'הארץ' מציג: בתחבולות תעשה לך מלחמה

אם תמונה אחת שווה אלף מילים, כמה שקרים שווה תמונת שקר אחת?

אזהרה: צילום זה מתעד אירוע אחר לגמרי מהנטען. צילום מחאת הדגלים השחורים בכיכר הבימה, העמוד הראשון של מהדורת יום שישי האחרונה ב'הארץ'

מאז ראשיתה, מלווה עיתון 'הארץ' את מחאת 'הדגלים השחורים' נגד הממשלה באופן צמוד בכתריסר כתבות, כולן אוהדות. כתב העיתון שנשלח לסקר את המחאה הצטרף אליה בהתרגשות, קידם אותה באופן גלוי, ואף "הציע למדינה להפסיק לנסות לסתום לאנשים את הפה", גם כשעולה סכנת הדבקה המונית בעמידה הצפופה בהפגנה.

עמדת 'הארץ' גלויה ולגיטימית. מה שפחות לגיטימי, הוא שיעבוד ערך אמינות הדיווח לעמדה זו של העיתון, כפי שקרה בעמוד השער של מהדורת יום שישי האחרונה.

ביום חמישי האחרון בערב, בעיצומן של ההוראות על הריחוק החברתי, התקיימה בכיכר הבימה הפגנה נוספת של 'הדגלים השחורים'. המשטרה אישרה את ההפגנה תחת התניה מפורשת לפיה ההפגנה תותר רק בשמירה על מרחק של כעשרה מטרים בין קבוצת מפגינים אחת לשניה, כשכל קבוצת מפגינים לא תעלה על עשרה מפגינים.

למרות זאת היתה ההפגנה צפופה בהרבה מההתניה, ולמעשה חשפה את כל הנוכחים בה לסכנת הדבקה מוחשית. כדי למנוע את הפגיעה התדמיתית בהפגנה, נקטו עורכי 'הארץ' במניפולציה בוטה: את התמונה המרכזית והגדולה בעמוד הראשון של מהדורת יום שישי, בחרו להקדיש להפגנה, אבל לא לצילום שתיעד את ההפרה הבוטה של ההנחיה המשטרתית, אלא לצילום מוקדם, מראשית התאספות המפגינים, כשעוד מנו מעט אנשים והקפידו על הרווחים.

הנה התמונה שבאמצעותה בחר 'הארץ' לתאר לקוראיו את סיפור השער המרכזי:

והנה תמונות מאוחרות יותר, עדכניות ואמינות יותר של אותה הפגנה בדיוק, שהעלו גולשים לפייסבוק.

יתכן שעורכי העמוד הראשון מיהרו לעמד אותו בשל לוח זמנים צפוף ולכן נאלצו להסתפק בתמונות הראשונות ששלח מהשטח הצלם תומר אפלבאום?

לא. העמוד הראשון נשלח לדפוס לקראת חצות, שעות אחרי שמהכיכר הגיעו התמונות האמיתיות, המתעדות את ההפקרות הבריאותית ואת פוטנציאל הפצת המגפה ההמוני.

האם יתכן שלו היו קוראי 'הארץ' רואים את הצפיפות והדוחק, היו עלולות ההפקרות והסכנה להשפיע על עמדתם כלפי ההפגנה, ולכן נבחר הצילום הכוזב?

דבר אחד בטוח: בבחירת תמונת הפייק הגדולה שבחר העיתון לתיאור ההפגנה, אין לא כנות, לא אמינות ולא אמת. רק זלזול בקוראים.

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. שלום, אשמח אם תציגו את התגובה ששלחתי כאן לפני מספר ימים.

  2. בסרטון הבא אפשר לראות שההנחיות נשמרו גם בשעות הערבץ הצפיפות לכאורה שמוצגת בתמונות שלכם היא רק תוצאה של צילום מזוית שטוחה. אני מניח שעובדה זו כבר ידועה לכם.

    https://www.facebook.com/France2MoyenOrient/videos/631835800998593/

    מן הראוי יהיה לפרסם התנצלות על הסילוף / הטעות. ולנסות להמעיט עם המינוחים והרמיזות מלאי השנאה לאחיכם.

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות