ה'גרדיאן' ו'הארץ' משיבים לחיים את עלילת "טבח טנטורה"

הפעם בעקבות דו"ח נוסף של ארגון אנטי-ישראלי. מה באמת אומרת ההיסטוריה על טענות הטבח?

חוף דור, היכן ששכן בעבר הכפר טנטורה. צילום: נתי שוחט/פלאש90

מאת אדם לביק

במאמר ב'גרדיאן' הבריטי, העיתונאית בת'אן מקרנן מהדהדת ללא כל ביקורת דוח חדש מאת ארגון אנטי-ישראלי המתקרא 'ארכיטקטורה פורנזית' (ולהלן א"פ), שנכתב בשיתוף פעולה עם הארגון האנטי-ישראלי עדאלה. הדוח, כפי שנראה, טוען כי מצא ארבעה קברי-אחים המוניים של ערבים שנטבחו על ידי כוחות ההגנה בטנטורה במהלך מלחמת העצמאות.

באופן לא מפתיע, גם 'הארץ' לא פספס את ההזדמנות להשמיץ את ישראל. בעיתון נכתב לאחרונה על אותו דוח בכתבה נלהבת ונרחבת מאת עופר אדרת.

השם 'ארכיטקטורה פורנזית' מעלה ניחוח של מדעיות, דיוק ואובייקטיביות. אך כפי שכבר הראינו בעבר, עבודתו של הארגון היא לעתים קרובות לא יותר מחיפוש אחר ראיות למסקנות שנקבעו מראש בדבר רשעותה של ישראל.

ב-2021, הראינו כיצד אנשי הארגון עושים מעצמם צחוק בדוח שלהם אודות מותו של אחמד עריקאת, נכדו של סעיב עריקאת המנוח. א"פ דחה את הטענה שעריקאת נהרג לאחר שהתנגש עם מכוניתו במכוון בחיילים במחסום בירושלים – וטענו שהוא היה קורבן ל"הוצאה להורג ללא משפט".

בנוסף למסקנה האבסורדית שלהם, סדר היום של א"פ נחשף כשהם קישרו בין עריקאת לבין ג'ורג' פלויד. יתרה מזאת, בגרסת הווידאו של הדוח – בקריינותה של הפעילה האנטי-ציונית תומכת הטרור אנג'לה דייוויס – צה"ל מכונה "כוחות הכיבוש הישראלים" וישראל נקראת "המשטר הנאו-קולוניאלי".

ועכשיו לכתבה ב'גרדיאן': מקרנן פותחת את הכתבה שלה עם הטענות של א"פ שמתקבלות כעובדה כבר בכותרת:

מחקר בריטי אודות הטבח הישראלי בכפר פלסטיני ב-1948 חושף אתרים של קברים המוניים

והמשפט הפותח:

חקירה אחר טבח בכפר פלסטיני נחרב שבוצע בידי כוחות ישראל במלחמת 1948… זיהה שלושה קברי אחים אפשריים מתחת לאתר נופש בן ימינו.

הכתבה מספרת כי לאורך שנים, ניצולים פלסטינים והיסטוריונים טוענים כי בטנטורה התקיים טבח נורא בשבויי מלחמה; הוא מתאר בטון סימפטי את המחלוקת בישראל סביב הטבח, ואת הזעם שעוררו מי שסיפרו עליו; וכי החקירה של א"פ זיהתה לכאורה כמה אתרים בהם נקברו המוני הנטבחים, "במחקר המקיף ביותר שנערך בנושא עד כה".

ראשית, לפני שנתייחס לכתבתה של מקרנן, נעשה את מה שה'גרדיאן' נמנע ממנו בעקביות: נשים את אירועי 1948 בהקשרם. חשוב לציין כי המלחמה הייתה נמנעת אם צבאות ערב – בתמיכת ההנהגה הפלסטינית – לא היו פולשים למדינה היהודית הצעירה במטרה להשמידה שלוש שנים לאחר שהנאצים השמידו שליש מהיהודים בעולם.

לא ניתן לדון ברצינות באירועי אותה תקופה בלי ההקשר של החלטת הערבים לאסור מלחמה תוקפנית לסילוק היהודים מהאזור, והעובדה שהמדינה היהודית הצעירה נלחמה מלחמה הגנתית לחלוטין – מלחמת הישרדות. למעלה מששת אלפים ישראלים (כולל ניצולי שואה רבים) איבדו את חייהם המלחמה – אחוז אחד מהאוכלוסייה היהודית בארץ.

ובחזרה לטנטורה: ראשית, כפי ש-CAMRA הראו באופן חוזר ונשנה, טענת "הטבח בטנטורה", שנהגתה בעבודת המאסטר של תדי כ"ץ שלמד האוניברסיטת חיפה, הופרכה על ידי ותיקי חטיבת אלכסנדרוני שלקחו חלק בקרב. הם דחו מכל וכל את הטענות ותבעו את כ"ץ על הוצאת דיבה, מה שהוביל לחקירה מקיפה של השקרים והעיוותים בעבודת המחקר, שנועדו להכתים את החיילים כפושעי מלחמה.

למשל, בתזה שלו כ"ץ ציטט עד מרכזי בשם אבו פהמי שאמר כי חיילי צה"ל כינסו את הכפריים, העמידו אותם בשורה כנגד הקיר ורצחו אותם. אך לאחר שכ"ץ העביר את הקלטות הראיונות שערך, היה ברור כי אין בנמצא ציטוט שכזה. להפך, אבו פהמי אמר שוב ושוב שצה"ל לא רצח את הכפריים לאחר שנכנעו.

לאחר שעומת עם הפערים הגסים בין הציטוטים בתזה שלו לבין הראיונות המוקלטים, כ"ץ אמר כי הוא הובן שלא כהלכה וכי מעולם לא האמין שהתקיים טבח בטנטורה (מאוחר יותר הוא חזר בו מההתחרטות).

ההיסטוריון הוותיק פרופ' בני מוריס כתב ב'הארץ' אודות טענות הטבח בטנטורה כי אין בנמצא כל מקור היסטורי שמספר על הטבח – כולל מקורות ערביים, ישראלים וכאלה השייכים לצד שלישי כגון הצלב האדום או האו"ם. אם התזה של כ"ץ הייתה נכונה, הטבח בטנטורה היה אמור להיות הגדול ביותר שבוצע במלחמה; ולכן אין זה הגיוני שהוא לא צוין במקורות שחקרו וסיפרו על מעשי טבח קטנים יותר.

פנינו לפרופ' מוריס שוב השבוע ושאלנו אותו אם יש לו מה לומר על הטענות של א"פ. למרות שהוא לא בחן את הדוח לעומק, זה מה שהוא מסר לנו על טענת הימצאותם של "קברי אחים":

כפי שרוב ההסטוריונים כבר הכירו בכך, כולל אנוכי, כ-70 כפריים, לוחמים ולא-לוחמים, נהרגו בטנטורה ב-22- 23 במאי 1948 ונקברו (וכן נהרגו 13- 14 חיילי הגנה, שנקברו במקום אחר).

קיומן של ראיות לכך שהיו קברי אחים אינו מוכיח דבר בנוגע למספרים ושום דבר לגבי כיצד נהרגו אלה שנקברו – ובוודאי שאינו מוסיף דבר ולא מאשש את התזה של כ"ץ לגבי טבח מאורגן ושיטתי של 200- 250 כפריים. לכך אין כל ראיה משכנעת.

אני אומר כי יש לחפור באותם אתרים ולראות מה יש שם.

טענת ה"טבח" עוררה תגובה נזעמת בישראל, כפי שמציינת מקרנן, מהסיבה שהראיות מצביעות על כך – בניגוד למה שנכתב ב'גרדיאן' וב'הארץ' – שהטבח מעולם לא התרחש.

המאמר הופיע לראשונה באנגלית באתר CAMERA-UK. עיבד ותרגם לעברית: שלומי בן מאיר.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות