'ישראל היום' מטעה את קוראיו בנוגע ליחסי ישראל-דרום אפריקה

לאחר שפנינו לעיתון הוא אמנם שינה את הכותרת, אך זו עדיין מטעה וטוענת טענה חסרת בסיס

צילום מסך של הכותרת המקורית

ביום רביעי האחרון, קוראי 'ישראל היום' קראו בעיתונם חדשה מרעישה ובעלת חשיבות ליחסים הדיפלומטיים של מדינת ישראל. כך הכריזה כותרת הכתבה:

דרום אפריקה הורידה את דרג היחסים הדיפלומטיים עם ישראל

כותרת המשנה הסבירה שישנו "חשש" כי "השגרירות הישראלית בפרטוריה תהפוך למשרד קישור בלבד".

המעניין הוא שאף כלי תקשורת עברי אחר, ככל שניסינו למצוא, לא דיווח על הפגיעה החמורה ביחסי שתי המדינות.  ויש לכך סיבה טובה: מדובר בחדשות כוזבות. לא היה ולא נברא. דרום אפריקה לא הורידה את דרג היחסים עם ישראל, ואין בסיס לטענה שהשגרירות הישראלית במדינה תהפוך למשרד קישור.

למעשה, אפילו הכתבה עצמה – מאת אלדד בק ואריאל כהנא – לא טוענת את הנכתב בכותרת. הם מסבירים:

הפרלמנט של דרום אפריקה אימץ ברוב גדול החלטה להורדת דרג היחסים עם ישראל לפיה שגרירות ישראל בדרום אפריקה תהפוך למשרד קישור בלבד. 208 צירים תמכו בהחלטה, 94 התנגדו לה.

הם גם מרחיבים על המפלגות השונות שתמכו בהחלטה ועל הידרדרות היחסים בין המדינות בשנים האחרונות. רק לקראת סוף הכתבה, בפסקה השמינית, מובהר:

בישראל סבורים כי ההחלטה שקיבל הפרלמנט סמלית בלבד ולא תביא בפועל לשנמוך מעמד השגרירות. יצוין כי ב-2017 התקבלה החלטה זהה שלא שינתה דבר

כנראה שההבהרה הזאת לא הספיקה, אם אפילו עורכי העיתון הבינו מהכתבה שדרום אפריקה מורידה את דרג היחסים עם ישראל. ובעקבות העורכים (והכותרות המטעות שהם נתנו לכתבה) – כעת כלל קוראי העיתון סבורים כך.

לצורך ההשוואה, נציין כי כלי תקשורת אחרים שדיווחו על ההצבעה בפרלמנט הדרום-אפריקני – כגון The Times of Israel ו- The Jerusalem Post  – הבהירו כבר בכותרת או בתחילת הכתבה כי מדובר בהצבעה סמלית בלבד, ללא משמעות מעשית. על מנת שהיא תיכנס לתוקף, נדרשת החלטת ממשלה.

לאחר שפנינו ל'ישראל היום' ויידענו אותם בעניין, הם תיקנו במידת מה את הכותרת, וכעת נכתב שם:

הפרלמנט בדרום אפריקה אישר: היחסים הדיפלומטיים עם ישראל יירדו בדרגה

מדובר בשינוי לטובה מהכותרת המקורית, אך הכותרת עדיין מטעה את הציבור: אין כל ביטחון שהיחסים אכן "יירדו בדרגה", לאור העובדה שמדובר בהחלטה סמלית ולא מחייבת.

לאחר שפנינו לאנשי העיתון בשנית, הם העדיפו שלא להגיב.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות