תיקונים מהעולם (פברואר/מרץ)

עוד מקבץ של טעויות ותיקונים שהופיעו בעיתונות הזרה בשבועות האחרונים.

הפעילה הפרו-פלסטינית מירה בר-הלל, עליה כתבנו בעברכשהאשימה את ישראל ביחס מחפיר לאוכלוסיה הנוצרית, מכה שנית.הפעם, לאחר מעשייה בדבר דייט לא מוצלח שהיה לה עם אהוד אולמרט אי שם בשנות ה-60, היא מזכירה באינדפנדנט הבריטי כי לאחר שאריק שרון נפל לתרדמת בשנת 2004 (!), אולמרט גרם למותם של 1000 אזרחים פלסטינים במצע "עופרת נמסה". CIFWatch, עמותת האחות של 'פרספקטיבה' המנטרת את התקשורת הבריטית,העירה בנוגע לטעויות (לא הרומנטיות) של בר-הלל, והזכירה ששרון שקע בתרדמת בשנת 2006, וכן כי גם על פי נתוני בצלם, במבצע בעופרת יצוקה נהרגו כ-773 אזרחים אשר לא לקחו חלק פעיל בלחימה. האינדיפנדנט אמנם תיקן את הטעות בנוגע לשרון, אך הסתפק בשינוי מספר ההרוגים האזרחים בעופרת יצוקה ל"כמעט 1000" (יצוין שלפי דובר צה"ל פחות מ-300 מהרוגי המבצע הפלסטינים ענו להגדרה "לא מעורבים בלחימה").

 

28 במרץ – הגארדיאן הבריטי מפרסם מאמר דעה תחת הכותרת "שחררו את מרוואן ברגותי: הוא יכול להיות הנלסון מנדלה הפלסטיני". מבלי להתווכח עם עצם הטענה, ומבלי להעמיק בהשוואה בין מספר הלבנים שנרצחו בהוראתו הישירה של מנדלה (אפס), למספר הישראלים שנרצחו בהוראתו הישירה של ברגותי (חמישה), נטען במאמר כי ישראל מחזיקה "4,227 אסירים פוליטיים פלסטינים". ישראל אמנם מחזיקה 4,227 אסירים פלסטינים, אולם הם אינם "אסירים פוליטיים" אלא מעורבים בטרור בדרגות משתנות. זו לא הפעם הראשונה בה התקשורת הזרה מפעילה סטנדרטים כפולים ומשתמשת בלשון מכובסות, בבואה לתאר את נושא האסירים הפלסטינים.

 

23 במרץ – כבר הראנו בעבר, יותר מפעם אחת, כיצד עיר הבירה של ישראל מאתגרת את עיתוני העולם. הפעם תורו של עיתון הוושינגטון פוסט, שנאלץ לתקן מאמר שהתייחס למתחים "בין תל-אביב לדמשק". התיקון איננו קובע בבירור כי ירושלים היא עיר הבירה של ישראל, אלא מציין כי "הממשל הישראלי נמצא בירושלים".

 

12 במרץ – עיתון הסטודנטים באוניברסיטת Tufts בארה"ב פרסם כתבה ארסית במיוחד בשם "יד ביד: ישראל ועליונות גזעית לבנה".  בכתבה מוצגת ישראל (שנוסדה כחלק "מאידיאולוגיה קולוניאליסטית") כמי שפועלת להכחיד את העם הפלסטיני, ולדכא את כל מי שאיננו יהודי אירופאי לבן. ארגון הסטודנטים Camera on Campus, הקשור ל'פרספקטיבה' ופועל בקמפוסים בארה"ב, השיב לטענות במאמר הדעה מטעמו שכותרתו "נווה מדבר של גיוון במזרח התיכון".

 

6 במרץ – העיתונות הישראלית טרם למדה להיזהר מלהגדיר את השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק כ"לובי היהודי". הבעייתיות במונח "לובי היהודי" מתקיימת בשני מישורים: ראשית – ובפרט כאשר משתמשים בו כמושג נרדף לאיפא"ק – המונח פשוט שגוי. איפא"ק היא שדולה פרו-ישראלית, אשר הגורם המאחד אותה הוא תמיכה בישראל ולא ביהדות. לא כל תומכי השדולה יהודים ולא כל יהודי ארה"ב תומכים בשדולה, ועל כך תעיד הקמתה של שדולת ג'יי סטריט, המזוהה יותר עם השמאל. אבל מעבר לאי הדיוק, מהשימוש במושג "לובי יהודי" עולה גם צחנה אנטישמית. הרגישות לביטוי מתקיימת בשל קרבתו לדימוי הקונספירטיבי של קבוצת צללים יהודית המנהלת את העולם באופן זדוני, ומכך שהיא מעלה מן האוב אמונות כמו זו של הנרי פורד, מחבר המסה האנטישמית 'היהודי הבינלאומי'. לפיכך יש לציין לטובה את הגארדיאן אשר בעקבות פנייתCIFWatch, תיקן כתבה בה נעשה שימוש במושג "הלובי היהודי".

 

25 בפברואר – הטיימס הבריטי מתקן כותרת בה כונה הציבור החרדי בישראל כ"קנאים" (Zealots).

 

20 בפברואר – האם עטרות שבצפון ירושלים הוא ישוב יהודי מימי יהושע בן נון, שהוקם מחדש ב-1919 לאחר שהקרן הקיימת רכשה את אדמותיו בכסף מלא, או שמא הוא כפר פלסטיני? לאחר שהניו יורק טיימס הגדיר את עטרות כחלק "מהשטח הפלסטיני הכבוש", עורכיו נאלצו להבהיר כי "למרות שהפלסטינים ורוב העולם רואים בו [עטרות] שטח פלסטיני כבוש, עטרות היה כפר יהודי עד ל-1948, וישראל רואה בכל ירושלים חלק מעיר בירתה".

 

30 בינואר – ה-BBC מפרסם כתבה על מותו של מוחמד מחמוד מובארק. הדיווח ב-BBC  נפתח כך: "אדם פלסטיני נורה למוות בידי כוחות ישראלים בגדה המערבית". לאחר מכן מובאת גרסת ישראל לפיה אותו פלסטיני נהרג לאחר שפתח באש על החיילים. לצורך האיזון מדווח ה-BBC  כי הפלסטינים טוענים כי מובארק לא היה חמוש. מה שחסר בדיווח (והשוו לדיווח ב'הארץ') הן תמונות ההרוג ונשקו לצידו, המגחיכות את הטענה הפלסטינית:

bbc1

 

bbc3

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות