ב'מעריב' יש כאלה שישנו מתחת לסלע ב-30 השנים האחרונות

הגיע הזמן שגם רן אדליסט יתעדכן: ערפאת הלך להסכם אוסלו כדי לקדם את מאבקו בישראל, והוא הפר אותו בשיטתיות מיד לאחר שחתם עליו.

צילום: וויסאם השלמון/פלאש90

לאחרונה נראה כי רן אדליסט מצוי בשיאו של פרץ נוסטלגיה עזה לשנות אוסלו העליזות, שהיו יכולות להסתכם בשלום-אמת בין ישראל לפלסטינים, אלמלא הימין הישראלי שעלה וחירב הכול. לא מזמן הוא טען בטורו ב'מעריב' כי יאסר ערפאת היה "הפלסטיני היחיד שהיה עשוי להגיע להסדר פשרה עם ישראל". השבוע הוא המשיך באותו קו, והאשים את ממשלות הימין בהפרת הסכמי אוסלו וההבנות שהושגו במסגרתם:

זה עבד במקרה של אוסלו. עד שהימין תפס שמדובר בסוג של הכרה בזכויות הפלסטינים ואיום על גורל ההתנחלויות והפך את אוסלו לאבי אבות הטומאה. ממשלות הימין הפרו את ההבנות שנוצרו, אלא שהסכמות אוסלו בעצם תקפות עד היום.

משמע, אלמלא ממשלות הימין שעלו לשלטון בישראל לאחר החתימה על ההסכמים (הראשונה בהן הייתה ממשלת נתניהו ב-1996), תהליך השלום היה ממשיך במסלולו המתוכנן. אלא שהממשלות ההן היו חייבות להפר את אותן הבנות, והשאר היסטוריה.

אלא שהתיאור של אדליסט לא יכול להיות רחוק יותר מן האמת. ראשית כל, סעיפי הסכם אוסלו הופרו בשיטתיות עוד לפני עליית הימין לשלטון. שנית, עקב אותן הפרות, ה"הכרה בזכויות הפלסטינים" וה"איום על גורל ההתנחלויות" הפכו להיות הבעיות הקטנות יחסית במציאות שנוצרה.

ההפרות הפלסטיניות תוארו בפירוט על ידי ההיסטוריון פרופ' אפרים קארש, במאמרו על הסכמי אוסלו והביוגרפיה שכתב על יאסר ערפאת. העיקריות שבהן הן:

  • ערפאת הקים צבא (שנקרא "כוח שיטור") שהיה גדול בהרבה ממה שהתירו לו ההסכמים עם ישראל. בנוסף הקים את הזרוע הצבאית של הפתח (התנזים) וחימש אותה בכלי נשק אסורים שהוברחו בכמויות גדולות. המטרה המוצהרת שלו הייתה שהשטחים תחת שלטונו יהפכו עבור ישראל ל"לבנון חדשה".
  • ערפאת, ראשי אש"ף וראשי המנגנונים של הרש"פ סירבו לגנות את פיגועי חמאס ולפעול נגדם, ואף הבהירו בריש גלי כי פעולות הטרור נגד ישראלים יכולות להמשיך והם לא ינסו לסכל אותן (בניגוד גמור לסעיפי הסכמי אוסלו). ערפאת עצמו שיבח בפומבי את הטרור נגד ישראל שוב ושוב, והבהיר שהוא יימשך כל עוד ישראל לא תתמיד בוויתורים במשא ומתן.
  • בדצמבר 1995 הגיע אש"ף בראשות ערפאת לכלל הסכם עם החמאס, אשר התיר לחמאס לשמור על מחויבותו להמשיך את המאבק המזוין נגד ישראל, ובלבד שפעולותיו לא יביכו את הרשות הפלסטינית ולא יותירו עקבות לשטחים שבשליטתה המלאה (כלומר, שטחי A). אש"ף מצידו התחייב בהסכם להימנע מפעילות נגד חמאס, לשחרר אסירי חמאס הכלואים בבתי הסוהר של הרש"פ ולתבוע מישראל לשחרר אסירי חמאס כלואים.
  • ערפאת נהג בסדרת תכסיסים שמטרתם יצירת מצג שווא כאילו אש"ף מתקן את האמנה שלו, הקוראת להשמדת ישראל, בהתאם להתחייבותו (שינוי האמנה היווה תנאי של רבין לחתימה על ההסכמים). למעשה, האמנה נותרה על כנה ללא שינוי עד עצם היום הזה.

תוצאות ההפרות לעיל, ועוד רבות אחרות, התבררה עוד בטרם נפלה ממשלת שמעון פרס ועלתה ממשלת נתניהו הראשונה ביוני 1996: בתוך כשנתיים וחצי מחתימת הסכמי אוסלו, מאתיים ועשרה ישראלים נרצחו בפעולות טרור פלסטיניות. כשנתניהו עלה לשלטון, מי שהיה מעוניין לצפות במציאות נכוחה כבר ידע כי ההסכם שהיה אמור להביא שלום וביטחון, הרע את מצב ביטחונם של הישראלים פי כמה.

הגיע הזמן שגם רן אדליסט יתעדכן בכך.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות