שמועות במקום דיווחים

(28.6.2010)
כיצד הצליחה חבורת אנרכיסטים להחדיר עלילה בדיונית אל תוך הדיווחים על המהומות בסילוואן? מדוע דווח בכלי התקשורת כי מספר פלסטינים נפצעו מירי חי אם לא נמצאו פצועים כאלה? עוד יום של עצלנות עיתונאית המתבססת על שמועות ולא על עובדות.

מה צריך לעשות על מנת להחדיר לעיתונות סיפור שלא התרחש ולהציגו כחדשות לכל דבר וענין? מסתבר שלא הרבה – קצת דמיון, מספרי טלפון של עיתונאים ועמוד פייסבוק או בלוג.

מי שיקרא בעיתונים היומיים ובאתרי האינטרנט המובילים על ההתפרעות ההמונית של כ-200 פלסטינים תושבי סילוואן אשר התרחשה בליל ה-27 ביוני סמוך לבית יהונתן בו מתגוררות משפחות יהודיות, יתקשה להבין מה התרחש שם ומדוע.

ב"מעריב" נכתב בידיעה בת שלש פסקאות כי:

הרקע להתפרעות: החלטת עריית ירושלים מהשבוע שעבר להרוס במקום 22 בתים בלתי חוקיים ולהקים בכפר את פארק גן המלך.

כך גם נכתב כמעט באותן מילים בידיעה בת שלש הפסקאות ב"ידיעות אחרונות".

ב"הארץ", לעומת זאת, בידיעה הנפרשת לאורך רבע עמוד, הרקע הנ"ל לא מוזכר אף פעם אחת. הנה הסיבה לפרוץ המהומות [הגרסה האינטרנטית של הידיעה קצרה מהידיעה המודפסת]:

לטענת הפלסטינים, העימותים החלו בעקבות התגרות של מאבטחי המתנחלים והידרדרו לידויי אבנים.

מנין האינפורמציה הזאת? כיצד התגרו המאבטחים? מה עשו או אמרו?

חיפוש מדוקדק בידיעות הרלוונטיות מגלה שהסתובבה "טענה" או "עדות" אשר הצליחה להשתחל אל תוך הדיווחים הרלוונטיים. על פי הטענה, שוטרים או מאבטחים נכנסו בכוח לבית הכנסת התימני בסילוואן – מבנה בבעלות יהודית אשר מתגוררת בו משפחה פלסטינית שקיבלה צו פינוי – ובעקבות אותה פעולה החלו המהומות.

אולם טענה זו משתנה מידיעה לידיעה. כך, למשל, נכתב ב"ידיעות":

על פי עדויות של תושבים פלסטינים, האירוע התחיל כאשר מאבטחים ושוטרי מג"ב הגיעו לבית הכנסת התימני הישן שלגביו הוצא צו פינוי. המאבטחים ביקשו מהתושבים הפלסטינים שנכנסו למבנה לצאת כדי לסרוק את המקום. לדברי התושבים, הם סירבו ובתגובה השוטרים שברו את חלונות בית הכנסת והשליכו רימוני הלם פנימה.

ב-ynet נכתב:

לטענת פעילי שמאל ותושבים ערבים בסילוואן, האירועים החלו לאחר שמאבטחים פרטיים הגיעו לתוך "בית המריבה" החדש, בית אבו-נאב. לטענת התושבים, המאבטחים ניסו לפרוץ את הבית וכאשר מצאו אותו נעול החלו לירות לתוכו גז מדמיע. בסופו של דבר, הצליחו לפרוץ את הדלתות וכעבור דקות ספורות תושבים רבים מהכפר החלו להתעמת איתם.

באתר "ואללה!" נכתב:

סהר ורדי, פעילת שמאל שנמצאת בסילוואן, סיפרה לואללה! חדשות כי […] "המהומה החלה כאשר המשטרה החליטה היום לבצע את רצון המתנחלים, שאיימו להשתלט על בית סמוך ל'בית הדבש'. המשטרה שוב מבצעת את רצון המתנחלים, ובעיתוי גרוע שברור שיביא להתלקחות, החליטה להתחיל לפנות את תושבי הבניין הפלסטינים.

בענין זה ישנה חשיבות לעובדה שבאחד הדיווחים הראשונים על האירוע, תוך כדי התרחשותו, דווח ב-ynet כי:

התושבים הערבים טוענים כי האירוע כולו הוא פרובוקציה של מג"ב, שנועדה למנוע את פינוי בית יהונתן.

אם כן יש לנו מספר גרסאות:

1.      מאבטחים ושוטרי מג"ב ביקשו מפלסטינים שנכנסו לבית המדובר לצאת על מנת שיוכלו לסרוק אותו, ואלה סרבו. בעקבות זאת, הם ירו רימוני הלם.

2.      מאבטחים פרטיים ניסו לפרוץ לבית שהיה בכלל נעול, ומשלא הצליחו, ירו גז מדמיע.

3.      המשטרה החליטה להתחיל בפינוי תושבי הבית.

4.      האירוע הוא בכלל פרובוקציה של מג"ב שנועד למנוע את פינוי בית יהונתן.

5.      מאבטחים ביקשו להתגרות בפלסטינים.

מנין הסיפור רב הגרסאות הנ"ל הגיע? ובכן, מקורו בחבורת שמאל קיצוני בשם "שייח ג'ראח – נאבקים על ירושלים", אשר כתבו באתר האינטרנט שלהם:

היום בערב החליטו המתנחלים בסילואן "לקחת את החוק לידיים" , כפי שאיימו בשבוע האחרון, ולהשתלט בכוח על בית בשכונה שלטענתם היה בעבר בית הכנסת התימני של כפר השילוח. הם שלחו מאבטחים, ששימשו אותם כמיליציה פרטית, להשתלט על הבית. המאבטחים ירו גז מדמיע דרך חלונות הבית, בניסיון לגרש את התושבים החוצה.

תושבי הבית כמובן התנגדו לפינוי, והמאבטחים המשיכו באלימות, כשזמן קצר אחר-כך הצטרף אליהם כוח של מג"ב, שהחל בירי לעבר הפלסטינים. לפחות 10 תושבים נפצעו ונלקחו לבתי חולים, שניים מהם פצועים מי של אש חיה [טעות הכתיב במקור]. המשטרה מדווחת על 6 שוטרי מג"ב פצועים.

באותו פוסט נכתב גם:

אנחנו עושים מאמצים להביא את הפרטים האלה לתקשורת הרשמית, וחלק מהמערכות מסרבות לשמוע, ולכן חשוב שתפיצו אותו הלאה לכל מי שאתם מכירים. (עדכון! – מיד אחרי פרסום הפוסט הזה, גם בווינט החליטו לפרסם סוף סוף את הדיווחים של הפעילים בשטח!).

[…] אנחנו מקווים שבקרוב העובדות האלו יגיעו גם לתקשורת הממסדית. בינתיים – עזרו לנו להפיץ את המידע הלאה!

זהו המקור היחיד לאותה עלילה רב גירסתית אשר צצה בכלי התקשורת השונים: חבורה של אנשים בעלי אג'נדה ברורה, הניזונים אף הם משמועות, אשר מצליחים עם סיפור דרמטי לכאורה, אך בלתי מבוסס, ללכוד את תשומת ליבם של עיתונאים עצלנים.

החשיבות של פרסום "טענת התושבים הערביים כי האירוע כולו הוא פרובוקציה של מג"ב" ב-ynet תוך כדי המהומות היא בכך שהיא נאמרה טרם הפצצת התקשורת עם עלילת המתקפה האלימה של המאבטחים/שוטרים על בית הכנסת התימני, ולכן האירוע הזה כלל לא מופיע שם. אם אכן אותו אירוע קרה, והיווה את הגורם המצית של כל המהומות, כלום לא היו טוענים זאת אותם "תושבים ערבים" כבר בתחילת העימות?

הן תושבי המקום היהודים, עימם שוחח "פרספקטיבה", והן דובר מחוז ירושלים במשטרת ישראל (אשר תגובתו לא הופיעה באף אחת מהידיעות) אומרים כי אף לא שוטר, מאבטח או לוחם מג"ב אחד ניסה לפרוץ או לפנות מישהו מתושבי בית הכנסת התימני.

פצועים מירי חי

הוכחה נוספת לאמינות המפוקפקת של המקור, היא העובדה שהם טוענים שישנם פצועים פלסטינים מירי חי. גם עיתון הארץ מצטט "רופא ישראלי ופעיל שמאל" אשר סיפר כי "הפרמדיקים סיפרו לי שפינו שני פצועים מירי אש חיה". "פעיל שמאל" נוסף שמצוטט בידיעה מספר כי "על פי מידע שהגיע אליו נפצעו שלשה מירי חי, אחד מהם בראשו". העיתון מגדיל ומספר לנו כי הפלסטינים "אספו תרמילי כדורים שאכן נראים כתרמילים של כדורים חיים". טענת הירי החי נשמעת, אגב, גם ברוב סוכנויות החדשות הערביות.

מעבר לעובדה כי דובר מחוז ירושלים של משטרת ישראל אומר כי הירי החי היחיד שבוצע, בוצע לאוויר על ידי המאבטחים הפרטיים בתחילת המהומות (מה שיכול להסביר את התרמילים, אלא אם כן הפלסטינים הראו לכתב החרוץ תרמילים שאספו לאורך השנים), עד לרגע כתיבת שורות אלה, כמעט יממה לאחר המהומות, לא דווח על אף פצוע ירי, הן בתקשורת הישראלית והן בזו הערבית. זאת ועוד, דווקא כן פורסם שמו ותמונתו של פצוע קשה מהמהומות, אשר נפצע בעינו על ידי כדור גומי. יש להניח כי הפלסטינים לא היו מוותרים על פרסום פצוע מירי חי אם אכן היה כזה, במיוחד פצוע ראש.

את הקונקסט של המהומות כחלק מההתנגדות של תושבי סילוואן הפלסטינים לתכנית "גן המלך", הוציאו כתבי "הארץ" ו"ואללה!" לחלוטין מדיווחיהם. ב"הארץ" בחרו להצניע בפסקה האחרונה שהתפרעויות וידויי אבנים הם דבר שבשגרה בסילוואן, ושרק אתמול אבא ושלשה ילדים יהודים הותקפו במכוניתם על ידי מידיי אבנים פלסטינים ונאלצו לנוס על נפשם. מסתבר שהמהומות מתרחשות גם ללא עילה ספציפית, והן החלו לפני אישור תכנית "גן המלך" על ידי עיריית ירושלים.

מדוע כלי התקשורת מקבלים בכזו קלות טענה בלתי מבוססת, אשר ברור כי לא ניסו לבססה בעצמם? מדוע תגובת המשטרה ותושבי המקום היהודים לא קיימת בדיווחים? מדוע כלי התקשורת ממשיכים להדגים חוסר אחריות וחובבנות?

שלש הערות לסיום

ראשית, העובדה שב"הארץ" בחרו לכתוב שהעימותים החלו "בעקבות התגרות של מאבטחי המתנחלים" בלבד, מבלי לפרט את כל הסיפור מעלה חשד שגם הם הבינו שמדובר בסיפור קצת מופרך.

שנית, ייאמר לזכותו של "הארץ", כי למרות ששלשת העדים הישראלים המצוטטים בידיעה הם כולם פעילי שמאל – חלקם קיצוניים ומוכרים (עזרא נאווי: "הם נכנסים לבתים ומכים") – העיתון הקפיד לציין עובדה זו, ובכך העניק פרספקטיבה ל"עדותם".

שלישית, בידיעה ב"מעריב" לא מוזכר כלל כי נפצעו גם פלסטינים. זוהי השמטה פסולה אשר מתעלמת לחלוטין מהתוצאה של המהומות.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות