האם בכלל מתפרץ פוליו בעזה?

מזכ"ל האו"ם והתקשורת קוראים לחסן בדחיפות אוכלוסייה שלכאורה, כבר כעת שיעור המחוסנים בה הוא מהגבוהים בעולם. איך זה מסתדר?

כוחות צה"ל ברצועת עזה. צילום: אורן כהן/פלאש90

תשומת לב תקשורתית רבה – בישראל ובעולם – קיבל המקרה הראשון של הידבקות בנגיף הפוליו (העלול לגרום לשיתוק ילדים) ברצועת עזה בסוף השבוע שעבר. כך, ערוץ רשת 13 דיווח השבוע – על סמך כתבה של ה'ניו יורק טיימס' – כי מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש קרא להפסקת אש, על מנת "להתחיל במבצע חיסונים נרחב, שיתמקד ביותר מ-640 אלף ילדים מתחת לגיל 10 בעזה".

גם 'הארץ', בכתבה משותפת של ג'קי חורי והגרדיאן, הדהד את קריאת האו"ם:

בארגון הבריאות העולמי וביוניצ"ף (קרן החירום הבינלאומית של האו"ם לילדים) אמרו כי הם הכינו תוכניות מפורטות להגיע לילדים ברחבי הרצועה ויכולים להתחיל במבצע החיסונים כבר החודש, אך הוסיפו כי לשם כך תידרש הפסקה בלחימה. לדבריהם, הם מתכננים שני מבצעי חיסון ברחבי הרצועה שיימשכו שבעה ימים כל אחד, החל מסוף אוגוסט, ובמהלכם יינתן חיסון נגד נגיף פוליו מסוג 2 … ליותר מ-640,000 ילדים מתחת לגיל עשר.

חשוב לציין, 640,000 הוא למעלה ממספר הילדים עד גיל עשר ברצועת עזה – המונה כ- 560,000. כלומר, המבצע המתוכנן עשוי לחסן את כל הילדים בגילאים אלה ואף יותר.

ואולם, אף אחד מהדיווחים לא העלה את השאלה, מדוע יש לחסן מפני פוליו כל כך הרבה ילדים, שכפי שנראה מיד, רובם ככולם כבר מחוסנים לכאורה.

בהמשך השבוע, כלי תקשורת נוספים דיווחו כי ארגוני רפואה ישראלים – ההסתדרות הרפואית, האיגוד הישראלי לרפואת ילדים, איגודי רופאי בריאות הציבור, והאיגוד הישראלי למחלות זיהומיות – יצאו גם הם בקריאות להפסיק זמנית את האש ולאפשר את התחסנות ילדי עזה מפני נגיף הפוליו, לפני שההדבקה תתפשט ואף תעבור את הגבול ותדביק את אוכלוסיית ישראל.

האם הבהילות שמפגינים הארגונים בישראל ובעולם מוצדקת?

קשה להתווכח עם המומחים לבריאות הציבור. אך אנו כן יכולים לקבוע דבר אחד: אם אכן למעלה מ-600 אלף ילדים עזתים זקוקים לחיסון מפני נגיף הפוליו באופן מיידי, משמעות הדבר היא שמשרד הבריאות הפלסטיני, סוכנות אונר"א (UNRWA) ואולי גם גופים נוספים, מעלו בתפקידם ודיווחו דיווחי שקר לאורך שנים בנוגע לתפקודם.

נסביר. במכתב ששלחו השבוע חברי ההסתדרות הרפואית לשר הביטחון, הם התריעו:

אירועים דומים תועדו בכל אזורי מלחמה וסכסוכים בעולם, כולל באוקראינה, אתיופיה, סודן, סוריה ותימן.

בכל אחת מחמש המדינות שניתנו כדוגמה, שיעור ההתחסנות לפוליו עומד על פחות מ-70%. המצב אצל הפלסטינים הוא שונה בתכלית – למעשה מדובר באחת האוכלוסיות המחוסנות ביותר בעולם לפחות על הנייר. החל משנת 2,000 שיעור התינוקות עד גיל שנה ברשות הפלסטינית וברצועת עזה שקיבלו 3 מנות של חיסון פוליו עמד על מעל 97%, וברוב השנים הוא היה 99%. אלה הם הנתונים שמשרד הבריאות הפלסטינית העביר לארגון הבריאות העולמי של האו"ם (World Health Organization).

גם מבט ממוקד יותר על רצועת עזה מציג תמונה מעודדת. לפי מסמך של ארגון הבריאות העולמי ממאי 2024, שיעור ההתחסנות לפוליו בקרב ילדים הוא מעל 100%. המקור לנתונים הוא משרד הבריאות הפלסטיני ואונר"א, סוכנות הפליטים הפלסטינים של האו"ם. יתר על כן, לפי המסמך, המלחמה בעזה לא הפריעה לחלוקת החיסונים השגרתית מפני הנגיף.

האם בעקבות עשרה חודשי מלחמה קשה, נוצרו פערים ברמת החיסון וישנם ילדים שלא קיבלו את כל מנות החיסון? לא מן הנמנע, אך בשום מצב מספרם אינם מגיע ל-600,000 וגם לא קרוב לכך.

וכאן אנו מגיעים לעצם העניין. ייתכן שיש צורך דחוף במבצע נרחב לחיסון 640,000 ילדים עזתים לפוליו. מנגד, ייתכן שלאורך השנים, הפלסטינים התחסנו בשיעורים של כ-100 אחוזים.

אך שני הדברים אינם יכולים להיות נכונים בעת ובעונה אחת. אם האוכלוסייה הפלסטינית חוסנה בשיעורים שדווחו, מותר להתייחס בחשד לדרישתו של מזכ"ל האו"ם לאפשר מבצע חיסונים נרחב. ואם אכן יש צורך בחיסון מאות אלפי ילדים בעזה, הרי שאונר"א והרשות הפלסטינית מעלו בתפקידם ודיווחו נתוני שקר לאורך שנים.

אם ב'ניו יורק טיימס', 'הארץ', ה'גרדיאן' או כל כלי תקשורת אחר היה מעט יותר חוש עיתונאי ודחף לרדוף אחר האמת, הם היו עומדים על הסתירה ודורשים תשובות שיסבירו אותה. במקום זאת, הם מדווחים על דרישות מזכ"ל האו"ם בבחינת כזה ראה וקדש, ומצטרפים להפעלת הלחץ על ישראל.

להצטרפות לרשימת התפוצה וקבלת עדכונים שוטפים במייל לחצו כאן.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות