"הציונים אשמים בקורונה": חלק שני

המשך הסקירה בדבר הטענות בעולם כולו, לפיהן היהודים/הציונים אשמים בקורונה. ההיסטוריה מעידה שדבר אינו חדש. היהודים אותם יהודים והאנטישמיות אותה אנטישמיות

ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה. מצד אחד משתף עימנו פעולה נגד הקורונה; מצד שני מאשים אותנו בהדבקת בני עמו בקורונה. צילום: פלאש90

מאת ריקי הולנדר

בחלק הקודם של המאמר, עסקנו בהיסטוריה של עלילות הדם ובאופן בו אנטישמים בני זמננו מנצלים את מגיפת הקורונה להפצת עלילות דם עדכניות. וככל שהמשבר מתמשך, עלילות הדם גוברות. בחלק הזה, ניקח מבט קרוב יותר על פעילים פלסטינים ואנשי BDS המשתמשים במגיפה להסתה נגד ישראל.

עלילות דם ותיאוריות קונספירציה אנטישמיות משלבים לעתים קרובות עובדות נכונות – אך בלתי רלוונטיות – בכדי ליצור האשמות מופרכות נגד יהודים. השמצות אלה מופצות ומספקות הצדקה לשנאת יהודים. למשל, העלילות מימי הביניים האשימו את היהודים ברצח נערים נוצרים על מנת להשתמש בדמם להכנת מצות לפסח. זה נכון שיהודים חוגגים את פסח ואוכלים בו מצות, אך הרכיבים היחידים הדרושים להכנת מצות הם קמח ומים. זה לא הפריע לבדותה להתפשט בקרב עמי הארצות.

גם העלילות האנטי-ישראליות מהזמן האחרון לוקחות אלמנטים מהאמת, ומעוותות אותם לכדי השמצות פרועות ואבסורדיות.

האשמת ישראל בהפצה מכוונת של קורונה בקרב הפלסטינים

לאחרונה דווח כי מגיפת הקורונה הובילה לשיתוף-פעולה חסר תקדים בין ישראל והפלסטינים. ישראל סיפקה לרשות הפלסטינית ערכות בדיקה וציוד מגן לצוותי הרפואה, וקיימה סדנאות לרופאים פלסטינים ופגישות עבודה לדיון בדרכים להכלת המגיפה. אפילו ניקולאי מלאדנוב, המתאם המיוחד של האו"ם שהואשם בהטיה אנטי-ישראלית, שיבח את שיתוף הפעולה בין הרשויות הישראליות והפלסטיניות.

למרות כל זאת, ההסתה והעלילות האנטי-ישראליות ממשיכות. למעשה, כמה מאותם אנשים הלוקחים חלק בתיאום הפעולה המשותפת משתמשים בנגיף הקורונה להסתת האוכלוסייה הפלסטינית נגד ישראל.

למשל, ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה הכיר בצורך לשתף פעולה עם ישראל, והקים ועדה רפואית משותפת לתיאום התגובה למגיפה. אולם כפי שציין העיתונאי הפלסטיני ח'אלד אבו טועמה, אשתייה מקווה שמשבר הקורונה יקדם את סיכוייו להיות יושב הראש הבא של הרשות הפלסטינית. על מנת לזכות בתמיכה ציבורית, עליו לדבר פחות על שיתוף פעולה עם ישראל. ככל שהוא מגנה את ישראל, כך סיכוייו גדלים.

אין ספק שזו הסיבה שאשתייה קידם עלילה חדשה נגד ישראל: ב-29 במרץ, הוא טען שחיילי צה"ל ניסו במכוון להדביק פלסטינים בקורונה. "זוהי גזענות ושנאה של אנשים המקווים למותו של האחר," הוא אמר, והוסיף כי הוא יכין רשימה של פשעיה של ישראל.

בהתבסס על סרטון שהציג חייל יורק על הקרקע בעת סיור בחברון, אשתייה ניפח את המקרה ועיוות את פעולתו הגסה של החייל לכדי עלילת דם נגד ישראל. ארגון Palestinian Media Watch תיעד את הפופולאריות הרבה של העלילה.

למשל: בכיר הרשות הפלסטינית סעיב עריקאת הדהד את העלילה וניפח אותה עוד יותר, באמצעות האשמת "כנופיות המתנחלים" בהפצת הווירוס "בכדי להיפטר מהפלסטינים בכל דרך"; דובר הפתח אוסאמה אל-קוואסאמי האשים את צה"ל והמתנחלים במזימה להדבקת הפלסטינים בקורונה, באמצעות "זיהום רכוש פלסטיני באזורים רבים…מה שמוכיח את היקף הגזענות המתפשטת בישראל"; ודובר הרשות איברהים מלחם, שהצהיר כי "אין זה מפתיע" שחיילי צה"ל והמתנחלים "מבצעים פעולות כאלה, בשאיפה להפיץ את המגיפה בפלסטין. הם גם מנסים לגשת לעובדים שלנו ולהתערב ביניהם על מנת להעביר להם את המחלה".

עלילה דומה נוגעת לעובדים הפלסטינים השבים מישראל לבתיהם בגדה המערבית, אך שהדבר נעשה בהנחייתו של ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה. למעשה, ישראל נתנה לעובדים הפלסטינים אפשרות להישאר בישראל למשך עד חודשיים, ודרשה ממעסיקיהם לארגן להם מקום להישאר. דווקא ראש הממשלה הפלסטיני התעקש שכל העובדים הפלסטינים ישובו לביתם "בכדי להגן עליהם". ובכל זאת, הפתח והרשות הפלסטינית האשימו את ישראל בשימוש בעובדים הפלסטינים החוזרים כנשאי הווירוס במטרה להדביק את האוכלוסייה הפלסטינית. כל זאת תחת הכותרת "ישראל פותחת במלחמה ביולוגית נגד פלסטין".

מנחה בטלוויזיה הפלסטינית הדהד את העלילה, כשהכריז ב-29 במרץ ש"רשויות הכיבוש פתחו את השערים החקלאיים… להקל על כניסת ויציאת הפועלים – ללא השגחה רפואית. זאת במטרה להפיץ את וירוס הקורונה בקרב עמנו". בינתיים, מאמר ביומון הרשות הפלסטינית אישר את העלילה והוסיף כי "הכיבוש הישראלי הרים את ראשו המכוער, במטרה לסכל את המאמצים הפלסטיניים" להכלת מגיפת הקורונה.

עבור ההנהגה הפלסטינית, עלילת הדם משמשת ככלי לדמוניזציה של ישראל בציבור שלהם, בעוד הם תלויים בשיתוף הפעולה עמה במלחמה בקורונה.

לעומת זאת, לאנשי תנועת ה-BDS אין כל צורך לתעל את העלילות שלהם וההסתה נגד ישראל והיהודים. קחו לדוגמא את פעיל ה-BDS מקליבלנד עבאס חמיידה, שחשבון הטוויטר שלו עמוס בהסתה נגד "ציונים". לאחרונה הוא החל להשתמש בהלחם "Zionavirus", משחק מלים המחבר בין הציונות למגיפת וירוס הקורונה.

בהזדמנות אחרת, הוא משתמש במוטיב "היהודי תעב הבצע" לצורך הטענה ש"הציונים" מנסים להרוויח מהמגיפה, לאסונם של האמריקנים.

ובציוץ נוסף, הוא משתמש בתמונה לא עדכנית בכדי לטעון שהציונים לבדם, בניגוד לשאר העולם, מפיצים את הווירוס באמצעות אי-ציות להנחיות הריחוק החברתי.

חמיידה נותן פה קישור למאמר מאמצע פברואר, יותר מחודש לפני הציוץ והרבה לפני שריחוק חברתי הפך לנורמה

מנהיג ה-BDS הדרום-אפריקני מוחמד דאסיי השתמש בהונאה דומה כשהאשים את ישראל בהיותה מדינת אפרטהייד. הוא טען באופן כוזב כי משרד הבריאות הישראלי מדיר את האזרחים הערבים ממידע ואינו מפרסם הנחיות בערבית, ובכך מסכן את הערבים. שקריו הוזמו על ידי יוסף חדאד, בעצמו ערבי ישראלי:

שרה ליה וינסטון, הידועה לשמצה בשל הרטוריקה והכזבים האנטישמיים והאנטי-ישראליים שלה, לאחרונה צייצה עלילת דם אותה היא נאלצה למחוק. בשנים 2004- 2019 וינסטון ניהלה את מחלקת המזרח התיכון וצפון אפריקה של ארגון Human Rights Watch התומך ב-BDS. בתגובה לצהלותיה של מירב זונשיין, שחגגה את כניסתם של הישראלים להסגר, וינסטון צייצה: "כל כך מעט מהטעם [לעומת מה שהפלסטינים חווים]. חסרה כף של דם". לא במקרה, וינסטון רמזה לעלילת דם אנטי-יהודית קלאסית.

לאחר סערת ציוצים שעוררה תגובתה של וינסטון, היא מחקה אותה באומרה ש"הוא לא יצא כמו שצריך, ולכן הוא נמחק על מנת למנוע פרשנות שגויה".

עלילות דם ניזונות משנאה ומוחלשות כשחושפים אותן. המנהיגים הפלסטינים משתמשים בהן בגלל שהם מאמינים שדרכם לכוח תלויה בתדלוק השנאה כלפי ישראל והיהודים, ללא תלות בנסיבות. פעילי BDS חושפים את טבעם האמיתי והמרושע כשהם מפיצים עלילות אנטישמיות ומלבים את השנאה עוד יותר. זהו תפקידם של עיתונאים אחראיים והוגנים לחשוף ולגנות את עלילות הדם ואת אלה שמפיצים אותן.

עיבד ותרגם מאנגלית: שלומי בן מאיר

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות