היהודים גזענים או סובלניים?

פרסום ממצאי "מדד הדמוקרטיה הישראלית 2010" של המכון הישראלי לדמוקרטיה הציף תובנות מעניינות לגבי עיתוני ישראל ואתרי החדשות שלה. רוב עורכי החדשות קפצו על הממצאים כמוצאי שלל רב, כאשר התמונה המצטיירת מהכותרות היא שרוב הציבור הישראלי מתרחק מערכי הדמוקרטיה.

אחד הממצאים המצוטטים ביותר המעיד לכאורה על גזענותו של הציבור היהודי בארץ הוא השאלה לגבי "שכנות עם האחר". על פי הסקר, השכנים הכי פחות רצויים ליהודים הם ערבים (46%). רוב כלי התקשורת בחרו להדגיש נתון זה לצד הנתון שהשכנים הכי פחות רצויים לערבים הם הומוסקסואלים (70%).

הכותרת ב"דה מרקר" אשר הועתקה גם ל"נענע 10":

ישראל 2010 – השכנים הבלתי רצויים ביותר: ערבים והומוסקסואלים

הכותרת ב-ynet:

סקר: חצי יתנגדו לשכן ערבי, חרדי עדיף על הומו

גם ב"הארץ", "ישראל היום", ו-NRG, מוזכרים אותם הנתונים – השכן הכי פחות רצוי ליהודי הוא ערבי, והשכן הכי פחות רצוי לערבי הוא הומוסקסואל.

הנתונים הללו הם אכן ציטוטים מדויקים מהסקר, אולם מה שהושמט מכל אחד מהדיווחים הוא כי 50% מהערבים אינם מעוניינים לגור בשכנות עם יהודים. במילים האחרות, ההשוואה והכותרת המתבקשת צריכה להיות: 46% מיהודים אינם מעוניינים בשכנות עם ערבים, ו-50% מהערבים אינם מעוניינים בשכנות עם יהודים. אחר כך אפשר לפרט את היחס להומואים, חרדים, אתיופים ורוסים.

הגרף הרלוונטי מתוך הסקר (עמ' 124):

מה שכל כלי התקשורת פרסמו מופיע בתקציר של הסקר. הנתון שאנחנו הבאנו מופיע בגוף הסקר. האם ייתכן כי כל העיתונאים היו כל כך עצלנים שהם לא קראו את הסקר עצמו והסתפקו בתקציר בלבד? או אולי הם חשבו שיותר מעניין לספר שערבים לא רוצים לגור ליד הומואים מאשר ליד יהודים?

ודבר נוסף, הפרשנויות של הסקר שליוו את רוב הדיווחים ציירו תמונה עגומה של חברה חשוכה וגזענית. לעומת זאת, בגוף הסקר (ולא בתקציר) נאמר (עמ' 123):

ככלל, כלפי כל הקבוצות שציינו, יותר ממחצית מהמשיבים היהודים ענו שהשכנות אינה מפריעה להם (הממוצע של המשיבים ששכנות כזו או אחרת מפריעה להם הוא 23%). כלומר, הציבור היהודי מגלה כאן סובלנות מרשימה.

אבל למה להרוס את המסקנה המוכתבת מראש עם פרטים קטנים כמו עובדות?

ממצא נוסף של הסקר מצביע על כך שהאמון שהציבור נותן לתקשורת בירידה מתמדת, והשנה הוא הגיע לשיא שלילי (34%). לאור הדוגמא הנ"ל, יש בכך פלא?

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות