אמיתות ושקרים על ג'ורג' סורוס

האומנם, כפי שפורסם אודותיו, צבר המיליארדר היהודי השנוי במחלוקת את מרבית הונו מביזת יהודים ואמר ש"1944 היתה השנה המאושרת בחייו"?

המילארדר ג'ורג' סורוס, שעלה לכותרות בעקבות העימות שלו עם ממשלת הונגריה, ובעקבות מעורבותה ההפכפכה של ישראל בעניין, מתעב את מדיניות ישראל ופועל באופן אקטיבי נגדה, לרבות מימון שהוא מעניק לתנועת ה BDS. תומכי ישראל, (למעט מהשמאל הרדיקלי שגם את ארגוניו הוא מממן) מאוחדים בהסתייגות הגורפת מעמדתו האנטי ישראלית. סורוס, לסיכום, הוא טיפוס מעורר סלידה באופן כללי.

לפיכך, הפיתוי לתארו כאוטו אנטישמי – גדול.

יתכן שסורוס אכן אוטו אנטישמי ויתכן שלא. אמירותיו ופעולותיו יכולות להעיד על הדבר וגם על היפוכו. אבל שני פרסומים על אודותיו, התגלו בלא נכונים: הראשון הוא משפט אחד שלו שצוטט בכתבת מגזין ארוכה ב ynet ("גורו ההשקעות ג'ורג' סורוס – קווים לדמותו") ונחתך באמצעו כדי להציגו כאוטו אנטישמי, בעוד שהמשפט כולו מעיד עליו שבלבו דווקא יש רגש חם כלפי יהודים. כך ב'כלכליסט' וב ynet:

היעדר רגשי האשם, [על חלקו בהחרמת רכוש יהודים בשואה – מערכת פרספקטיבה] והצהרתו השנויה במחלוקת שלפיה "1944 היתה השנה המאושרת בחיי" (סורוס התכוון לכך שזוהי השנה שעיצבה את אופיו כאדם, אף שבאותה שנה נשלחו מרבית יהודי הונגריה להשמדה) מעידים על היחס המורכב שפיתח עם השנים היהודי הקשיש כלפי מוצאו

אבל סורוס, כעולה מעמוד 5 בספר  Soros: The Life and Times of a Messianic Billionaire לא אמר רק "1944 היתה השנה המאושרת בחיי", אלא הסביר שהשנה הזו סיפקה לו את ההזדמנות לחזות באדם שהעריץ פועל באופן אמיץ וראוי. מדובר באביו של סורוס, שבאותה פסקה תואר כמי שהציל את משפחתו הקרובה, כמו גם יהודים הונגרים רבים נוספים, מציפורני הנאצים.

פרסום שני, בערוץ 20, האשימו ב"צבירת מרבית הונו באמצעות ביזת יהודים במהלך השואה". אלא שהאמת היא שכדי לשרוד את המלחמה, סורוס התחזה בגיל 14 לבנו (בן סנדקות) של פקיד ממשלה הונגרי שעסק בהחרמת רכוש של יהודים. לשאלת מראיין בתוכנית '60 דקות', האם הוא חש חרטה על כך, ענה שלא, כיוון שהרכוש היה נבזז בכל מקרה וכיוון שלא חש שיש לו תפקיד כלשהו בהחרמת הרכוש. עוד הוא הוסיף שכילד לא הבין את ההקשר.

בעקבות הערות גולשים הבינו עורכי ערוץ 20 שטעו והסירו את הפרסום.

עמותת 'פרספקטיבה' פנתה לאתר ynet בבקשה לתקן את הרושם הכוזב על אודות "היחס המורכב שפיתח היהודי הקשיש כלפי מוצאו", העולה מהכתבה. אין ספק שיחסו למוצאו מורכב, אבל חציית משפט שאמר בעבר באמצעו, במטרה להפוך את משמעותו, אינה יכולה להיות ההוכחה לכך.

הערת העורך, חנן עמיאור: על הפרסום המטעה ב ynet הסתמכתי גם אני עצמי. לא ידעתי שהמשפט המצוטט בכתבה מתייחס לגבורת אביו מציל היהודים, ולא לאדישותו כלפי השמדת יהדות הונגריה, וברשת החברתית ייחסתי לסורוס אוטו אנטישמיות. זאת היתה טעות.

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות