סוכנות AP פרסמה שקר שאפילו חמאס אינו טוען; לפחות 80 כלי תקשורת נאלצו לפרסם תיקון

לסוכנות הידיעות AP, מספקי החדשות הגדולים בעולם, יש הטייה אנטי ישראלית כרונית. כשהיא טוענת שישראל הרגה 40 אלף אזרחים בעזה, מיליוני בני אדם מאמינים לה.

ביום שני שעבר, ה-19 לאוגוסט, תיקון של סוכנות הידיעות האמריקנית Associated Press (להלן AP) הופיע במעל 80 כלי תקשורת בכל רחבי צפון אמריקה. זאת לאחר שסוכנות הידיעות הגדולה ביותר בעולם הטעתה מיליוני צרכני חדשות, כשדיווחה שמספר האזרחים שנהרגו ברצועת עזה גדול מ-40,000.

התיקון פורסם בעקבות מאמצי המשרד הישראלי של CAMERA, ארגון האם של 'פרספקטיבה', לאחר שהדיווח המטעה הופיע באתרי חדשות רבים, החל בכלי תקשורת גדולים כגון ABC ו'וושינגטון טיימס' וכלה בעיתונים וערוצים קטנים ומקומיים.

הדיווח השגוי הופיע לראשונה ב-18 באוגוסט. בכתבה העוסקת בהבדלי העמדות בין שני המועמדים לנשיאות ארצו הברית, נכתב כי "מספר האזרחים ההרוגים" ברצועת עזה "חצה את ה-40,000".

מיד פנינו לעורכי AP וציינו בפניהם כי אפילו ארגון החמאס בעצמו אינו טוען שלמעלה מ-40,000 אזרחים פלסטינים נהרגו עד כה במלחמת 'חרבות ברזל' על ידי ישראל. בעוד משרד הבריאות העזתי, הנשלט על ידי חמאס, אכן פרסם לאחרונה כי מספר הרוגים העזתים עבר את ה-מספר הזה, הנתונים שלו אינם מבחינים בין אזרחים ללוחמים. בינתיים, מקורות ישראלים מעריכים כי לפחות 17,000 מההרוגים בעזה הם חמושי חמאס.

"המספר המנופח וחסר הבסיס של האזרחים ההרוגים שפורסם על ידי AP מעודד נרטיב הרסני המאשים את ישראל ברצח עם, ובכך היא מלבה את הסכסוך עוד יותר", האשימה תמר שטרנטל, מנכ"לית המשרד הישראלי של CAMERA.

כתוצאה מהפעולה המהירה של CAMERA, סוכנות AP פרסמה את התיקון כבר למחרת. בטקסט המתוקן נכתב:

יותר מ-40,000 פלסטינים נהרגו במלחמה בין ישראל לחמאס בעזה, אומר משרד הבריאות הנשלט על ידי חמאס, אך לא ידוע כמה מהם הינם אזרחים. המשרד אינו מבחין בין אזרחים ללוחמים בספירה שלו. ישראל אומרת שהיא הרגה יותר מ-17,000 חמושים במהלך המלחמה.

באופן ראוי לשבח, AP צירפה גם תיקון בתחתית הכתבה, המיידע את הקוראים בנוגע לדיווח השגוי של מספר ההרוגים האזרחים שהופיע בכתבה המקורית.

זמן קצר לאחר ש-AP פרסמה את התיקון, עשרות כלי תקשורת שונים ברחבי אמריקה הציגו את הכתבה המתוקנת בתוספת ההערה המצורפת. מדובר ב-83 תיקונים, וזהו המספר הגדול ביותר אי-פעם של תיקונים שהארגון לביקורת התקשורת CAMERA הצליח להשיג עבור פרסום בודד של סוכנות ידיעות.

תמר שטרנטל הוסיפה:

סוכנות AP, המהווה שירות חדשות מוביל המבטיח "להגדיל את הטווח של הדיווח העובדתי", מפיצה את התוכן שלה לאינספור כלי תקשורת בכל רחבי העולם. לפיכך, יש לה אחריות יתרה לדווח בדיוק מירבי, במיוחד בכל הנוגע לסיקור של מלחמה. לדיווח לוקה בחסר של AP יש השפעה עצומה. שגיאה אחת של AP יכולה לעוות את ההבנה של הציבור בעולם ולתרום להסלמה של פעולות האיבה.

אנו שבעי רצון מכך ש-AP תיקנה את הטעות באופן מיידי ואחראי, ומעודדים מההפצה הנרחבת והמהירה של התיקון. אך אנו גם מודאגים באופן עמוק מכך ששגיאה בסיסית כל כך הצליחה לעבור את העורכים מלכתחילה.

המאמר המקורי פורסם לראשונה באנגלית באתר CAMERA. עיבד ותרגם לעברית: שלומי בן מאיר.

להצטרפות לרשימת התפוצה וקבלת עדכונים שוטפים במייל לחצו כאן.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות