ב. מיכאל – הפוסל בבורותו פוסל

ב. מיכאל מאשים את יאיר לפיד בבורות, וכותב שבניגוד לדבריו, למגדל דוד בירושלים אין כל קשר "למורשת, לקיום, לישראל, או ליהודים". ההיסטוריה והארכאולוגיה מספרות סיפור אחר

"שום קשר ליהודים"? מגדל דוד (צילום: פלאש 90)

בטורו ב'הארץ' תוקף הפובלציסט ב. מיכאל את יאיר לפיד על רקע נסיעתו של האחרון לספרד. בין היתר, על מנת להדגים את בורותו וריקנותו של לפיד, מספר מיכאל על אנקדוטה מלפני כשנתיים:

ורק למען האתנחתא הקומית, נשלח יד אל ארכיון השטויות הלפידיות ונדלה משם את אחת המהבילות שבהן. ממש לפני בחירות 2013 הוא הכריז בחגיגיות נרגשת: "מגדל דוד חשוב למורשת ולקיום הישראלי יותר ממגדלי עזריאלי". מעניין… מי היה מאמין, ש"המורשת והקיום הישראליים" כה תלויים בצריח של מסגד טורקי, שנבנה בקסרקטין עותמני, שהוקם על מצודה ערבית, ואין לו כל קשר לדוד, למורשת, לקיום, לישראל, או ליהודים.

האמנם מגדל דוד אינו אלא "צריח של מסגד טורקי, שנבנה בקסרקטין עותמני, שהוקם על מצודה ערבית", ואין כל קשר בין המקום למורשת ולקיום היהודיים?

לא. ב. מיכאל רצה לפסול את לפיד על סמך בורותו, ולבסוף פסל אותו במומו שלו.

כפי שמצוין באתר מוזיאון מגדל דוד, למצודה הימי-ביניימית הקרויה "מגדל דוד" אכן אין קשר לדוד המלך. אף על פי כן, יש למקום קשר רב למורשת ולהיסטוריה היהודית בארץ ישראל. חוקר תולדות ארץ-ישראל דן יהב כותב על המצודה כי "נראה שזו נבנתה לראשונה על ידי החשמונאים, במאה השנייה לפנה"ס".

וכך כותבת אשת ההיסטוריה והחינוך ד"ר אביגיל אורן:

כיום המצודה, שנמצאת ליד שער יפו, היא תערובת של בנייה מתקופות שונות, החל מימי בית שני. נמצאו שרידים שהם, לפי סברת חוקרים, מתקופת החשמונאים. חלקו התחתון של מגדל דוד הוא מתקופת הורדוס. "הבנאי הגדול", הורדוס המלך, ביצר את המקום ובנה בו שלושה מגדלים אשר לפי יוסף בן מתתיהו: "נפלאו בגדלם, ביופים ובחוסנם בין מגדלי העולם"… לאחר דיכוי המרד הגדול ציווה טיטוס להשאירם: "המגדלים יספרו לדורות אחרונים את פרשת העיר הגדולה עם מצודותיה החזקות והבצורות אשר הכניעו הרומאים בגבורת ידיהם…

הארכיאולוג הבכיר פרופ' דן בהט מספר כי כבר בשנות ה-40 של המאה הקודמת נחפרו ונתגלו במצודה שתי שכבות מתקופת בית שני: תקופת החשמונאים ותקופת הורדוס. במצודה מצויים שרידי חומת ירושלים מתקופת בית שני, והמגדלים שנבנו עליה, אשר "כל החופרים במצודה מסכימים כי נבנו בתקופה החשמונאית".

הנה כי כן, מגדל דוד אכן מקיים זיקה ברורה למורשת ולהיסטוריה היהודיים. לתשומת ליבו של ב. מיכאל, שייעץ בשעתו ללפיד ש"עשרים שניות על מקלדת או שלוש דקות באנציקלופדיה וזה פשוט לא קורה לך".

תגובתו של ב. מיכאל תתפרסם לכשתתקבל.

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות