הפבלוביה של האפליה

תמונת הנשיא בכאפיה, שעוררה השבוע סערה, הזכירה לנתניהו ואחרים בתקשורת את תמונתו שלו לצד חבל תליה מלפני שנה, שלכאורה התקבלה כ"חופש האמנות" ולא כהסתה. האם באמת התקבלה אותה תמונה בסלחנות לעומת תמונת הנשיא השבוע? 

 

 

התגובות הלוהטות הרבות, חלקן מנאצות ומגדפות, להחלטתו של הנשיא ראובן ריבלין שלא לחון את אלאור אזריה עוררו סערה ברשתות ובמערכת הפוליטית. לתשומת לב מיוחדת זכתה תמונתו הערוכה של ריבלין חובש את הכאפיה של יאסר ערפאת.

ראש הממשלה נתניהו גינה את התמונה ואמר, בין היתר:

 אי אפשר להגדיר ביקורת עניינית מהימין כהסתה, וביקורת מהשמאל תמיד כחופש ביטוי. אנחנו רוצים גישה שווה…הבקשה היחידה שלי היא שהביקורת תיעשה בצורה עניינית, מכבדת, בלי כאפיות, בלי פסלים, בלי חבלי תליה…וזה פסול כשזה מופנה כלפי הנשיא או כלפי כל נציג ציבור אחר

נתניהו התייחס כאן לתמונה המציגה אותו כשחבל תלייה סביב ראשו, שהוצג בקמפוס בבצלאל לפני כשנה- ככל הנראה, חלק מה"ביקורת" עליה הוא מלין שמוגדרת "תמיד כחופש הביטוי".

הד לדבריו של נתניהו השמיע מאיר עוזיאל, שכתב ב'מעריב':

אם נתניהו מוצג בפוסטר כשחבל תלייה לצווארו, כולם מתמלאים הערכה, ואילו כשרובי ריבלין הוצג בפייסבוק עם כאפייה לראשו, המשטרה מזנקת לפעולה מהירה

גם בערוץ 20 זעקו על הצביעות הנוראה:

רק נזכיר לכם שכשההסתה מגיעה מהשמאל, כשסטודנטית בבצלאל מציגה תמונה של נתניהו עם חבל תליה – זו כמובן אומנות, זו לא הסתה

באופן טבעי, הלב מתקומם לנוכח גילוי מובהק כל כך של איפה ואיפה- הכיצד ייתכן שלנוכח תמונת נתניהו תלוי, "כולם מתמלאים הערכה" ומקבלים זאת כחלק מחופש הביטוי, בעוד תמונת ריבלין גוררת מהומה רבתי ובדיקה משטרתית? מדוע להבחין בין דם לדם?

 

תמונת הנשיא ריבלין בכאפיה, כפי שפורסמה השבוע

 

עד שמרעננים את הזיכרון בנוגע לפרשת תמונת נתניהו והחבל. יום למחרת חשיפת המיצג, היועץ המשפטי לממשלה הורה על פתיחת חקירה בחשד להסתה, והיוצרת נחקרה באזהרה במשטרה. כחודשיים לאחר מכן התיק נגדה נסגר– בדומה, כפי שצוין בחדשות 'כאן', לבדיקה בנושא תמונת ריבלין בכאפיה שהופצה לפני כשנתיים, ונסגרה עוד בטרם המעבר לחקירה פלילית.

בנוסף, קשה לומר ברצינות כי "כולם התמלאו הערכה" נוכח מיצג נתניהו והחבל. בעוד אכן נשמעו קולות שטענו כי מדובר בחלק מחופש האמנות והביטוי (טענה שאין להקל בה ראש), רבים וטובים גינו את היצירה כמסיתה ומסוכנת. הנשיא ריבלין כתב:

אני רואה בחומרה רבה את התמונות… זוהי חציית קווים ברורה המגיעה להסתה נגד ראש הממשלה ואין לה מקום. למדנו בדרך הקשה מכל כי אין מקום לשפה כזו, לא במילים ולא בדימויים, ועל כל יוצר ואמן לקחת אחריות על יצירתו ועל היכולת שלה להתפרש כהסתה בעיני הצופים בה

גינויים רבים ליצירה נשמעו מצד ימין של המפה הפוליטית, אולם חשובים יותר לענייננו הם הגינויים שבאו מהמחנה שאינו אוהד את נתניהו, בלשון המעטה. כך, יו"ר האופוזיציה יצחק בוז'י הרצוג:

אני מגנה בתוקף את התמונה של ראש הממשלה, שבה מוצגת דמותו עם חבל תלייה… חופש הביטוי הוא חשוב והכרחי, אך אין מקום לעשות בו שימוש כדי להסית לפגיעה במנהיגי ציבור מימין או שמאל. דווקא בימים אלה של התלהמות אנו מחויבים לאחריות. זו אינה דרכנו, את נתניהו נחליף באמצעים דמוקרטיים בלבד

חבר הכנסת איציק שמולי:

פשוט מזעזע. זה לא אנחנו, וכדי להיות רלוונטיים לשלטון בעתיד חובה להתנער מדברים כאלה. חופש האמנות הוא דבר חשוב אבל אסור שישמש כיסוי להסתה ולפגיעה. את נתניהו חייבים להחליף, אבל כשרואים דברים כאלה חייבים להתייצב ולהוקיע. אני קורא למוסד להסיר מיד את המיצג הזה, אין לזה שום קשר לאמנות

עמיר פרץ:

מתנגד ודוחה בכל תוקף את התמונה המסיתה של ראש הממשלה המציגה אותו עם חבל תלייה. זו לא אמנות וזו לא דרכנו

יואל חסון:

ה'יצירה' שנתלתה בבצלאל היא ‏לא אמנות ולא בטיח, בטח שלא מצחיקה. לו הייתי סטודנט בבצלאל הייתי זורק את הדבר הזה לפח כי לשם זה שייך. שמחתי לשמוע שהשרה רגב כבר מאיימת ומפלגת. עדיין מחכה לשמוע מה יש לה להגיד על הכתובות 'מוות לשוטרים' בעמונה מיום שישי. שהן אגב, לא יצירה, לא מטאפורה ולא שום עבודה של סטודנט. הן המציאות

זהבה גלאון:

המיצג הזה מיותר ודוחה

יאיר לפיד:

המיצג בבצלאל הוא אומנות גרועה, ונסיון מכוער ומסוכן לתפוס כותרות דרך אלימות

עמר בר לב:

נתניהו וחבל התליה במסדרונות בצלאל שולחים אותי לאותם ימים אפלים שלפני הרצח. לא יהיה שנית! זו חצית קו אדום ואני מצפה מהנהלת בצלאל לגנות ולהוקיע

אם כן, בניגוד לנטען על ידי נתניהו וכמה מתומכיו בתקשורת, רשויות החוק במדינה, וגם יריביו הפוליטיים של נתניהו, התייחסו ליצירה עם חבל התלייה בחומרה לא פחותה מזו שהתקבלה בה תמונת ריבלין בכאפיה. בהחלט יתכן שיש אפליה נגד מחנה הימין, אבל לא במקרה הזה. חפשו אותה במקומות אחרים.

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. והמגיבים משמאל עדיין התייחסו אל ההסתה כאל מייצג או אומנות לא טוב. לא הסתה. בטח לא הסתה לרצח ראש ממשלה מהצד הפוליטי שלהם.

    אבל ההשוואה לא במקום. נסו להשוות בין נשיא אחד בכאפיה, מול עשרות תמונות של נתניהו במדים הנאצים שהסתובבו באותן רשתות "חברתיות". להזכירך, הכאפיה חוקית במדינת ישראל, השימוש בסמלים נאציים הוא פלילי.

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות