עלילות שטפלתי על ליצמן

הכתבה של יוסי מזרחי על השר ליצמן ששודרה אמש בחדשות 12, היתה מחרוזת מניפולציות ושקרים שמביישת אפילו את סטנדרט האתיקה הנמוך ממילא של המערכת ושל הכתב

הכתבה של יוסי מזרחי על השר ליצמן באתר N12

העיתונאי יוסי מזרחי הוא איש בוטה, עוין ויצרי. לאחרונה הוכיח זאת פעם נוספת, כשבתגובה להודעת גנץ על החלטתו לחבור לליכוד לממשלת אחדות, ענה לו בטוויטר: "קצת לחוץ בחדר עריכה אז אסתפק בספרה: 0".

כנראה שהעוינות הזו, אינני מוצא הסבר אחר, היא שגרמה למזרחי לפרסם במוצאי שבת 5.4 ב'חדשות סוף השבוע' של ערוץ 12, כתבת תעמולה מכפישה, ארסית ומלאת שקרים, הסתרות והטעיות, נגד שר הבריאות יעקב ליצמן.

כשעוברים על רשימת השקרים ועבירות האתיקה הבוטות שהכתבה רצופה בהם, קשה להאמין שאושרה לשידור. האם אין עורכים בחדשות 12?

נתחיל:

כבר בתחילת הכתבה, ועל רקע מוסיקת רקע דרמטית המלווה אותה לכל אורכה כדי לתמוך באפקט הדרמה שמזרחי מנפח באמצעות שרשרת שקריו, הוא פוסק ש"כל תושב שלישי בעיר שנבדק נמצא חולה בקורונה". מזרחי קובע זאת על אף שלמעלה מיממה קודם לשידור כבר פורסם ב'הארץ' תיקון חד משמעי, לפיו נתון זה הוא תוצאת טעות בחישוב והכוונה לכל תושב שלישי שגילה תסמינים, ושיתכן שהמספר האמיתי הוא רק עשירית מהמספר שצוין ושאותו ציטט מזרחי. אז פורסם. מזרחי מעוניין בדרמה והוא יתן אותה עם ובלי קשר לנתוני האמת.

מוטיב חוזר לאורך כל הכתבה הוא הצגה מטעה ושקרית של הדוברים, במטרה לשוות לביקורת שלהם כלפי ליצמן אופי נייטרלי: את יעקב וידר מציג מזרחי כ"חבר מועצת העיר בני ברק", ומצטט אותו מאשים את מה שנראה דווקא כהנהגת עיריית בני ברק ולא את ליצמן: "היה כישלון בהדהוד המצב וההסבר לתוך הציבור החרדי." אלא שאין טבעי מביקורת של אחד כמו וידר כי הוא אינו סתם חבר מועצה אלא חבר מועצה מהאופוזיציה, פעיל, בעל אינטרס אישי, שמנהל מאבק ארוך ומר עם עיריית בני ברק. 

ד"ר עדי ניב-יגודה מוצג בהיתממות כ"מומחה למדיניות בריאות" נייטרלי וענייני, בעוד שלמעשה מדובר באדם שהיחס שלו לשר הבריאות רחוק מלהיות ענייני ונייטרלי. מדובר בעורך דין שעוסק ברשלנות רפואית, פעיל מרכזי לשעבר באגודה למען הלהט"ב בישראל, חבר ב'ועדת גרמן', מבקר ותיק וחריף של השר ליצמן ושל ממשלת נתניהו

את הפרופ' נמרוד רוזן, המבקר אף הוא את ליצמן בחריפות על כך ש"הביא אותנו למערכת שבורה, חסרת חדרי ניתוח", מציג מזרחי לצופים כ"מנהל מערך האורתופדיה בבית החולים הממשלתי העמק בעפולה". הגדרה מגוחכת מעט נוכח העובדה שרוזן הוא גם, ואף בעיקר, בעליו של בית חולים פרטי שהקים מול בית החולים הממשלתי 'העמק', בו הוא מציע שירות ניתוחים פרטי למי שידו משגת.

"מה זה לאפשר לוויה בבני ברק רק עם 400 משתתפים?", זועם פרופ' רוזן, בכוונו לאותה הלוויה שהתקיימה בבני ברק, בעוד הוא ומזרחי מסתירים ביחד מהצופים את העובדה שאותה הלוויה התקיימה בניגוד מוחלט להנחיות משרד הבריאות והאשמה בהתקיימותה רובצת דווקא של המשטרה

וישנם גם המרואיינים האנונימיים בכתבה: "בכיר במשרד הבריאות", מצוטט כמי שהתלונן על "כאוס", "בכירה במשרד הבריאות" מצוטטת כמי שאמרה "הבלאגן חוגג פה", ובכירה נוספת, (אותה אחת? אחרת?) "מוכנה להתערב" על מצב תיאורטי, לפיו "אם יהיה מחסור במכונות הנשמה האדמו"ר מגור כן יקבל את המכונה שלו".

כלל ידוע הוא שציטוט מקורות אנונימיים הוא פגם עמוק ומובנה באמינות הטענה. לכן מפגינה העיתונות המקצוענית סלידה גלויה משימוש בכלי הזה, כיוון שאם המקור אנונימי אין לדעת אם אמר בדיוק את מה שאמר, אם עומד מאחורי הציטוט מפיו, ואם בכלל אמר את הדברים.

"פרט למקרים קיצוניים", קובע היומון הבריטי היוקרתי 'טיימס', "לא יתפרסמו בעיתון ללא יחוס למקור ציטוטים שיש בהם כדי להשפיל בני אדם או מוסדות. ציטוטים כאלה הם פחדניים וכך הם נקראים".

נוכח רמת האתיקה הנמוכה שמפגין מזרחי בעבודתו בכלל ובכתבה זו בפרט, עולה השאלה האם כל מרואייניו האנונימיים בכלל קיימים, או שמא כולם יצירי דמיונו.

דברים אלה נכונים גם לגבי קביעה נוספת של מזרחי בכתבה, ולפיה הפר ליצמן את הוראות משרד הבריאות כשהמשיך להתפלל במניין גם כשכבר נאסר הדבר.

את קביעתו זו סומך מזרחי על שתי עדויות מכתבה קודמת ששודרה בחדשות 12, שתיהן כמובן אנונימיות, שדי בהן כדי להרשיעו מבחינת מזרחי. התתפלאו להיווכח שהוא התעלם התעלמות מוחלטת מהכחשה גורפת של ליצמן את אותן עדויות אנונימיות? "הכפשות שווא שאין להן בסיס עובדתי", קבע ליצמן בתגובה לדיווח הקודם, אותו השמיט מזרחי מכתבת התעמולה השערורייתית שלו, ואף הוסיף: "יודגש – כל הוראות משרד הבריאות נשמרו על ידי השר, בתפילות, בפעילות השוטפת בחמ"ל הארצי ובלשכתו".

מזרחי ממשיך בתנופה אל ה"קביעה" הבאה, ולפיה: "בשנים האחרונות לא הצליח (ליצמן) להגדיל משמעותית את תקציב המשרד". כאן מדובר בשקר מובהק: בחמש השנים האחרונות תקציב הבריאות דווקא גדל בצורה דרמטית, מ-24 מיליארד שקל (ו-27 מיליארד בפועל) ל-41 מיליארד. שיעור הגידול השנתי הממוצע בתקציב הבריאות המקורי בתקופתה זו היה הגבוה ביותר בעשרים השנים האחרונות.

ומה באשר לתקציב סל הבריאות? (סל התרופות) גם כאן התמונה הפוכה בתכלית לתמונה שמנסה התועמלן מזרחי למכור לצופי חדשות 12: היות והוא אינו הראשון לטעון זאת כלפי ליצמן, הנתונים נבדקו ומהבדיקה עולה כי העלות הכוללת של סל הבריאות, שבשנת 2010, כשנה לאחר שנכנס ליצמן לתפקידו, עמדה על 30.3 מיליארד שקלים,, קפצה ל 38.6 מיליארד ב-2014, ובשנת 2018 כבר עמדה על כ-50.7 מיליארד שקל.

הלאה, אל המניפולציה הבאה: מזרחי לועג לליצמן על כך שבמהלך מסיבת עיתונאים שקיים בחודש ינואר, קרא לנגיף הקורונה בבדיחות הדעת "הסיני המסתורי הזה", במטרה להציגו כשר בריאות המנותק מהאתגר הגדול ביותר העומד לפניו.

מזרחי לא מספר לצופיו שזה היה במהלך מסיבת עיתונאים שנערכה בימים בהם רק החל לחלחל לתודעת המערב היקף האיום. גרוע ונכלולי מזה – מזרחי לא מספר שהיתה זו מסיבת עיתונאים בה התברר בדיוק ההיפך ממה שניסה להציג, כיוון שמטרת אותה מסיבת עיתונאים היתה להודיע שליצמן חתם כבר אז על "צו פקודת בריאות העם" שיאפשר להרחיב את סמכויות המשרד להתמודדות עם נגיף הקורונה, ובכך הקדים כמעט את כל מדינות העולם, שהלכו בהמשך כמעט כולן בעקבותיו. ליצמן הודיע אז שהוא חותם על הצו על מנת שמשרד הבריאות יוכל להיערך לכל תרחיש אפשרי. וגם אמר ש"חתמתי על הצו שמוסיף את נגיף הקורונה לרשימת המחלות המדבקות בהתאם להמלצות ארגון הבריאות העולמי, שאיתם אנחנו בקשר יום יומי. החתימה על הצו תאפשר לנו, במידת הצורך, לבצע את כל הצעדים הנדרשים להתמודד עם התפרצות הנגיף בארץ."

ידע את שם הנגיף או לא ידע?

וכל זה כאשר המציאות מראה דווקא על הצלחה גדולה של מערכת הבריאות בהתמודדות עם הנגיף, הבא לביטוי במיקומה של ישראל במקום הראשון בעולם בהצלחה בהתמודדות עם הנגיף, באחוזי תמותה מקורונה מהנמוכים בעולם שמציגה מערכת הבריאות הישראלית, ובגיוס מוצלח, בעיצומו של משבר הקורונה, של אגרות חוב ממשלתיות, המעיד על האמון הגדול לו זוכה ישראל בשווקים הפיננסיים בעולם, נוכח הצלחתה הגדולה (עד כה) בהתמודדות עם המשבר.

לכל אלה אין זכר ורמז בכתבת התעמולה הנחותה של התועמלן בתחפושת עיתונאי יוסי מזרחי.

יש לנו בעיה עם "הכאוס המערכתי האישי והפלילי של ליצמן" מכרכם מזרחי בצביעות את פניו, כאילו שאיננו יודעים שהכאוס היחיד שמגלה ה"כתבה" שלו הוא הכאוס האתי והמערכתי שלו ושל חדשות 12, שאישרו את מחרוזת השקרים והמניפולציות הזו לשידור.

"תודה לך יוסי על הכתבה החשובה הזו", סיכמה המגישה דנה וייס.

תודה גם לכם, יוסי מזרחי וחדשות 12, על עוד המחשה מדוע לפי מדד אמון הציבור בתקשורת, שניים מכל שלושה ישראלים פשוט לא מאמינים לכם.

ביקשנו את תגובתו של יוסי מזרחי לכל הטענות שהועלו כאן. הוא בחר להתעלם

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. גם אני השתגעתי מהסיפור שליצמן לכאורה הפר את ההנחיות שלו. מביאים מישהו שאף אחד לא יודע מי הוא (שבינתיים הוציא הודעה שהכתבת התחזתה לעובדת משרד הבריאות בניגוד לחוק וערכה מגמתית את השיחה) שטוען טענה בלי בדל ראייה ולו מאמינים ולליצמן לא. המצב קשה. התקשורת פה חסרת גבולות.

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות