דיוק בעובדות לפני מוסר וערכים

מאמרי דעה מסוימים, יש והם בנויים בדרך של הצגת עובדה בסיסית אחת, עליה משעין וממנה גוזר הכותב תלי תלים של טענות ומסקנות. אבל מה אם אותה טענה עובדתית מתבררת כמוטעית?

 

הבוקרפרסם הפרופ' אלי פולק מאמר ב'ישראל היום' ("מוסר וערכים לפני מענקים", 6.8), ובו ביקש מממשלת ישראל לדחות את התנאי של האיחוד האירופי להמשך השותפות המדעית של ישראל עימו. לאחר סקירה של פירות שיתוף הפעולה המרשים בתחום המדעי בין ישראל לאיחוד האירופי, עבר פולק להביע את חששו לגבי המשך שיתוף הפעולה, וכך הוא כותב:

 

לאחרונה התפרסמה החלטה של האיחוד האירופי אשר מונעת מאזרחי ישראל, ממוסדות ישראליים ומחברות ישראליות אשר מרכז פעילותם באזורים אשר נמצאים מחוץ לגבולות קווי שביתת הנשק מ־1949 להגיש בקשות מימון לאיחוד האירופי, החל מחודש ינואר הקרוב.

 

האם נוסף על חברות ומוסדות ישראליים, האיחוד האירופי מבקש גם למנוע מאזרחים פרטיים להגיש בקשות מימון לאיחוד? אם אכן כך הדבר, הרי שמדובר בפגיעה קשה נגד אזרחים ישראליים, שעתידים להיפגע ישירות מהחלטות האיחוד. אלא שמדובר בטעות מהותית של פולק אשר כנראה לא הבין כשורה את הנחיות האיחוד החדשות, שכן ההנחיות אינן חלות כלל על אזרחים פרטיים, אלא רק על מוסדות, חברות וארגונים (הנחיה 11 (c)). האיחוד אף הדגיש את העניין בקובץ שאלות ותשובות שפרסם:

 

שאלה: ארגון מחקר נמצא ברחובות (בתוך הקו הירוק) אך רוב עובדיו מתגוררים בהתנחלויות. האם ההנחיות החדשות אוסרות עליו לקבל מימון מהאיחוד האירופי?

 

תשובה: לא. ההנחיות אינן חלות על אנשים. ההנחיות חלות רק על ישויות משפטיות, כגון רשויות מקומיות וגופים ציבוריים אחרים, ארגונים ללא מטרת רווח, וחברות פרטיות וציבוריות.

 

שאלה: אני סטודנט ישראלי המתגורר בהתנחלות אך לומד באוניברסיטה ישראלית המצויה בתוך קווי 1967. ברצוני להשתתף בחילופים אקדמיים עם אוניברסיטה אירופית הממומנים על ידי האיחוד האירופי. האם אני רשאי לעשות כן?

 

תשובה: כן. אתה עדיין רשאי להגיש לכך מועמדות.

 

אבל פולק, לא מודע לטעותו, ממשיך לבנות על אותה הנחה מוטעית תלי תלים של טעויות נוספות:

 

בשטחי יהודה ושומרון, אם אתה יהודי, אינך יכול לקבל תמיכה, אך אם אתה לא יהודי, אתה זכאי. מה זה אם לא גזענות? המדיניות האירופית החדשה מפלה בין אזרח מסוג אחד לאזרח מסוג אחר, הפליה אשר אסורה על פי חוקי מדינת ישראל וטוב שכך. אין זה מתפקידינו לחנך את האירופאים, אך אסור לה למדינת ישראל לוותר על עקרונות מקודשים אשר אוסרים הפליה בין אזרחי המדינה. אחד מעקרונות היסוד של הציונות הוא מתן אפשרות ליהודי באשר הוא יהודי לפעול בחופשיות וללא הפליה. האם מדינת ישראל יכולה להרשות לעצמה להיות שותפה להפליה? האם ניתן יד לאירופה הנוצרית אשר רוצה להנציח את ההפליה בין יהודים?

 

כאמור, ההנחיות של האיחוד חלות על מוסדות ישראלים ולא על אנשים. הן חלות באותה מידה על אזרחים ישראלים יהודים וגם על ערביי ישראל אשר פועלים או לומדים באותו מוסד. כך לדוגמא, כל מחקר מדעי באוניברסיטת אריאל אינו זכאי למימון, גם אם הוא נערך על ידי חוקר ערבי. אבחנת האיחוד איננה בין אזרחים המשתייכים לדת זו או אחרת, אלא בין גופים ומוסדות ישראליים המצויים או הפועלים בתוך הקו הירוק, לבין מוסדות וגופים ישראלים המצויים או הפועלים מעבר לקו הירוק.

 

כאשר מבקשים לבקר את ההנחיות החדשות של האיחוד האירופי, כדאי להיצמד לעובדות. ניתן לטעון נגדן טענות רבות, אבל הטענה כי הן חלות על אנשים פרטיים, או על יהודים בלבד, אינה אחת מהן.

עדכון מה-8.8:

להלן תגובתו של אלי פולק ('פרספקטיבה' מתנצלת שתגובתו לא הובאה עם פרסום המאמר):

"האיחוד האירופי, מנסה לנקות את עצמו בטיעון שהחלטתו נוגעת אך ורק לגופים ולא לאישים פרטיים. 'פרספקטיבה' משום מה במקום לנסות ולקרוע את המסיכה מעל טענות האיחוד מגינה עליהם. הטיעון של האירופים מזכיר גם אמרות אחרות של חלק מהם, מהסוג שאומר אנחנו לא נגד יהודים, רק נגד הציונות. איך אפשר להבחין בין "גופים" ובין אנשים? מי מקים גוף?מי שותף לו? הולכי על שתיים וירטואליים? כמובן שלא, אלא יהודים, אנשים חיים. ויהודים אלה, בין שהם בעלי עסקים, או עובדים בעסקים, או מרצים במכללות ובאוניברסיטאות מופלים לרעה על ידי החלטת האיחוד. ה"הגנה" על האיחוד משום שגם מרצה לא יהודי באוניברסיטת אריאל לא יזכה לתמיכה, דומה לטענת הגנה של האנטישמים שהם לא גזענים כי גם לא יהודי שעוזר ליהודים ראוי להעלותו על הגרדום".

 

 

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות