אגדת חרטת דזמונד טוטו על תמיכתו בחרם על ישראל

בחדשות 12 ו'ישראל היום' נטען שטוטו חזר בו מתמיכתו בחרם. חיפשנו את המקור לטענה. הגענו ללינק שבור

דזמונד טוטו. צילום: וויסאם נסאר/פלאש 90

מותו של הארכיבישוף דזמונד טוטו, ממנהיגי המאבק באפרטהייד בדרום אפריקה, לווה בסיכומים רבים של חייו ברחבי התקשורת. מטבע הדברים, כלי התקשורת הישראלים עסקו גם בסוגיית יחסו של טוטו למדינת ישראל: הוא הרבה להשוות את המדיניות הישראלית מול הפלסטינים לאפרטהייד הדרום-אפריקני והיה קול בולט בקריאה להטיל עליה חרמות וסנקציות.

בין כל אלה, בחלק מההספדים עלתה טענה מוזרה וחסרת כל ביסוס, לפיה בשלב כלשהו בחייו טוטו חזר בו מתמיכתו בהחרמת ישראל. כך דווח בחדשות 12:

הכומר עמד בשנת 2006 בראש ועדת חקירה לתקרית בבית חנון ברצועת עזה שבה נהרגו 19 פלסטינים. טוטו מתח ביקורת על ישראל שלא אפשרה לו להיכנס לרצועה וכינה את התקרית "פשע מלחמה". בראיון לעיתון הארץ טען טוטו כי "הפלסטינים משלמים את מחירה של השואה בגלל רגשות האשם של המערב". הוא קרא לחרם על מדינת ישראל, אך חזר בו בשנותיו האחרונות.

ב'ישראל היום' הדיווח מוזר אף יותר:

טוטו, שהיה בחבר הנאמנים של מרכז פרס לשלום, מתח בעבר ביקורת חריפה על מדיניותה של ישראל מול הפלשתינים וקרא לתמוך בחרם בינלאומי על המדינה. ב-2011 דווח כי בעת ביקור של סטודנטים ישראלים בביתו של טוטו בקייפטאון הוא חזר בו מתמיכתו בחרם על ישראל.

גם אם נניח שהביקור הזה אכן התרחש והדברים נאמרו, לא ברור מה הטעם לסכם כך את סוגיית יחסו של טוטו לישראל – לאור העובדה שהוא המשיך וקרא להחרימה גם שנים לאחר 2011. הנה כמה דוגמאות:

ב-2012 טוטו פרסם מאמר המשווה את ישראל לדרום-אפריקה של תקופת האפרטהייד, קורא להחרים אותה ומגנה קבוצה של רבנים אמריקנים שהביעו התנגדות לחרם.

ב-2013 הוא חתם על עצומה הקוראת לאיגוד הכדורגל האירופי (UEFA) להחרים את ישראל, ולא לאפשר לה לארח משחקים.

ב-2014, במהלך מבצע 'צוק איתן', טוטו פרסם מאמר ב'הארץ' בו הוא קרא להטלת חרם, משיכת השקעות וסנקציות (BDS) על ישראל.

ב-2017 הוא היה בין החותמים על מכתב פתוח שקרא ללהקת 'רדיוהד' לבטל את הופעתה המתוכננת בישראל.

ב-2018 טוטו הצטרף לחברים נוספים בכנסייה האפיסקופלית בקריאה לוועידה הכללית של הכנסייה להצטרף למאמצי הלחץ הכלכלי על ישראל, ולמשוך את השקעותיה ב"חברות התומכות בכיבוש הישראלי".

ובדצמבר 2020, במאמר ל'גרדיאן' הבריטי, הוא שוב השווה (בפעם המי-יודע-כמה) את ישראל לדרום אפריקה של האפרטהייד.

על מה הטענה שדזמונד טוטו "חזר בו" מחרם על ישראל מתבססת, מלבד (אולי) עמוד בוויקיפדיה העברית המוביל ללינק שבור?

אם רוצים לכתוב על הדברים הטובים שדזמונד טוטו עשה בחייו, יש על מה. אבל התנגדות לחרם על ישראל הוא לא אחד מהדברים האלה.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות