חיפשה פלסטיני, מצאה מקומי

יהודית אופנהיימר , מנכלי"ת עמותת "עיר עמים" מוחה על התבטאותו של נשיא המדינה שמעון פרס שאמר: "למעשה יש שלום בירושלים".

בטור שכתבה לאתר ynet בשם "שלום מדומה בירושלים" (5.7.11) מביאה אופנהיימר שורה של מקרי אלימות מהזמן האחרון כדי להוכיח את טענתה שהעיר רחוקה משלום כרחוק מזרח ממערב.

כך היא מתארת את אחד המקרים שהתרחשו בשכונת עיסאוויה:

צעיר ישראלי שתעה אל תוך השכונה הותקף על-ידי מקומיים, ובסופו של דבר ניצל על-ידי פלסטינים שנחלצו להגנתו ברגע האחרון.

בעולמה של אופנהיימר ישנם שני סוגי אנשים בעיסאוויה: מקומיים ופלסטיניים. מדוע קשה לה לכתוב שהצעיר, ששימש כשליח בחברת שליחויות ונכנס בטעות לכפר, גם הותקף וגם ניצל על ידי פלסטינים? מה השימוש במילה המכובסת "מקומיים" אמור להשיג? האם היא חוששת שתיאור מדויק של מה שקרה לא יצליח לשכנע אותנו בצדקת דבריה?

אופנהיימר ממשיכה וכותבת על המטרה האמיתית, לדבריה, של סיפוח מזרח ירושלים לישראל:

הסיפוח הישראלי של ירושלים המזרחית היה מבוסס על ההנחה שניתן יהיה להעלים את המאוויים הלאומיים של תושביה הפלסטינים של ירושלים, על-ידי ניתוקם מן המרחב הפלסטיני וחיבורם אל מערכות החיים הישראליות. בפועל, אינטגרציה בין שני חלקי העיר לא התרחשה מעולם, לא רק משום שהפלסטינים סירבו ברובם לשחק לפי הכללים שהוכתבו להם, אלא גם משום שישראל עצמה ראתה בהם יותר מכל איום דמוגרפי גדל והולך ונטל כלכלי ותשתיתי.

אם אותו חיבור למערכות החיים הישראליות לא הצליח, לדברי אופנהיימר, כיצד היא מסבירה את הסקר שנערך בקרב תושבי מזרח ירושלים עצמם (ולא בקרב מי שבוחר לדבר בשמם) המראה מגמה ברורה של רצון להישאר בשטחי ישראל ולא להיכלל כחלק מהרשות הפלסטינית, בהנחה שהעיר תחולק בעתיד? בסקר אמריקאי שנערך בינואר השנה עולה כי 54% מהפלסטינים יעדיפו להישאר תחת ריבונות ישראלית לעומת 27% שיעדיפו ריבונות פלסטינית. נוסף על כך, 40% אמרו שאם הבית שלהם יהיה בשטח פלסטיני הם יעברו לשטח ישראל.

התוצאות גם מדברות בשטח. על פי נתונים של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, עם בניית גדר ההפרדה בתוואי עוטף ירושלים, העתיקו עשרות אלפי פלסטינים (בין 50,000 – 60,000) את מקום מגוריהם אל הצד הישראלי.

בעודה ממשיכה לתאר את הקושי העומד בפני ערביי העיר בוחרת מנכלי"ת "עיר עמים" להתייחס גם לחופש הדת והפולחן:

גם חופש הפולחן הוא יותר מיתוס מאשר מציאות ממשית. רוב הפלסטינים מנועים מלהגיע למסגדים ולכנסיות בירושלים בשל מדיניות הגדר והמחסומים.

על גב' אופנהיימר להחליט אם היא כותבת על ערביי מזרח ירושלים או על הפלסטינים בכלל. בהתחשב בעובדה שהמאמר כולו מתייחס למזרח ירושלים, אופנהיימר מבלבלת ומטעה את קוראיה. תושבי מזרח ירושלים לא צריכים לעבור לא גדר ולא מחסום על מנת להגיע למסגדים ולכנסיות. כפי שכתבנו בעבר, למעט ימים ספציפיים בהם מחליטה המשטרה להגביל את העליה להר הבית בעקבות חשש להפרות סדר, הכניסה היא חופשית ובלתי מוגבלת לכל תושבי מזרח ירושלים.

מי שבאמת מנוע מחופש פולחן בירושלים הם יהודים, נוצרים ושאר לא-מוסלמים אשר אינם יכולים לעלות אל הר הבית רוב שעות היום, ובימי שישי ושבת – כל שעות היום. הם גם מנועים מלהתפלל על ההר, עד כדי מלמול שפתיים. אם שוויון זכויות וחופש פולחן בירושלים מעניינים את יהודית אופנהיימר ואת "עיר עמים", מדוע שלא יכתבו על כך דו"ח?

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות