התקשורת יוצרת היסטריה סביב החרם האירופי

שבוע של היסטריה פוליטית וציבורית עבר עלינו בעקבות פרסום ההנחיות החדשות של האיחוד האירופי בנוגע להתנחלויות. אם כלי התקשורת היו מדייקים יותר בדיווחיהם, אולי חלק מההיסטריה הזו היתה נמנעת.

שבוע של היסטריה פוליטית וציבורית עבר עלינו בעקבות פרסום ההנחיות החדשות של האיחוד האירופי בנוגע להתנחלויות. אם כלי התקשורת היו מדייקים יותר בדיווחיהם, אולי חלק מההיסטריה הזו היתה נמנעת.

שבוע עבר מאז פרוץ ההנחיות החדשות של האיחוד האירופי לחיינו, והגיעה העת לשאול: אז מה בעצם היה כאן? מסתבר שמרגע החשיפה הנמהרת של ההנחיות על ידי ברק רביד בשער עיתון 'הארץ', עוד ועוד טעויות עובדתיות התגלו במידע שסיפקה התקשורת הישראלית לציבור, ואותן טעויות ראשוניות הן שנתנו את הטון עבור השיח התקשורתי והציבורי שפרץ בעקבות החשיפה. זאת ועוד, חלק מהטעויות עדיין מופיעות בחלק מאתרי החדשות עד עצם הרגע הזה.

כבר במשפט הראשון של הידיעה הראשונה שפורסמה ב'הארץ' ב-16.7 טעה רביד:

האיחוד הפיץ ב-30 ביוני הנחיה מחייבת לכל 28 המדינות החברות שאוסרת כל מימון, שיתוף פעולה, מתן מלגות, מענקי מחקר ופרסים לגורמים שנמצאים בהתנחלויות היהודיות בגדה המערבית, בירושלים שמעבר לקו הירוק ויישובי הגולן.

באופן דומה, גם וב'וואלה!' נכתב:

לפי הודעת האיחוד הצפויה, הסכמים שתחתום ישראל עם האיחוד – או עם כל מדינה החברה בו בנפרד – לא יכללו את השטחים שמעבר לגבולות 67'.

אולם ההנחיות החדשות של האיחוד אינן מחייבות את 28 המדינות החברות בו, אלא רק מוסדות ופרויקטים של האיחוד האירופי, כפי שפורסם כבר באותו היום באתר טאבלט, אשר שם את ידו על ההנחיות עצמןושוחח עם מקור באיחוד האירופי. כך הוסבר שם:

"מדינות חברות אינן מחויבות לציית להן", הסביר הדיפלומט האירופי. "הן מוחלות על תכניות של האיחוד האירופי או תכניות הממומנות על ידי האיחוד האירופי. הן אינן מוחלות על תכניות לאומיות. לכן, בפועל, אם צרפת מעוניינת לממן את אוניברסיטת אריאל, היא יכולה לעשות כן, והדבר אינו מפר כל חוק אירופי". בעגת האיחוד האירופי, מדובר כאן ב"הודעת נציבות", או "חוק רך", בניגוד ל"הנחיה", אשר חייבת להיות מתורגמת לחוק לאומי על ידי כל המדינות החברות באיחוד האירופי.

ואכן, בהתאם לדבריו של אותו מקור באיחוד האירופי, ובניגוד למה שהשתמע מהדיווח הראשוני של 'הארץ', גרמניה הרחיקה עצמה מההנחיות יום לאחר פרסומן. דובר של מפלגתה של אנגלה מרקל בבונדסטאג קרא להן "שנויות במחלוקת", "אידיאולוגיה טהורה ופוליטיקה סימבולית", והשווה אותן לניסיונה (הלא מוצלח בינתיים) של מפלגת הירוקים הגרמנית לסמן מוצרים שיוצרו בהתנחלויות. הדובר הוסיף ואמר כי ניסיונות מהסוג הזה לא באמת עוזרים למציאת פתרון קונסטרוקטיבי לסכסוך.

ברק רביד גם חטף ביקורת מדמיאן כריסטופארי, דיפלומט צרפתי המכהן כנציג קבוע באיחוד האירופי האחראי על המזרח התיכון:

תרגום:

ברק רביד: לכל המעוניין, להלן ההנחיות המלאות של האיחוד האירופי לגבי התנחלויות ישראליות.

כריסטופארי: ברק רביד, עכשיו שראית אותן, האם תכתוב מאמר חדש (ומדויק עובדתית) בנושא?

ברק רביד: למרות שאני ממש לא אוהב את הטון של השאלה שלך, התשובה היא כן. זה תוקן בכל המאמרים.

בכתבתו הבאה ב'הארץ' (17.7), אכן תיקן עצמו ברק רביד, אם כי באופן מתפתל ומסויג למדי:

פקיד ישראלי בכיר ציין כי מחוות דעת משפטית ראשונית של משרד החוץ עולה כי ההנחיות החדשות מחייבות את כל הגופים והמוסדות של האיחוד האירופי כארגון. בכל הנוגע ל-28 המדינות החברות – משרד החוץ סבור כי ההנחיות אינן מחייבות אלא נחשבות לקווים מנחים, המלצות למדיניות.

ובכתבה הבאה (18.7), רביד כבר היה קצת יותר בטוח בעצמו אך לא וויתר על ההסתייגות:

בניגוד לסוכנויות ולקרנות של האיחוד האירופי, המדינות החברות אינן מחויבות להנחיות החדשות, אולם לדברי בכירים במשרד החוץ בירושלים הן עשויות לאמצן במלואן או באופן חלקי.

למרות שב'הארץ' תוקנה הטעות, היא נמשכה במלוא עוזה ב'וואלה!', שם המשיכו להתעקש באופן שגוי יום לאחר פרסום ההנחיות, כי הן מחייבות את כלל מדינות האיחוד האירופי:

למרות הלחץ הדיפלומטי הכבד שהפעילה ישראל ב-48 השעות האחרונות, האיחוד האירופי פרסם אתמול (שישי) כמתוכנן את ההנחיה החדשה בנוגע להתנחלויות, שקובעת כי הסכמים עתידיים בין מדינות ומוסדות האיחוד לבין ישראל לא יהיו תקפים מעבר לקו הירוק. ההחלטה תיושם בפועל בכלל מדינות האיחוד החל מינואר 2014.

מתי ההנחיות נכנסות לתוקף?

טעות נוספת שהופיעה כבר בפסקה הראשונה של הידיעה הראשונה ב'הארץ' היא שההנחיות צפויות להיכנס לתוקף כבר ביום שישי, ה-19 ביולי. אולם כפי שכבר ידוע, ביום שישי המסמך רק התפרסם, ואילו הוא צפוי להיכנס לתוקף רק ב-1.1.2014. חשוב לא פחות, האיחוד האירופי הודיע כי יישום ההחלטה ייעשה תוך דיאלוג עם ישראל, מה שרומז כי יש עוד סיכוי לגמישות כלשהי טרם ייכנסו ההנחיות לתוקפן הרשמי. למרות שברק רביד דווקא תיקן גם את הטעות הזו בכתבותיו המאוחרות יותר ב'הארץ', ב'ידיעות אחרונות' המשיכו לספק לקוראיהם את מידע השגוי לפיו ביום שישי ההנחיות כבר נכנסו לתוקף. כך כותרת המשנה ב'ידיעות' מה-17.7:

מכה מדינית וכלכלית: ביום שישי ייכנסו לתוקף הנחיות חדשות של האיחוד האירופי…

מדהים עוד יותר שלמחרת, יומיים לאחר החשיפה הראשונית של ההנחיות, כאשר כבר היה ידוע לכל כי ההנחיות ייכנסו לתוקף רק ב-2014, המשיך 'ידיעות' להלחיץ את קוראיו:

יממה לפני שההנחיות החדשות של האיחוד האירופי אמורות להיכנס לתוקף, מגבירה ישראל את הלחץ על מדינות אירופה…

ביום שישי אגב, לא דווח ב'ידיעות' כלל על ההנחיות, לא שהן "נכנסות לתוקף" ולא בכלל.

איסור גורף?

באופן כללי, כלי התקשורת הישראליים היו רוויים דיווחים מרושלים בנושא. להלן דוגמא מאפיינת שפורסמה ב'נענע 10' ביום שישי:

עכשיו זה רשמי: האיחוד האירופי יחרים התנחלויות מעבר לקו הירוק החל משנת 2014. באיחוד פרסמו היום (שישי) כצפוי את ההחלטה בנושא, והיא תיכנס לרשומות ותהיה בתוקף מהשנה הבאה. משמעות המהלך צפויה להיות בעיקר אובדן של תקציבים ומענקים להתנחלויות, ולא מן הנמנע שייפגעו ממנו גם חברות פרטיות ישראליות, שייאלצו "להוכיח" שאינן פועלות מעבר לקו הירוק.

ראשית, האיחוד לא הולך "להחרים התנחלויות", אלא למנוע מחברות או גופים ישראליים לקבל מענקים, פרסים ותמיכה כלכלית ממוסדות האיחוד, אם אלה מקיימים קשר כלשהו עם התנחלויות. שנית, אין כאן שום "אובדן של תקציבים ומעניקים להתנחלויות", שכן, תקציבים ומענקים דמיוניים אלה מעולם לא הוענקו על ידי האיחוד האירופי להתנחלות כלשהי.

דוגמא נוספת היא טעות של חדשות 2 שהופיעה באתר 'מאקו', והיא, שעניינן של ההנחיות הן:

למנוע מימון גורף של כספים אירופיים מעבר לקו הירוק.

זהו משפט לא נכון שכן לא מדובר באיסור גורף. על פי דף הסבר שפרסם האיחוד, ההנחיות לא כוללות ארגונים ישראליים הפועלים לטובת הפלסטינים. במילים אחרות, ארגוני שמאל וארגוני זכויות אדם למיניהם המקבלים מימון מהאיחוד האירופי, לא ייפגעו מהנחיות החדשות.

ועל פי טעות נוספת שהופיעה באתר NRG, המשמעות של הנחיות האיחוד האירופי היא ש:

מבחינת אירופה, החל מה-1 בינואר 2014, ההתנחלויות הן לא חלק מישראל.

גם זהו משפט שגוי ואובר-דרמטי, שכן כבר עכשיו האיחוד האירופי לא מכיר בהתנחלויות או בכל מילימטר מעבר לקו הירוק כחלק מישראל, כך שאין כאן חידוש מרעיש מבחינת יחסו של האיחוד להתנחלויות. החידוש היחיד הוא שהאיחוד החליט בפעם הראשונה ליישר קו מעשי עם עקרונותיו התיאורטיים והמוכרים זה שנים.

דקויות נוספות שרוב התקשורת הישראלית פספסה בנוגע להנחיות החדשות הן שהן לא מיושמות בכל הקשור לסחר בין שטחי יו"ש לבין אירופה, וכן לא מיושמות על תושבי ההתנחלויות עצמן. במסמך של "שאלות ותשובות" שפרסם האיחוד נכתב כי:

לא קיימת כל מגבלה של ייצוא לאיחוד האירופי של מוצרים אשר יוצרו בהתנחלויות.

נוסף על כך, מודגש בדף ההסבר כי אנשים פרטיים המתגוררים בהתנחלויות רשאים להמשיך ולקבל מענקים, מלגות או פרסים ממוסדות האיחוד האירופי. ולסיום, דף ההסבר מקדיש סעיף מיוחד לאוניברסיטה העברית, שם הוא מתייחס ל"שאלות שעלו בתקשורת הישראלית" בנוגע להשפעה של ההנחיות החדשות על האוניברסיטה הירושלמית. תשובת האיחוד האירופי היא שהאוניברסיטה העברית מצויה בתוך קווי 1967 ולכן תוכל להמשיך ולקבל מענקים מהאיחוד האירופי (חוץ מפרויקטים מעבר לקו הירוק, אלא אם הם מועילים לפלסטינים).

אין כאן ניסיון לזלזל במשמעותן של ההנחיות החדשות של האיחוד האירופי המעידות על עליית מדרגה ביחסו השלילי של האיחוד כלפי ישראל. אלא שנדמה שדיווח מעט יותר מדויק ומעמיק בתקשורת הישראלית היה מאפשר לבחון את הדברים באופן יותר שקול ופחות היסטרי. עוד הרבה מים יעברו בדנובה לפני ינואר 2014.

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות