הנוצרים בישראל – מניפולציה של העובדות

עיתון 'הארץ' פרסם טור תחת הכותרת "היכן באמת טוב יותר להיות נוצרי, בישראל או בפלסטין?" ונתן במה למסכת מניפולציות ואי-דיוקים אשר הובילו למסקנה הפוכה מהמציאות

.
הנשיא פרס ברמלה, חג המולד 2013 (פלאש 90)

כשיש מסר שחשוב להעביר, עיתון 'הארץ' כנראה לא בוחל בשום אמצעי, כולל פרסום אותו מאמר דעה בהפרש של כמה ימים, אם במקרה מישהו פספס את הראשון. ובאיזה מאמר מדובר? בטור דעתני של ניקולאס פלהם, כתב ה'אקונומיסט' הבריטי בישראל, תחת הכותרת המחייבת: "Where is it really better to be a Christian – Israel or Palestine"? ("היכן באמת טוב יותר להיות נוצרי, בישראל או בפלסטין?")

לא נותיר אתכם סקרנים ונגלה לכם כי מסקנתו של פלהם היא כי מצבם של הנוצרים בשטחי הרשות הפלסטינית טוב עשרות מונים ממצבם של אחיהם המתגוררים תחת ריבונות ישראלית. במאמר רב מניפולציות, אי דיוקים והיתממות, תוקף פלהם את מי שמחזיקים בטענה כי מצבם של הנוצרים בישראל הוא הטוב ביותר מבין כלל אוכלוסיית הנוצרים במזרח התיכון, ומכנה אותם בזלזול "לוביסטים בעיני-עצמם" הלובשים את "הגלימה של מושיעי הנוצרים".

וראו זה פלא, אחד עשר יום לאחר הפרסום הראשוני (12.5), שב ופרסם 'הארץ' את אותו המאמר במהדורה המודפסת של העיתון (23.5). ניתן להניח כי עורכי 'הארץ' ביקשו לפרסם מחדש את הטור לאור ביקורו של האפיפיור בישראל, מכיוון שהעריכו כי רבים מפמלייתו של הכס הקדוש, כמו גם מהמבקרים הרבים שבאו בעקבותיו, יעיינו בעיתון הישראלי בשפה האנגלית במשך שהותם בארץ.

כבר עם פרסום המאמר לראשונה ב-12.5, חשפה 'קאמרה', עמותת האחות של 'פרספקטיבה' המנטרת את התקשורת האמריקאית, את אי-הדיוקים וההטעיות המופיעות במאמר, ואף פנתה לעורכי 'הארץ' בבקשה לתקן אותם. למרות ש'הארץ' לא הגיב ישירות לפניית 'קאמרה', ניכר כי חלק מהבעיות ש'קאמרה' העלתה טופלו בצורה זו או אחרת עם פרסום המאמר בשנית. אלא שלא כל העיוותים תוקנו, וגם כעת חלקם ממשיכים להופיע בגאון באתר 'הארץ' באנגלית.

להלן עיקרי הטעויות והעיוותים, כולל מה שתוקן ומה שלא:

האם האוכלוסייה הנוצרית בישראל גדלה או קטנה עם השנים?

המאמר פותח בהשוואה בין הירידה הדרמטית שחלה במספר הנוצרים המתגוררים בשטחי יהודה ושומרון, לבין מה שקרה בצידו המערבי של הקו הירוק:

מה [שאותם לוביסטים] לא אומרים הוא שהאוכלוסייה הנוצרית הילידית של ישראל, ירדה בערך באותם אחוזים. מ-8% בשנת 1947 בכל פלשתינה המנדטורית, מספרם היה 4% בשנת 1948, וכעת עומד על פחות מ-2%.

פלהם מבצע מניפולציה בכך שהוא מציג את מספר הנוצרים כאחוז מכלל האוכלוסיה. אלא שבמספרים מוחלטים התמונה היא הפוכה לחלוטין: על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 1949 חיו בישראל כ-34,000 נוצרים. בשנת  2013 (ערב חג המולד) חיו בישראל כ-161 אלף נוצרים, עליה של כ-270% (כאשר 79.8% מהם נוצרים-ערבים). כך שככל שיש ירידה ביחס לכלל האוכלוסיה, במספרים מוחלטים ישנה צמיחה מרשימה.

  

הרמוניה בין מוסלמים לנוצרים? 

בניסיון לצייר תמונה של הרמוניה וכבוד הדדי בין פלסטינים נוצרים ומוסלמים, ציין פלהם (במאמר הראשוני):

ביום סנט גורג', מוסלמים חוגגים יחדיו עם נוצרים את מותו במנזר באל-חאדר סמוך לבית לחם.

כמה אירוני ששבוע בלבד לפני פרסום הטור של פלהם, הוכיחה המציאות כמה התיאור הנ"ל מופרך. אותה "חגיגה" ביום סנט ג'ורג' הסתיימה השנה בכאוס מוחלט ואלימות בין האוכלוסיה הנוצרית למוסלמית. במקרה, שולי האירוע גם תועדו בסרטון:

לפי תיאורים של עדי ראייה, באותו אירוע נדקר צעיר נוצרי, ואבנים נזרקו על המנזר בידי מוסלמים. כנראה התיאור האוטופי היה קצת יותר מדי עבור עורכי 'הארץ', ובגרסה השנייה של הטור, חלק זה הוסר כליל מהמאמר. 

הרמוניה בין החמאס לנוצרים בעזה?

ומה לגבי הנוצרים בעזה? גם שם פלהם מתאר הרמוניה נוצרית–מוסלמית:

בימיו הראשונים של שלטון החמאס בעזה, חמושים זרקו בקבוקי תבערה על כנסייה ותקפו את המתפללים, על אף הקרבה לתחנת משטרה. אבל מאז, האיסלאמיסטים השתלטו על אנשיהם, וראש הממשלה, איסמעיל הנייה, ביקר באופן מופגן בכנסייה בכדי לכבד פוליטיקאי נוצרי.

אלא שדו"ח מחלקת המדינה האמריקאית לחופש דת לשנת 2012 (האחרון שפורסם), חולק על קביעתו של פלהם:

במידה רבה, חמאס סבל את הנוכחות הנוצרית הקטנה בעזה ולא כפה על נוצרים לציית לחוקי האסלאם. עם זאת, על פי ראשי הכנסייה, האידיאולוגיה הדתית של החמאס השפיעה לרעה על הנוצרים. לדוגמא, מנהיגים דתיים מקומיים קיבלו אזהרות לפני חגים נוצריים לבל יציגו בפרהסיה סממנים נוצריים. נוצרים העלו חששות כי החמאס לא מגן על זכויותיהם כמיעוט דתי. פקידים מקומיים לעתים ייעצו למתגיירים לעזוב את הקהילות שלהם כדי להימנע מהטרדה. ב-19 ביולי הכחישו נציגי חמאס בפומבי את האשמת הכנסייה היוונית האורתודוקסית בעזה, כי פקידים המזוהים עם החמאס כפו על ראמז איימן ועל חיבה אבו דאוד ושלושת ילדיה, להתאסלם. בסוף יולי הפגינו נוצרים במחאה בכנסייה הראשית של עזה.

עזמי בשארה – מה הוא בסה"כ עשה?

לאחר המאמץ שעשה פלהם להדגים הרמוניה בין מוסלמים לנוצרים בבית לחם ועזה, החליט כנראה שהגיע זמן להדגים את ההיפך המוחלט בישראל. עובדה – זה מה שעשו הישראלים, אליבא דפלהם, לאחד הפוליטיקאים הנוצרים החשובים ביותר בישראל:

הפוליטיקאי הנוצרי הבולט ביותר במדינה, עזמי בשארה, נרדף אל מחוץ למדינת לישראל לאור קריאות על בגידה, לאחר שהעז להציע שישראל צריכה להיות מדינה כל אזרחיה.

קשה להאמין שעורך כלשהו נתן למשפט המופרך והמוועת הזה להתפרסם באותו עיתון שדיווח בזמן אמת על סיבת בריחתו של בשארה מישראל:

                bashara_headline

ובכן, בגרסה המאוחרת של המאמר של פלהם החליטו עורכי 'הארץ' לערוך אותו מחדש, אולם מי שלא בקי בפרטים עדיין יתקשה להבין מדוע ברח בשארה מישראל:

הפוליטיקאי הנוצרי הבולט ביותר במדינה, עזמי בשארה, נרדף אל מחוץ למדינת ישראל לאור קריאות על בגידה. המשטרה פתחה בחקירה אודות קשריו עם הארגון השיעי-לבנוני חיזבאללה, אך יריביו גם הוקיעו אותו בגין רצונו שישראל תהיה מדינת כל אזרחיה.

למרות המחיקות והשינויים הקלים, 'הארץ' עדיין מגיש לקוראיו דוברי האנגלית מאמר המציג מיצג שווא לגבי מצבם של הנוצרים הן בישראל והן ברשות, וזאת כאמור, בהתבסס על מניפולציות ואי-דיוקים. מאמר זה מצטרף לטרנד הקיים בעיתונות העולמית, כמו גם בעיתון 'הארץ' עצמו, אשר מתעלם לא רק ממצבם העגום של הנוצרים המצויים תחת שלטון פלסטיני, אלא גם מהעובדה שהמקום היחיד במזרח התיכון בו אוכלוסיית הנוצרים גדלה ולא קטנה הינו בישראל. המפסידים העיקריים הם הפלסטינים הנוצרים, אשר במקום ש'הארץ' יחשוף את מצבם האמיתי והעצוב תחת שלטון הפלסטינים (ושלטון המוסלמים בכלל), מעדיף לפרסם מאמר מטעה המכפיש דווקא את ישראל.

לקריאת גרסה באנגלית של מאמר זה באתר 'קאמרה' לחצ/י כאן

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות