התנחלות ושמה ירושלים

(18.10.11)
האם יש קשר בין דיווח בעיתון 'הארץ' לבין גינוי של שרת החוץ של האיחוד האירופי כלפי בניית שכונה יהודית בירושלים? כשנתון מעוות המופיע בעיתון מוצא את עצמו בהודעת הגינוי, ייתכן מאד שהתשובה היא חיובית.

בשנים האחרונות השתנתה הגישה בקרב כלי תקשורת בינלאומיים (וחלק מהישראליים) כלפני בניה יהודית בירושלים שמעבר לקו הירוק, למרות ששכונות יהודיות החלו להיבנות שם כבר בסוף שנות ה-60 של המאה הקודמת. ההתגלמות הקיצונית ביותר של שינוי הגישה בא לידי ביטוי ביצירת קישור וגזירה שווה בין בניית התנחלויות ברחבי יהודה ושומרון לבין בניית או הרחבת שכונות יהודיות בתוך השטח המוניציפאלי של ירושלים.

כך למשל בשנים האחרונות כל בניה יהודית חדשה במזרח ירושלים נקראת "התנחלות" ותושביה "מתנחלים"; כלי תקשורת בינלאומיים ממשיכים פעם אחר פעם לכנות את גילה "התנחלות"; וכאשר כלי תקשורת מסוימים סופרים את מספר ה"מתנחלים" החיים בשטחים הם כוללים גם את הירושלמים תושבי השכונות הצפוניות, המזרחיות והדרומיות של ירושלים.

שני גורמים מרכזיים האחראיים לשינוי אופן התפיסה של בניה יהודית בירושלים הם הפלסטינים אשר מנהלים קמפיין בינלאומי של שלילת כל קשר יהודי לעיר, ומספר ארגונים לא ממשלתיים בעלי אג'נדה פוליטית התומכת בחלוקת העיר, המפמפמים ומזינים את התקשורת ואת הציבור בניתוחים סובייקטיביים היוצרים את הפרדיגמה כי אין זה ראוי שיהודים יתגוררו בחלק המזרחי של ירושלים.

גורם נוסף ולא מבוטל התורם לתופעה הזו הוא עיתון 'הארץ' אשר מהדורתו האנגלית נקראת ומצוטטת על ידי עיתונאים זרים וקובעי מדיניות ברחבי העולם המערבי. נדמה שלעיתים 'הארץ', המודע למעמדו המיוחד, מבקש להשפיע על החדשות במקום לדווח עליהן.

כך עשה השבוע באמצעות פרסום ידיעה של עקיבא אלדר על תכנית לבניית כ-2,600 יחידות דיור בגבעת המטוס שבדרום העיר תחת הכותרת "הוצגה להתנגדות הציבור: שכונה יהודית חדשה במזרח ירושלים" ('הארץ', 14.10.11). הבעיה הראשונה עם הכותרת היא כי על פי התכנית, שליש מיחידות הדיור מיועדות לשכונת בית צפאפא הערבית הסמוכה לגבעת המטוס, אך זה לא מנע מאלדר להגדיר את הבניה כ"שכונה יהודית חדשה".

אולם זוהי רק ההתחלה. על פי אלדר:

ביום שלישי האחרון פורסמה להתנגדות הציבור תוכנית רה-פרצלציה – תוכנית לחלוקת מגרש לחלקות המיועדות לבנייה – בשכונת גבעת המטוס, שמפרידה בין ירושלים לבית לחם.

…הקמת השכונה החדשה בגבעת המטוס, צפויה להקטין במידה מכרעת את הסיכוי להגיע להסדר עתידי בין ישראל לפלסטינים, על פי המתווה של נשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון וליצור רצף טריטוריאלי בין השכונות הפלסטיניות.

דבריו של אלדר אולי נשמעים כפרובוקציה ישראלית לאוזניים לא ישראליות ו/או בורות, אך לכל אדם המכיר את הגיאוגרפיה של ירושלים הם נשמעים מצחיקים ולא הגיוניים. לטעון שגבעת המטוס מפרידה בין ירושלים לבית לחם זה כמו לטעון שסוכת המציל בחוף פרישמן מפרידה בין הים לתל אביב. כפי שניתן לראות במפה המצורפת, גבעת המטוס (מסומנת בעיגול כחול) מצויה מערבית לכביש 60 (דרך חברון) –  אחד הצירים המרכזיים בירושלים, וכלואה בין רמת רחל במזרח, בית צפאפא ואיזור התעשייה תלפיות בצפון ושכונת גילה בדרום. בניגוד לשכונת הר חומה (מסומנת בעיגול אדום) אשר אכן חותכת את הרצף הטריטוריאלי הפוטנציאלי בין בית לחם לאום טובא וצור באהר, גבעת המטוס בכלל לא מצויה על הציר של אותו רצף טריטוריאלי. גם אם בעתיד העיר תחולק, אין שום סבירות כי גבעת המטוס – בין אם תיבנה בה שכונה חדשה ובין אם לאו –  תיכלל בחלק הפלסטיני של העיר.

.

אלדר מוסיף ומסביר:

היקף הבנייה ומיקומה של השכונה החדשה דומים במידה רבה לתוכנית אי-1, שמיועדת לחבר את מעלה אדומים לירושלים. במשך שנים ישראל נמנעה ממימושה של תוכנית זו, עקב התנגדות עזה מצד ארה"ב.

שוב יש כאן סילוף והגזמה של אלדר. כפי שניתן לראות במפה המצורפת של ארגון "עיר עמים", ארגון אשר אינו חשוד בתמיכה בירושלים מאוחדת, איזור אי-1 (המסומן באפור) גדול בעשרות אחוזים מגבעת המטוס, המופיע בערך מתחת לאות "ת" של "בית צפאפא". אבל כאשר עיתונאים וקובעי מדיניות בחו"ל קוראים בדיווחו של אלדר את המונח "אי-1" מיד נדלקת אצלם נורה אדומה והם "מבינים" שיש כאן סיפור רציני.

ניתן להוסיף כי הדיווח של אלדר כלל לא משקף את העובדה כי גבעת המטוס כבר מיושבת מ-1991 – רוב השנים על ידי עולים חדשים מאתיופיה אשר התגוררו באתר קרוואנים שנבנה במקום, וכיום על ידי משפחות קשות יום. לא מדובר כאן באדמת טרשים, או בשטח פרטי פלסטיני או יהודי, אלא באדמת מדינה המיושבת על ידי יהודים זה 20 שנה.

התגובות לתכנית לא איחרו להגיע כמובן, ו'הארץ' מיהר לפרסם אותן, תוך מתן דגש כי הוא הראשון לחשוף את התכנית. כבר למחרת, דיווח אלדר:

מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון ביקר היום (שבת) את תוכנית ישראל שנחשפה לראשונה ב"הארץ" לקדם בנייתן של  2,610 יחידות דיור בשכונת גבעת המטוס המפרידה בין ירושלים לבית לחם. "כל פעילות נוספת של בנייה בהתנחלויות היא בלתי מקובלת", נאמר בהודעה מיוחדת שפרסם.

בהודעה נאמר עוד כי "המזכ"ל מודאג עמוקות מהניסיונות הישראלים לקדם תכנונה של התנחלות בשטח הכבוש במזרח ירושלים". לדבריו, "ההתפתחויות האחרונות בנושא זה הן בלתי מקובלות, במיוחד לאור המאמצים שנעשים לחדש את המשא ומתן. התוכנית עומדת בניגוד לקריאת הקוורטט להימנע מפרובוקציות", מצוין בהודעה.

וכעבור שלשה ימים נוספים דווח בעיתון כי גם שרת החוץ האירופית כועסת על התכנית:

שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון, האשימה את ישראל באי קיום התחייבויותיה לתהליך השלום בעקבות הודעתה על בניית 2,600 יחידות דיור חדשות בגבעת המטוס במזרח ירושלים, והודיעה כי מתן תוקף חוקי להתנחלויות בגדה המערבית "אינו קביל".

… "בהתאם לחוק הבינלאומי, ההתנחלויות אינן חוקיות. החלטות אלה חייבות להתבטל", אמרה אשטון בהודעה שהתפרסמה שלשום. "הבנייה המוצעת בגבעת המטוס מדאיגה במיוחד, כי היא תהיה טריז בין ירושלים לבית לחם".

מנין צץ המשפט המעוות "תהיה טריז בין ירושלים לבית לחם"? האם הוא מבוסס על הפרשנות של עקיבא אלדר אותה קראה אשטון או אחד מעוזריה בעיתון 'הארץ'? ביצוע פעולה פשוטה כפתיחת מפה היתה מראה לגברת אשטון כי הרצף הטריטוריאלי הפלסטיני עובר ממזרח לכביש 60 (דרך חברון) ולא מערבית לו. בזמן ששכונת הר חומה, כאמור, אכן ממוקמת על הרצף הנ"ל, גבעת המטוס אינה. נוסף על כך, מחשבה של עוד מספר שניות היתה מובילה למסקנה שגם אם קיים "טריז", הרי שהוא בין בית לחם לירושלים המערבית ולא המזרחית.

מאמרו של אלדר הינו טור פרשנות במסווה של דיווח חדשותי. הוא יוצר פרדיגמה בלתי מדוייקת (גבעת המטוס מפרידה בין ירושלים לבית לחם; מפריעה לרצף הטריטוריאלי) – המקבלת הכשר מתוקף היותה חלק מדיווח "אובייקטיבי" – וקובע את הטון עבור כל אותם עיתונאים זרים אשר ניזונים מ'הארץ'. כעת בשיח התקשורתי גבעת המטוס הינה "התנחלות", "פרובוקציה", "טריז בין ירושלים לבית לחם" ו"בלתי מקובלת". המטרה של עקיבא אלדר ושל 'הארץ' הושגה בהצלחה.

כדאי לציין לסיכום, כי באופן עקרוני ההגדרה "שכונות יהודיות" אינה מדויקת. זאת מכיוון שכל אזרח או תושב ישראל בן כל דת, לרבות ערביי מזרח ירושלים, רשאי על פי חוק לרכוש או לשכור דירה בכל חלקי ירושלים. ואכן שכונות הקצה בצפון ירושלים (הגבעה הצרפתית, פסגת זאב, נווה יעקב) מאכלסות מספר גדל והולך של משפחות ערביות. אולם גם את העובדה הפשוטה והידועה הזו מבקשים ב'הארץ' להעלים, ולספר שתושבים ערביים אינם רשאים להתגורר בכל חלקי העיר.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות