שר החוץ הצרפתי: הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא מקור כל האלימות באזור

לרגל ועידת השלום המתכנסת היום בפריז, התפנה שר החוץ המארח להסביר ב'הארץ' למה כונסה הועידה. עובדת היסוד שבטיעון השר מביכה בבורותה

הומו מוסלמי המושלך מגג בידי דאע"ש מחכה לגאולה בועידת פריז (צילום מסך)

לרגל ועידת השלום שמכנסת היום ממשלת צרפת בפריז, הואיל בטובו ז'אן מארק ארו, שר החוץ הצרפתי, להסביר לציבור הישראלי את פשר הדחיפות והמחויבות העמוקה של ממשלת צרפת לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני.

במאמר שפרסם ב'הארץ', (מדוע כינסנו את ועידת השלום פריז, 13.1) קבע  ארו כבר במשפט הפתיחה כי "תהליך השלום במזרח התיכון לא יכול לחכות". ולמה לא יכול לחכות? ארו מסביר:

בגלל המשברים הרבים שמשסעים את האזור — מסוריה ועד לוב, מתימן ועד עיראק. אלה יצרו איומים חדשים על היציבות במזרח התיכון.

צודק שר החוץ הצרפתי. אכן "משברים רבים משסעים את האזור". אבל מה הקשר בינם לבין ועידת השלום שלו? כאן מגיע שר החוץ ללב הטיעון שלו:

אי אפשר להפריד את הסכסוך הישראלי־הפלסטיני מהאזור שבו הוא מתחולל. תהיה זו אשליה לחשוב, שהמזרח התיכון יוכל להגיע ליציבות בלי שיימצא פתרון לסכסוך הוותיק ביותר מבין כל הסכסוכים המתנהלים בו היום

"הסכסוך הוותיק ביותר"? בקביעתו זו מבקש ארו להציב את הסכסוך הישראלי פלסטיני, כמחולל והמזין של כל יתר האלימות המשתוללת במזרח התיכון. בבחינת רפא את מקור הדלקת וריפאת את הגוף כולו.

אבל קביעתו של שר החוץ הצרפתי לא נכונה, מדהימה בבורותה, ומעידה על כך שהשר וממשלתו נכשלים לחלוטין, מזה שנות דור, להבין את המתרחש באזורנו. בהקשר זה עולה תהייה גם כלפי עיתון 'הארץ', שפרסם את המאמר כלשונו במקום להחזירו לשר החוץ הצרפתי לעריכה מחדש ולתיקון העובדה הכוזבת המהווה את היסוד לטיעונו.

לשניהם, לשר ולעיתון, הנה סקירה קצרצרה של חלק קטן מהסכסוכים הפנים ערביים באזור. סכסוכים אלה, יודגש, אינם קשורים כהוא זה לסכסוך שאותו מתיימרת הועידה בפריז לפתור ומחירם המצטבר, לפי מחקרים, עולה בהרבה על חמישה מיליון הרוגים ועוד מיליונים רבים של פצועים ועשרות מיליוני פליטים.

אנו תקווה שסקירה זו תמחיש למר ארו הנכבד ול'הארץ', עד כמה זניח, צעיר חסר השפעה ומנותק מההקשרים המרכזיים, הוא הסכסוך הישראלי פלסטיני במזרח התיכון:

  • הסכסוך הדתי הפנים אסלאמי, בין הסונים לשיעים, לא קשור במאום לסכסוך הישראלי פלסטיני, מעט יותר וותיק ממנו (בן למעלה מ 1300 שנה), מבעיר אלימות ברברית באזור כולו – מגבולות איראן במרכז אסיה ועד לתחתית חצי האי ערב בתימן, לכל אורך הסהר הפורה, ועד לחופי הים התיכון בלבנון ובסוריה. רק בשנים האחרונות, כידוע, גרם סכסוך זה לפצועים, הרוגים ופליטים, במספרים העולים במאות ובאלפי אחוזים ממספרי נפגעי הסכסוך הישראלי פלסטיני, שבשנה הבאה, בחגיגות ה 70 לעצמאות ישראל, יחגוג 70 שנה להיווצרותו
  • הסכסוך הבין-דתי בין הנוצרים למוסלמים, שראשיתו בתקופת כיבושי המוסלמים במאה ה 8 לספירה, ואחריתו בימים אלו, בהם נרדפים נוצרים וקופטים בכל ארצות האסלאם עד צוואר. כ 30 מיליון נוצרים וקופטים, "כופרים" על פי הגדרת הרוב המוסלמי, חיים במעמד 'ד'מה' – בני חסות נחותים, חווים רדיפות, מעשי טבח המוניים, הגליות והמרות דת מזה למעלה מאלף שנים. קשר לסכסוף הישראלי פלסטיני? פרטים אצל שר החוץ הצרפתי
  • הסכסוך הלאומי הטורקי כורדי, במסגרתו טובחים הטורקים בכורדים מזה קרוב למאה שנים, מאז ייסד מוסטפא כמאל אטאטורק את טורקיה וכפה על המיעוט הכורדי הגדול היטמעות בלאום הטורקי תוך מחיקת סממני הלאום שלו. סכסוך זה, שאינו קשור כמובן לסכסוך הישראלי פלסטיני, וגם הוא כמובן "וותיק" ממנו, גבה לאורך השנים עשרות אלפי הרוגים ואף למעלה מכך. רק בשנה וחצי האחרונות, בהן הוא מתחולל במלוא עוזו בדרום מזרח טורקיה, הפציצה ממשלת טורקיה בשיטתיות עשרות רבות של כפרים ועיירות כורדיים בשטח טורקיה והפכה אותן לעיי חורבות בסגנון הכפרים והעיירות הסוניות שמפציץ אסד העלוואי (מהסכסוך הקודם)
  • הסכסוך הפוליטי הפנים ערבי בין האסלמיסטים, המיוצגים על ידי תנועת 'האחים המוסלמים', לבין הלאומנים, המיוצגים על ידי המשטרים הריכוזיים של ארצות ערב המרכזיות ובחלקם עדיין על ידי מפלגת הבעת'. סכסוך זה נסוב על הגדרת נשמתה של האומה הערבית – האם היא אסלאמיסטית דתית וכפופה לחוקי השריעה, או שהיא לאומנית חילונית וכפופה לחוקי המדינה. בהקשר זה ראוי להזכיר את טבח אל חמה, במסגרתו טבח הנשיא הסורי הבעת'יסטי חאפז אל אסד ביום אחד בפברואר 1982 הרבה יותר אסלאמיסטים מכל היהודים והישראלים שנהרגו לכל אורך הסכסוך הישראלי פלסטיני, גם אם סופרים אותו 120 שנים לאחור, אל ראשית ימי הציונות.
  • סכסוך על מקורות מים בין מצרים לאתיופיה, שבעוד שנתיים יציין 90 שנים. ראשיתו של סכסוך זה בהסכם שנחתם בין מצרים לבריטניה בשנת 1929, ואשר העניק למצרים מונופול כמעט מוחלט על מקורות הנילוס. בשנים האחרונות החליטה אתיופיה לבנות סכר באפיק הנילוס הכחול העובר בשטחה, ובכך הטתה את מסלול המים. "אנחנו מוכנים להגן על מימינו", הזהיר נשיא מצרים א-סיסי את אתיופיה רק לאחרונה. "האפשרות האחרת היא הדם שלנו". על הקשר בין הסכסוך הישראלי פלסטיני לסכסוך זה – פרטים אצל שר החוץ הצרפתי
  • הסכסוך האתני המבעבע בצפון אפריקה בין משטרי מרוקו, לוב, אלג'יריה ותוניסיה, לבין כ 25 מיליון בני המיעוט הברברי, תושביו המקוריים של האזור המדוכאים עד עפר תחת המשטרים הערביים. ראשית הסכסוך במאות השביעית והשמינית לספירה, אז הם אוסלמו בכוח ואחריתו בימים אלו, עת יושבת מטעמם באירופה ממשלה גולה. לסכסוך זה דווקא יש קשר לישראל. ראשי הקונגרס האמזיגי העולמי של המיעוט הברברי הענק המדוכא בארצות האסלאם של צפון אםריקה, הודיעו על רצונם בברית עם ישראל
  • וישנו כמובן עוד סכסוכון קטן, גם הוא בן 1300-1400 שנה, בין המוסלמים לבין היהודים שחיו בארצותיהם, וגם הוא רצוף לכל אורכו באינספור מעשי איבה רצחניים כמיטב הדמיון המוסלמי.

אלו רק מקצת הסכסוכים המשסעים את המזרח התיכון לעדותיו ולפלגיו, שמקורותיהם המרכזיים לפני 1300 שנה בתקופת כיבושי המוסלמים, ולפני מאה שנה, בחלוקת השטח לארצות לאום במסגרת הסכם סייקס-פיקו.

בונה שר החוץ על פתרון כל הבעיות כולן באמצעות יישוב הסכסוך הישראלי פלסטיני? שיהיה לו לבריאות ובהצלחה.

 

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. הסכסוך הערבי יהודי קדם לקום המדינה. כלומר מעל 70 שנה.אבל גם אם הוא היה בן 2000 שנה ויותר אין לו השפעה מעבר לגבולות הגזרה שלו…

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות