האבולוציה של הבלבול

יאיר לפיד מצטט את עקיבא אלדר ומוסיף עיוותים משלו. עקיבא אלדר מצטט משאול אריאלי ומעניק קונטקסט חדש לדבריו. כולם ממחזרים מכולם וכל אחד עושה בנתונים כראות עיניו. כך גדל כדור שלג של דיסאינפורמציה.

יאיר לפיד מצטט את עקיבא אלדר ומוסיף עיוותים משלו. עקיבא אלדר מצטט משאול אריאלי ומעניק קונטקסט חדש לדבריו. כולם ממחזרים מכולם וכל אחד עושה בנתונים כראות עיניו. כך גדל כדור שלג של דיסאינפורמציה.

                                                                מחוץ לגושי ההתנחלויות, היישוב עלי. צילום:פלאש90

לפני מספר ימים חשפנו, ולא בפעם הראשונה, את אופן כתיבתו המניפולטיבית של עקיבא אלדר מ'הארץ'. אלדר ניסה למכור לקוראי 'הארץ' סיפור על פיו ממשלת ישראל הודתה כי קיים מיעוט יהודי בין הים לירדן, ובעצם הודתה כי ישראל הינה מדינת אפרטהייד. בין שלל ההמצאות והמניפולציות שביצע, כתב אלדר כי בהודעה לעיתונות של הלמ"ס מאפריל האחרון, נכתב כי מתוך 12 מיליון תושבים בין הים לירדן, 5.9 מיליון הם יהודים, מיעוט כביכול. 'פרספקטיבה' הראתה כי מעולם לא נכתב בהודעה של הלמ"ס שחיים 12 מיליון בני אדם בין הים לירדן.

לאחר יומיים התראיין קורא 'הארץ' יאיר לפיד בתכנית "הכל דיבורים" ברשת ב' (18.10.12). כחלק מהסבריו על המצע המדיני שלו אמר את הדברים הבאים (דקה 34:24, ניתן להאזנה כאן):

פורסם השבוע דו"ח של הלמ"ס. הדו"ח הזה אומר: בין הים לירדן יש כיום כ-12 מיליון בני אדם. מתוכם 6.1 מיליון לא יהודים ו-5.9 מיליון כן יהודים. אלה העובדות. זו לא עובדה נעימה… אלה העובדות. להתעלם מהעובדות זה לסכן את המפעל הציוני.

שימו לב להיכן התגלגל השקר של אלדר. הח"כ העתידי יאיר לפיד קרא אינפורמציה שגויה בעיתון 'הארץ', הוסיף לזה עיוותים משלו (במקום הודעה לתקשורת – דו"ח, ובמקום באפריל – השבוע) ולפתע קיבלנו "דו"ח של הלמ"ס שפורסם השבוע" בפריים טיים ברשת ב'. כעת, צרכני תקשורת נוספים שאולי לא קראו את אלדר, שמעו מסוכן המידע לפיד על "עובדה" ש"פורסמה השבוע בדו"ח של הלמ"ס" על פיה גוף ממשלתי קבע כי היהודים הם מיעוט בארץ. מבחינתם מדובר במידע מהימן. מדוע שיאיר לפיד, שבודאי נזהר בלשונו, יאמר אי-אמת? ('פרספקטיבה' יידעה את לפיד לגבי הטעות שלו והוא קיבל את הביקורת).

מסתבר שהעתקת מידע בעייתי מטור לראיון ומראיון לטור אינה נחלתו של לפיד בלבד. באותו שבוע בו פרסם אלדר את מאמר ה"12 מיליון", הוא פרסם גם טור במסגרת מדור הדעות של העיתון, שם ניסה לשכנע את קוראיו כי "הישראלים מצביעים ברגליים נגד הימין" כדבריו. בטור ("הימין מפסיד", 15.10.12), ביקש אלדר גם להדגים באמצעות מספרים ואחוזים כיצד נסיגה ישראלית מיהודה ושומרון היא הרבה יותר פשוטה ממה שרובינו חושבים. לטענתו, לא מדובר בקושי דמוגראפי אלא בקושי תודעתי.

חשוב להדגיש בנקודה זו כי הביקורת שלהלן אינה על דעותיו של אלדר. זכותו המלאה להחזיק בדעה הלגיטימית כי נסיגה מיו"ש ופינוי התנחלויות הינן פעולות חיוביות ופשוטות לביצוע, וזכותו לכתוב על כך ולזעוק על כך בראש חוצות. הביקורת היא על התנהלותו העיתונאית; על האופן בו הוא מנצל, מסדר ומציג נתונים יבשים בצורה כזו שמקדמת את האג'נדה הפוליטית שלו, והכל במסווה של עיתונאות אובייקטיבית.

כיצד, אם כן, מבקש אלדר להוכיח כי אין קושי דמוגראפי בפינוי התנחלויות? בין השארעל ידי התבססות על טור של שאול אריאלי שפורסם כשבועיים לפני כן באותו מדור דעות. כך אלדר:

…מפעל ההתנחלות כמעט שאינו חורג מגבולות 67': כפי שכתב שאול אריאלי ("שקר ההתנחלויות", "הארץ" 3.10), 85% מהמתנחלים מתגוררים בגושי ההתנחלויות, המשתרעים על פחות מ-6% משטח הגדה. הישראלים המתגוררים בהתנחלויות המבודדות מהווים לא יותר מ-2.6% מהאוכלוסייה. ב-89% מהיישובים הללו חיים פחות מ-2,000 תושבים. המספר הכולל של משפחות שייאלצו לעזוב את בתיהן במסגרת של הסדר חילופי שטחים אינו עולה על 30 אלף.

בפסקה הנ"ל, שכל כולה ניסיון להוכיח כי מספר המתנחלים המתגוררים מחוץ לגושי ההתנחלויות הוא מיעוט מבוטל, מניפולציה רודפת מניפולציה. חלק מהמניפולציות מקורן בטורו של אריאלי, אולם חלק מהטענות אשר יש להן היגיון מסוים בקונטקסט של הטור של אריאלי, מקבלות טוויסט מניפולטיבי בטורו של אלדר. נעבור עליהן אחת אחת:

"85% מהמתנחלים מתגוררים בגושי ההתנחלויות, המשתרעים על פחות מ-6% משטח הגדה".

הנתון "85%" אשר מטרתו להדגים כי תושבי גושי ההתנחלויות מהווים רוב משמעותי מקרב המתנחלים, כולל גם את 200,000 תושבי ירושלים הישראליים המתגוררים בשכונות הבירה שמעבר לקו הירוק, אשר לא כלולות ב"6% משטחי הגדה". עובדה "קטנה" זו לא מובהרת לקוראי שני הטורים. ואכן, אם סופרים רק את תושבי יהודה ושומרון ללא הירושלמים, הרי שדווקא מדובר על 70% שמתגוררים בגושי ההתנחלויות (225,000 על פי רוב הדעות כולל אריאלי עצמו, מתוך 325,000 על פי הלמ"ס).

"הישראלים המתגוררים בהתנחלויות המבודדות מהווים לא יותר מ-2.6% מהאוכלוסייה".

מאיזו אוכלוסיה? אצל אלדר זה לא ממש ברור אבל על פי הקונטקסט של טורו מדובר על 2.6% מאוכלוסיית המתנחלים, כלומר מיעוט מבוטל. אך הנתון מתייחס דווקא לאחוז הישראלים מכלל האוכלוסייה המתגוררת מחוץ לגושים, כולל זו הפלסטינית. אם סופרים רק את המתנחלים, הרי שאותם ישראלים מהווים 30% מכלל אוכלוסייה זו. אמנם מיעוט, אבל לא מבוטל. אצל אריאלי הנתון ברור ביותר, אצל אלדר הוא מטושטש.

"ב-89% מהיישובים הללו חיים פחות מ-2,000 תושבים"

מה מנסים ללמד אותנו אלדר ואריאלי עם הנתון הנ"ל? מה מיוחד במספר 2000? כיצד זה משנה את העובדה כי בשורה התחתונה חיים מחוץ לגושים כ-100,000 ישראלים (ראו פסקה הבאה), רובם המוחלט לא במאחזים בודדים עם 5 נערים, אוהל ועז, אלא ביישובים רגילים ומסודרים, גם אם בחלקם ישנם פחות מ-2000 איש?

"המספר הכולל של משפחות שייאלצו לעזוב את בתיהן במסגרת של הסדר חילופי שטחים אינו עולה על 30 אלף".

שוב, כחלק מהניסיון להמעיט במספר הישראלים המתגוררים מחוץ לגושים, משתמש אלדר במספר 30,000 הלא מאד גבוה, וכמעט לא שמים לב שהוא מדבר על 30,000 משפחות, לא בני אדם. בפועל מדובר על כ-100,000 בני אדם אשר ייאלצו לעזוב את בתיהם, מספר הרבה יותר דרמטי מ-30,000. ממתי סופרים משפחות ולא בני אדם? האם כאשר התקשורת סיקרה את ההתנתקות, היא דיברה על 2000 משפחות, או 8000 בני אדם? יש לציין שוב כי בטורו של אריאלי דווקא יש היגיון, מתוך הקונטקסט של הטור, בהזכרת בתי אב ולא אנשים בודדים, אולם גם הפעם אותו הקונטקסט נעלם מטורו של אלדר.

שוב יורה אלדר את החץ ואחרי זה מצייר את המטרה. האופן בו הוא מציג ומנסח את הנתונים אכן מציג תמונה של מיעוט מבוטל של ישראלים אשר חיים מחוץ לגושים. אלא שבמציאות המיעוט הזה לא כל כך מבוטל. כאמור, זכותו להאמין בכל ליבו בזכות הנסיגה, אולם ניתן לעשות מאמץ ולשכנע את הציבור בצדקתו ללא שימוש בטריקים ומניפולציות, כפי שמצליחים לעשות רבים וטובים.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות