השירות של 'וואלה!' לסוכנות החדשות האיראנית

אתר 'וואלה!' הסתמך על "עיתונות בינלאומית" כהגדרתו, בדיווח על כך שחיילי צה"ל ירו על עיתונאים. מיהי "העיתונות הבינלאומית" והאם האירוע בכלל התרחש?


אתר 'וואלה!' הסתמך על "עיתונות בינלאומית" כהגדרתו, בדיווח על כך שחיילי צה"ל ירו על עיתונאים. מיהי "העיתונות הבינלאומית" והאם האירוע בכלל התרחש?

                                                               הפגנה בבילעין (פלאש 90)

אחת הדרכים באמצעותן מנסים ארגונים אנטי-ישראליים למתג את ישראל כמקור כל הרוע בעולם, היא ניסיונם הבלתי נלאה להשחיר את פניהם של חיילי צה"ל ולהציגם כקלגסים תאווי דם. הם עושים זאת באמצעות שלל טכניקות החל מעלילות מוחלטות, עבור דרך פרסום קטעי וידאו חסרי הקשר ערוכים במניפולטיביות, וכלה בהבלטה חסרת פרופורציה של מקרים אמיתיים בהם חייל צה"ל כלשהו עשה מעשה פסול. לא פעם הדגמנו כיצד העיתונות הישראלית משמשת, בין בתמימות ובין בכוונה, ככלי של מתן תוקף לשקרים או למניפולציות הנ"ל.

 

דוגמא מובהקת לעניין הזה העניק אתמול אתר 'וואלה!', כאשר תחת הכותרת "דיווח: כוח צה"ל התקיף סוכנות ידיעות פלסטינית", דיווח לקוראיו:

 

כוח צה"ל התקיף בסוף השבוע צוות עיתונאים וצלמי טלוויזיה של סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען", הגדולה בשטחים, וירה רימון גז לתוך הטרנזיט שבו נסעו וכדורי גומי לעברם – כך מדווח בעיתונות הבינלאומית.

 

אין ספק כי מדובר במעשה חמור ביותר של כוח צה"ל, אם אכן התרחש האירוע. השאלה היא מהו המקור של הדיווח, ובמקרה הזה מספר 'וואלה!' לקוראיו כי מדובר "בעיתונות הבינלאומית". הציון כי מקור הידיעה היא ב"עיתונות הבינלאומית" מעניק לדיווח תוקף ויוצא מנקודת הנחה כי הציבור רוחש אמינות ל"עיתונות הבינלאומית", מכיוון שמדובר בעיתונות רצינית, אובייקטיבית ואחראית, המחוייבת למקצועיות בסיקור חדשות.

 

אלא שבידיעה כולה לא נכתב מיהי בדיוק ה"עיתונות הבינלאומית" עליה הסתמך הדיווח. ולא בכדי. חיפוש נרחב של 'פרספקטיבה', כולל שיחות עם כתבים המסקרים אירועים ביהודה ושומרון והבקיאים גם בתקשורת הערבית, העלתה רק שני גופי תקשורת בינלאומיים (לא פלסטיניים) שדיווחו על האירוע: הרשת האיראנית הממשלתית למחצה Press TV, ורשת החדשות של ארגון החיזבאללה, אל-מנאר (אשר בעצמה הסתמכה על הדיווח של Press TV).

 

אם כן, "העיתונות הבינלאומית" ש"דיווחה" על האירוע היא רשת איראנית מפוקפקת וחסרת אמינות אשר דיווחה לפני כשבועיים שחמישה ילדים פלסטינים נהרגו כתוצאה מהצתת ביתם (הם לא), והעיתון של נציג האתיקה העיתונאית עלי אדמות, חסן נסראללה. להכניס את שני אלה תחת ההגדרה "עיתונות בינלאומית" על מנת ליצור רושם שמדובר באירוע שקיבל תהודה בינלאומית, הוא עלבון לאינטליגנציה של קוראי 'וואלה!'.

 

בעקבות פניית 'פרספקטיבה לאתר 'וואלה!', תיקן האתר את הידיעה, והוסיף הן בכותרת המשנה והן בגוף הידיעה כי המקור לסיפור הוא סוכנות מע'ן הפלסטינית ו-Press TV. המילים "עיתונות בינלאומית" נמחקו מהידיעה.

 

נציין לסיום שבידיעה המקורית לא הובאה תגובת צה"ל, ואילו בגרסה המתוקנת היא לפתע הופיעה. התגובה היא: "האירוע המתואר בכתבה אינו מוכר בצה"ל".האם מישהו מתפלא?

 

 

 

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות