סיקור נאום תא"ל ברק חירם: שפל נוסף של התקשורת הישראלית

באמצעות מניפולציה של הלחמת משפטים מפסקאות שונות, הציגה התקשורת נאום אחדותי כנאום מפלג. כך היא עשתה את זה

תא"ל ברק חירם. צילום: דובר צה"ל

אתמול, יומיים לאחר שצוינו 300 ימים לטבח בעוטף עזה בשבת השחורה ופרוץ מלחמת 'חרבות ברזל', מונה מפקד חדש לעוצבת הבזק (אוגדה 99), שנלחמה ברצועת עזה כמעט ברציפות לאורך כל המלחמה.

מפקד האוגדה היוצא, תא"ל ברק חירם שמונה לאחרונה למפקד אוגדת עזה, העביר את שרביט הפיקוד לתא"ל יואב ברונר, ונשא נאום שהספיק לעורר סערה רבתי. ליתר דיוק, ציטוטים מעוותים שהוצאו מהקשרם – הם שעוררו את הסערה.

הראשון לדווח על הנאום היה איתי בלומנטל מ'כאן' בציוץ הבא:

כך ציטטו ב'כאן' את הנאום:

"אנחנו כצבא סדיר הופתענו ונכשלנו. מאז אנו משיבים מלחמה שערה. עמידתנו איתנה, בניגוד מוחלט לתרבות הישראלית, המנותקת ממחויבות עברה ומעול עתידה ומתמסרת אל הרגע. מבעד לעטיפת ההנאה וההוללות, צפים הערכים והאמונות העתיקות שמאחדים את כולנו והופכים אותנו לעם הנצח"

נבהיר מראש, הפסקה המוצגת כאן במירכאות לא נאמרה בנאום כמות שהיא. מדובר בהלחמה של משפטים שנאמרו בחלקים שונים של הנאום; בהשמטה של מילים המופיעות במשפטים הללו ולא נכללו בציטוט; ובהשמטה של פסקאות ומשפטים אחרים המעמידים את הנאמר כאן באור שונה.

מכל מקום, ברור מדוע הציטוט לעיל עורר סערה: מה פתאום קצין בצה"ל תוקף את "התרבות הישראלית" כ"מנותקת" ומכורה לריגושים רגעיים? איך הוא מעז לטעון, כאחרון שונאי ישראל, שכל מהותה של הישראליות מתמצה ב"הנאה והוללות" ריקים מערכים? כמו כן, הפסקה כפי שהובאה לציבור מעלה ריח חריף של התנשאות של דתיים כלפי ישראלים חילונים, שחייהם הם "עגלה ריקה" מנותקת מהיהדות, ומההיסטוריה, וששטחיותם הביאה עלינו את אסון השבעה באוקטובר.

גילוי נאות: גם כותב שורות אלה צייץ אתמול בגנות הדברים כפי שצוטטו, ותהה מה אמורים לחשוב חייליו החילונים של תא"ל חירם, או לפחות אלו מהם שגאים בישראליותם או אוהבים ליהנות ולהתהולל מדי פעם.

אך כאמור, אין מדובר בנאום שבאמת נישא אתמול. הנאום המלא זמין לצפייה ביוטיוב כאן, בדקות 6:00 – 15:00:

בואו נבחן מה אכן נאמר שם. לאחר פתיחה המסכמת את השבעה באוקטובר ו-300 ימי מלחמה, אומר חירם:

עמידתנו האיתנה, בניגוד מוחלט לתרבות הישראלית שהתפתחה כאן, המבקשת הכול עכשיו, לעשות אקזיט, לממש רווחים רגעיים, חברה המבקשת להיות קלילה ונמרצת, מנותקת ממחויבויות עברה ועול עתידה, ובעיקר מתמסרת אל הרגע, אל ההווה. אויבינו זיהו זאת והאמינו כי זאת תהא שעת הכושר להשמדתנו.

הדגשנו את המילים שאינן מופיעות בציטוט של 'כאן'. כלומר, חירם אינו תוקף את "התרבות הישראלית" באשר היא אלא מאפיינים תרבותיים מסוימים שהתפתחו בתקופה האחרונה, וחשוב מכך – שאינם אופייניים דווקא לחלקים מסוימים בציבור.

חירם ממשיך:

אירועי השנה האחרונה טלטלו אותנו כמדינה, כחברה וכיחידים. גודל השעה והאירועים ההיסטוריים העוברים עלינו, אילצו ועודם מאלצים כל אחד ואחת מאיתנו לברר ולבחון מי הוא, מה הם ערכיו, על מה הוא מוכן להישען ולהילחם, והיכן הוא בוחר לבנות את ביתו.

ואכן, מבעד לעטיפה השטחית של ההנאה וההוללות, עולים וצפים הערכים והאמונות העתיקים, אלו המאחדים את כולנו והופכים אותנו לעם הנצח. זו התחושה הבלתי ניתנת לערעור כי אנחנו משפחה ביולוגית אחת. אנחנו יודעים היסטורית שיש לנו עבר משותף. אנחנו מרגישים בלב שאנו רוצים להמשיך ולכתוב עתיד משותף, וכעת אנחנו בוחרים להילחם יחד כתף אל כתף בהווה, כדי לממש ייעוד זה.

עיניכם הרואות – דבריו של חירם על "העטיפה השטחית של ההנאה וההוללות" שייכים לחלק אחר בנאום, והוא אינו טוען ש"הנאה והוללות" הם תמצית התרבות הישראלית או תמצית החילוניות. הוא גם לא מגנה הנאה והוללות, אלא אומר כי בשעתם הקשה, הישראלים ידעו להתעלות מעליהן, להתאחד ולהילחם למען עתידם המשותף.

ואם עדיין נשאר הרושם כאילו חירם מעוניין לגנות חלקים בציבור הישראלי, באה הפסקה הבאה בנאומו:

רבים רבים מהישראלים חשים כי המלחמה הזו איננה רק מלחמת הישרדות על הקיום הפיזי. תוך כדי הלחימה בחוץ מתחולל בתוכנו מאבק עיקש לשנות מהיסוד גם את תחלואי הפנים, לעצב מחדש את היחסים בין הקבוצות השונות בעם, לשנות את השיח, לדחות את הקיטוב וליצור יחד בסיס להסכמה כיצד מקיימים כאן בית משותף לכל חלקי החברה הישראלית ולעם היהודי בארץ ובעולם".

לאחר מכן חירם דיבר בהרחבה על רוח ההתנדבות וההתגייסות ששטפה לאורך המלחמה את הישראלים "מכל הגוונים, הסוגים והמינים". אז הוא שיבח את חיילי ומפקדי האוגדה על תפקודם במלחמה, והודה באופן נרגש למשפחות השכולות, לחללים ולפצועים.

למרבה הצער, 'כאן' לא היו היחידים שפרסמו אמש את הציטוט המעוות והחלקי. הצטרפו אליהם כלי תקשורת נוספים כגון 'ידיעות אחרונות'/YNET ו-וואלה. הגדילו לעשות עורכי 'מעריב', שציינו בכותרת את "הציטוט מעורר המחלוקת של ברק חירם" ומיד לאחר מכן הציגו במירכאות ציטוט מעוות שלא היה ולא נברא.

וכך נרשם עוד פרק בניסיונותיה של התקשורת הישראלית להרבות בסנסציות, להוסיף פילוג בעם ולחסל את שאריות האמון שהציבור עדיין נותן לה.

תודה לדרור אידר, שבזכות ציוצו התוודענו לפערים בין נאומו של תא"ל ברק חירם לבין הדיווחים אודותיו.

להצטרפות לרשימת התפוצה וקבלת עדכונים שוטפים במייל לחצו כאן.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות