'וואלה!': ישראל מציפה את עזה במים

כמו לא מספיקות טענות על הרעבה מכוונת והפצת סוכריות רעילות, עכשיו נטען גם שישראל מציפה את עזה במכוון. בעקבות פניית 'פרספקטיבה' ל'וואלה!', הוסרה הידיעה מהרשת

הצפה בעזה , 2013 (פלאש 90)

 

עדכון מה-25.2: לאחר פרסום פוסט זה, הסירו גם AFP ואל-ג'זירה את הדיווח השקרי מהרשת. אל-ג'זירה אף פרסמה התנצלות (ראו בסוף מאמר זה). כמו כן, ה-Daily Mail פרסם אף הוא את הדיווח השקרי ולאחר מכן תיקן אותו ופרסם הבהרה בנידון. בסה"כ שלשה כלי תקשורת זרים ואתר ישראלי אחד הסירו או תיקנו את הדיווח הראשוני.

 

אתר 'וואלה!' נכשל בלהפעיל הגיון בריא וקורטוב של סקפטיות כאשר פרסם אתמול את הדיווח הבא (כאן בעותק שמור):

walla

גוף הידיעה מרחיב על המקור להצפה, ומביא גם את המקור לידיעה כולה – "ראש הרשות להגנה אזרחית בעזה":

עשרות בתים הוצפו היום (ראשון) ברצועת עזה בעקבות פתיחת כמה סכרים בישראל, שגרמו לעמק עזה לעלות על גדותיו. המשפחות נאלצו להתפנות מבתיהם אחרי שגובה המים הגיע עד לשלושה מטרים.

משרד הפנים של עזה מסר כי הרשויות פינו את המשפחות למקלטים במחנות הפליטים אל-בורייג' ולשכונת א-זהרה בחסות סוכנות הפליטים של האו"ם (אונר"א)."ישראל פתחה הלילה סכרי מים ללא אזהרה ונזק רב נגרם לכפרים הסמוכים לגבול.יותר מ-40 בתים הוצפו ו-80 משפחות נמצאות במקלטים כתוצאה מכך", מסר לרשת אל-ג'זירה ראש הרשות להגנה אזרחית בעזה, סעיד א-סעודי. א-סעודי הוסיף כי "אנחנו פונים לארגוני זכויות ברחבי העולם כדי שימנעו פעולות דומות בעתיד".

מי שחתומים על הידיעה של 'וואלה!' הן "סוכנויות הידיעות", ואכן המקור של הטענה הוא דיווח של אל-ג'זירה, אשר זלגה משם לרשתות זרות נוספות. הגדילה סוכנות הידיעות AFP, המעבירה ידיעות לאלפי כלי תקשורת ברחבי בעולם (ומשם כנראה נלקחה הידיעה שהופיעה ב'וואלה!'), ופרסמה כתבה מצולמת תחת הכותרת "כפר בעזה מוצף לאחר שישראל פתחה סכרים":

צילום מסך מתוך הכתבה של AFP
צילום מסך מתוך הכתבה של AFP

 

הידיעה פורסמה גם ב-RT (רשת בינלאומית רוסית), Xinuha (רשת סינית), מגוון אתרים ערביים כגון מען, ואיך לא – PRESSTV האיראנית.

לא פחות ממפליא כיצד עורך כלשהו ב'וואלה!' העתיק את הידיעה הזו מבלי להרים גבה ולשאול: באילו סכרים מדובר בדיוק? מה שכן הצליחו לעשות ב'וואלה!' זה להשיג את התגובה האמורפית הבאה של "גורמי צבא" כלשהם:

גורמי צבא ציינו כי בעקבות מזג האוויר הסוער בדרום הצטברו מים רבים בגדר המערכת, ולכן היה צורך לנקז אותם.

האמת היא כי מי שעוקב אחר התקשורת באדיקות יודע שהסיפור על ישראל המציפה את עזה חוזר על עצמו שנה אחר שנה. אלא שיש לשאול: האם יש בו אמת? כל מי שבקי בתבליט, בתכסית ובתשתיות של הנגב המערבי יודע שאין סכר (לא כל שכן סכרים) באיזור עזה שיכולים להחזיק כמות גדולה של מים ואף להיפתח ולהסגר על פי רצונה של ישראל. ואכן, 'פרספקטיבה' פנתה לדובר מתאם פעולות הממשלה בשטחים וקיבלה את התגובה הבאה:

הטענה שקרית לחלוטין, ובדרום ישראל אין כל סכר. בשל הגשמים האחרונים, הנחלים הוצפו בכל האיזור ללא קשר לפעולות שננקטו על ידי מדינת ישראל. לפני הסערה, מתאם פעולות הממשלה בשטחים אפשר העברה של ארבע משאבות מים השייכות לרשות המים הפלסטינית מישראל לרצועת עזה, על מנת שיתווספו ל-13 משאבות מים המצויות כבר ברצועת עזה בכדי להתמודד עם הצפות פוטנציאליות באיזור.

למען הסר ספק ולאור התגובה הלא ברורה של "גורמי צבא" שפורסמה ב'וואלה!', 'פרספקטיבה' פנתה גם לנחמיה שחף, מנכ"ל רשות ניקוז שקמה-בשור, אשר הסביר:

אין סכר בנחלים שקמה והבשור שניתן לפתוח. יש סכר הטיה בגובה מטר שמפנה מים למאגרים. מדובר בסכר נמוך שלא ניתן לפתוח או לסגור. ברגע שיש שיטפון המים גולשים מעבר לסכר והמים זורמים לכיוון עזה. זה קורה רק בשיטפון משמעותי. הסכר נמצא ליד קיבוץ גבולות, קילומטרים רבים מעזה.

לאחר קבלת המידע הנ"ל, פנתה 'פרספקטיבה' ל'וואלה!', אשר הסירה לחלוטין את הידיעה מהאתר.

בנוסף, פנתה 'קאמרה' (עמותת אחות של 'פרספקטיבה') גם לרשתות הזרות, בדרישה שגם הן יסירו או יתקנו את הידיעות שפרסמו בנושא. עד שזה יקרה, אלפי אנשים ברחבי העולם ימשיכו ליפול קרבן לשקרים של הרשויות העזתיות ולפתיות של עיתונאים זרים.

לקריאת המאמר באנגלית לחצ/י כאן.

עדכון 24.2:

רשת AFP הסירה את הסרטון מאתר הרשת ומערוץ היוטיוב שלה.

עדכון מה-25.2:

בעקבות פניה של 'קאמרה', עמותת האחות של 'פרספקטיבה' בארה"ב, הסירה אל-ג'זירה את הדיווח מהרשת ופרסמה את ההתנצלות הבאה:

al jazeera appology

תרגום:

בגרסה מוקדמת יותר של עמוד זה הופיע מאמר אשר טען כי ישראל, ללא התראה, פתחה מספר סכרים אשר גרמו להצפות בעזה. מדובר בטענה לא נכונה. בדרום ישראל אין סכרים מהסוג שיכולים להיפתח. אני מתנצלים על הטעות […]

 

 

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות