצבים החטיא בגדול את מהות ההגדרה העצמית הפלסטינית. כך משגב:

בעיוורונו הוא (גדעון לוי) עוד נתלה בתאריך הולדתו המקרי של הרוצח – מועד החלטת החלוקה של האו"ם, הראשון בשרשרת של צמתים היסטוריים שבהם דחו יותר מדי פלסטינים הצעות לפשרה וחיים משותפים.

כלומר, לפי משגב, דחיית תוכנית החלוקה של האו"ם ב 29 בנובמבר 1947, היתה הסירוב הראשון של הפלסטינים לפשרה.

זה לא נכון. עוד קודם לתהליך התגבשות תושבי הארץ הערבים לכדי אומה, ובוודאי לאורך תהליך ההתגבשות, העיקרון הבסיסי והמכונן ביותר שעמד בבסיס ההגדרה העצמית היה עיקרון הסירוב לכל הצעת פשרה שהועלתה בפניהם.

זה התחיל מיד לאחר החלטת ועידת סן רמו ב 1920, שקבעה את הפשרה הראשונה ולפיה שטח המזה"ת יחולק בהתאם להסכמי סייקס-פיקו שקבעו הקמת מדינה יהודית אחת ולצדה הקמת מדינות ערביות שונות לעמי האזור הערבים, לרבות לתושבי ארץ ישראל הערבים שראו עצמם חלק מ'סוריה הגדולה'.

שנה לאחר מכן ביקר בארץ נציג האימפריה הכובשת החדשה וינסטון צ'רצ'יל, אז בתפקיד שר המושבות הבריטי. משלחת של ערביי הארץ נפגשה עמו, ביקשה לבטל את הצעת הפשרה של סייקס ופיקו, ונימקה זאת ברצון ערביי הארץ להסתפח לסוריה הגדולה. זה כנראה היה הסירוב הראשון. צ'רצ'יל סירב לבקשתם.

בכעשרים השנים הבאות, לאורך שנות העשרים והשלושים, התפתחו בחברה הפלסטינית שני מחנות פוליטיים: מחנה מתון בהובלת חמולת נשאשיבי שתמך בפשרה עם הציונים, ומחנה קיצוני בהובלת חמולת אל חוסייני, שהתנגד לכל פשרה. בפרק המבוא בספרו 'לידתה של בעיית הפליטים', מתאר ההיסטוריון בני מוריס איך במערכה על דעת הקהל הפלסטיני, גבר המחנה הקיצוני בהובלת חמולת אל חוסייני על המחנה המתון בהובלת הנשאשיבים, בשרשרת מעשי דיכוי, כפייה, אלימות ורצח, שהגיעו לשיאם בזמן המרד הגדול בשנים 1936-1939. את שנות האנרכיה של המרד ניצלו האל חוסיינים כדי לרצוח רבים מאנשי נשאשיבי, ובכך השתלטו על העמדה הפוליטית הפלסטינית, וקבעו פעם נוספת 'לא' מהדהד לכל פשרה.

בשנת 1937 הציעה 'ועדת פיל' הצעת פשרה מרחיקת לכת לטובת הערבים, שלמעשה הותירה בידי הערבים רוב מוחלט של כ 70% מהשטח, בעוד למדינה היהודית יועדו רק כ 20% מהשטח. חרף אזהרה ברורה ששיגר וינסטון צ'רצ'יל לידידו חיים וייצמן, לפיה אסור לציונים להסכים להצעת החלוקה הזו כי היא תותיר בידיהם מדינה יהודית קטנה מדי שלא תוכל להגן על עצמה, קיבלו הציונים את ההצעה. הערבים כידוע, דחו על הסף גם את הצעת הפשרה הזו.

את כל העשור הבא הקדישו הערבים להתכוננות לקראת העימות המכריע על הארץ, שכולם ידעו שיגיע עקב כוונתם לדחות כל הצעת פשרה נוספת שתובא בפניהם.

כעבור כעשור הגיעה החלטת החלוקה של האו"ם, אותה תיאר משגב כראשונה בשרשרת צמתים היסטוריים בהם דחו הפלסטינים הצעות לפשרה.

בשנת 1974 פרסמו הפלסטינים את 'תוכנית השלבים', שמטרתה השתלטות על הארץ כולה בשלבים ובמסגרתה הם מטעים את העולם לחשוב שפניהם לפשרה. אבל האמנות הלאומיות שלהם, כמו גם הסקירה הקצרה שהובאה כאן, מעלות את האמת: פניהם אינם לפשרה, מעולם לא היו ולעולם גם לא יהיו. לא לצדנו הם רוצים לחיות כאן, אלא במקומנו.

הייתכן שתובנה זו היא הסיבה לגרסתו של משגב, מאמין נלהב בפשרה, להיסטוריית הסירובים?

הזכרתי למשגב את שרשרת הסירובים האלה שקדמו להחלטת החלוקה, אותה תיאר כסירוב הראשון, ושאלתי למה החמיץ אותם. הוא בחר שלא להגיב

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות