ב'כאן חדשות' נדהמים ממספר הישראלים המעידים ששקלו לעזוב את הארץ

הם היו נדהמים הרבה פחות אם היו יודעים שהמספר הזה עקבי למדי לאורך למעלה מעשור

נתב"ג. צילום: נתי שוחט/פלאש90

הירידה מהארץ, בצילה של המלחמה בדרום ובצפון, היא ללא ספק נושא חם שמתעקש להישאר בכותרות ובשיח הציבורי לאורך השנה האחרונה. למרבה הצער, עדיין אין בידינו נתונים אמינים שנוכל להשוות לשנים עברו. לשם כך נדרש זמן. ובהיעדר נתונים, כלי תקשורת שונים בוחרים להפיץ מידע שגוי או מידע מעוות על מנת לתמוך בטענה שישנו אקסודוס של ישראלים טובים הנוהרים אל מחוץ לגבולות הארץ.

ב'כאן חדשות' החליטו לנקוט בגישה שונה: לערוך סקר ולשאול את הישראלים כמה מהם שקלו לרדת מהארץ. תוצאות הסקר מופיעות כבר בכותרת הכתבה ששודרה במוצאי שבת האחרון:

כרבע מהישראלים מעידים שבשנה האחרונה שקלו לעזוב את הארץ

המגישה טלי מורנו פותחת:

שנה למלחמה, לא מעט ישראלים מדברים לכל הפחות על האפשרות של עזיבת הארץ. נתונים אמינים כמעט לא קיימים בנושא ביחס לשנה החולפת, אבל הערב אנחנו מציגים נתוני סקר של 'כאן חדשות' בשיתוף עם מכון קנטאר.

הכתבה עוברת לכתבת יערה שפירא המפרטת את התוצאות:

שפירא מסכמת:

זה נתון די מדהים. כרבע מהישראלים אומרים שלפחות שקלו לעזוב את הארץ.

האמנם מדובר בנתון מדהים? האמת היא שאין לנו כל דרך לדעת, כפי שהוא מופיע בכתבה. אחרי הכל, כל אדם שהמחשבה להגר לארץ אחרת חלפה בראשו לרגע קל, והוא התנער ממנה מכל סיבה שהיא והמשיך בחייו, יכול היה לענות שהוא שקל לעזוב, למרות שאין לכך כל משמעות מעשית.

ולכן, על מנת לדעת אם "רבע מהישראלים" ששקלו ירידה זה הרבה או קצת, יש להשוות את תוצאות הסקר לסקרים של שנים קודמות. כך נוכל ללמוד על המגמה בה התופעה הולכת – האם מספר הישראלים ששוקלים לעזוב יורד או עולה?

וכשעורכים את ההשוואה הזאת, מתברר כי 'כאן' אכן הציגו נתון מדהים – אך לא במובן שהם התכוונו אליו.

מה אומרים הסקרים של שנים עברו?

בתחילת אוגוסט 2023, חודשיים לפני פרוץ מלחמת חרבות ברזל, ערכו בחדשות 12 סקר ששאל את הישראלים אותה שאלה בדיוק. התוצאה: אחד מכל שלושה ישראלים שקל לעזוב את המדינה בעקבות חוק צמצום עילת הסבירות. התוצאות היו דומות לסקר דומה של ערוץ 13, בביצוע קמיל פוקס, לפיו 28% מהישראלים שוקלים לעזוב.

האמת היא שכבר לאחר היוודע תוצאות הבחירות האחרונות, בתחילת נובמבר 2022, סקר חדשות 12 הכריז כי 30% מהציבור ענו ששקלו לעזוב את הארץ, לאור תוצאות הבחירות.

תאמרו, מדובר בימי המאבק על הרפורמה המשפטית, והחששות שהיא העלתה לגבי גורלה של הדמוקרטיה הישראלית. מדובר בטענה שלא מחזיקה מים. במאי 2022, ימי "ממשלת השינוי" של לפיד ובנט, סקר של תנועת 'פנימה' שפורסם ב'ישראל היום' קבע כי "33% מהישראלים שקלו לרדת מהארץ בשנה האחרונה".

אך גם זה אינו נתון מיוחד כלל. למעשה הוא עקבי מאוד לאורך שנים רבות. סקר של חדשות 2 שנערך לאחר מבצע צוק איתן בספטמבר 2014 – לפני עשר שנים! – גם כן העיד כי:

30%, כמעט שליש, מהנשאלים השיבו כי היו שוקלים ברצינות לרדת מהארץ אם הייתה להם הזדמנות לכך

והאמת היא שגם זה נתון חיובי יחסית לסקר עיתון 'הארץ' שבוצע על ידי חברת המחקר מידע שיווקי סי. איי, שקבע כבר ב-14 בדצמבר 2012:

37% מהישראלים מצהירים שהם שוקלים מעבר לארץ אחרת מתישהו בעתיד

לסיכום, לאורך שנים רבות ישנו פלח מסוים באוכלוסייה הישראלית – כשלושים אחוזים – שמעיד שהוא שוקל לעזוב את הארץ, ללא קשר לשאלה האם בסופו של דבר ההרהורים יהפכו למעשים. כל הסקרים מעידים זאת, ולכן אין כל סיבה להתפלא על כך בכל פעם מחדש.

כדי לדעת האם הירידה מהארץ אכן התגברה בשנה האחרונה, ניאלץ להמתין לפרסומם של נתונים אמינים ומוסמכים. עד אז, נציע ל'כאן' כותרת מדויקת יותר לסקר שהם פרסמו:

למרות שנה של מלחמה קשה, אין סימן לעלייה במספר הישראלים השוקלים לעזוב את הארץ.

להצטרפות לרשימת התפוצה וקבלת עדכונים שוטפים במייל לחצו כאן.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות