'ישראל היום' משחק טלפון שבור עם עצמו

דיווח ב'ישראל היום' על הנשק הגרעיני המצוי בידי ישראל, עבר אבולוציה בשלשה שלבים עד שיצר בלבול מוחלט בין עובדות, פרשנות ושמועות.


דיווח ב'ישראל היום' על הנשק הגרעיני המצוי בידי ישראל, עבר אבולוציה בשלשה שלבים עד שיצר בלבול מוחלט בין עובדות, פרשנות ושמועות.

                                                               שמועות או עובדות? צוללת דולפין (פלאש 90)

שלשום הופיע במספר כלי תקשורת דיווח לפיו ישראל חדלה לייצר ראשי קרב גרעיניים לפני תשע שנים. הדיווח התבסס על מחקר שהתפרסם בכתב העת Bulletin Of Atomic Scientists, אשר סקר את מספר ראשי הקרב הגרעיניים המצויים בידי תשע מדינות ברחבי בעולם. ישראל זכתה לפסקה אחת במחקר, אשר בה, כצפוי, התמקדה התקשורת הישראלית. להלן הפסקה המלאה מתוך המחקר:

 

In keeping with its policy of nuclear opacity, Israel has neither confirmed nor denied possession of nuclear weapons; however, the US Defense Intelligence Agency (DIA) concluded in 1999 that Israel had produced approximately 80 warheads. The DIA projected that Israelױs nuclear stockpile would only modestly increase by 2020 (Federation of American Scientists, 2007).6 There are rumors that Israel is equipping some of its submarines with nuclear capable cruise missiles. Israel is estimated to have produced fissile material sufficient for 115 to 190 warheads.

 

תרגום:

 

בהתאם למדיניות העמימות שלה בנוגע ליכולתה הגרעינית, ישראל לא אישרה או הכחישה החזקה של נשק גרעיני; אבל ה- US Defense Intelligence Agency (DIA) הסיקה ב-1999 כי ישראל יצרה כ-80 ראשי נפץ [גרעיניים]. ה-DIA העריך כי הארסנל הגרעיני של ישראל יגדל במידה צנועה בלבד עד 2020. ישנן שמועות כי ישראל מחמשת חלק מצוללותיה עם טילי שיוט בעלי יכולת לשאת נשק גרעיני. ההערכה היא כי ישראל יצרה חומר בקיע המספיק ל-115 עד 190 ראשי קרב.

 

את המידע לפיו ישראל חדלה לייצר ראשי נפץ גרעיניים לפני תשע שנים, לקחו עיתונאי ישראל מטבלה המראה כי מאז 2004 מספר ראשי הנפץ הגרעיניים המצויים בידי ישראל (80) לא גדל.

 

בבואו לדווח על המחקר, הראה 'ישראל היום' כי יש לו יכולת מרשימה לשחק "טלפון שבור" בינו לבין עצמו, ולחלוטין לבלבל את הקוראים, ואת העובדות. כך סיפר לקוראיו בגרסה המודפסת של העיתון ("דו"ח אמריקני: 'ישראל לא מייצרת נשק גרעיני מאז 2004', 15.9):

 

…עוד כתבו המומחים כי ישראל מציידת חלק מהצוללות שלה בטילי שיוט… להערכת המומחים, ישראל יכולה להגדיל את מספר ראש הקרב הגרעיניים שבידיה ואף להכפילו, אם רק תרצה בזאת.

 

שתי טעויות יש כאן: ראשית, המומחים לא "כתבו" שישראל מציידת חלק מהצוללות שלה בטילי שיוט, אלא כתבו שישנן שמועות שישראל מציידת חלק מהצוללות שלה בטילי שיוט. שנית, בשום מקום במחקר לא נכתב שישראל יכולה להגדיל את ראשי הקרב הגרעיניים שלה "אם רק תרצה בזאת". זוהי פרשנות למשפט האחרון של הפסקה.

 

הטלפון השבור ממשיך בגרסה המקוונת של אותה הידיעה באתר של 'ישראל היום':

 

מומחים אמריקנים קובעים כי ישראל הפסיקה לייצר ראשי קרב גרעיניים לפני תשע שנים, ויש באחזקתה 80 פצצות מבצעיות במצב אחסנה, כך פורסם בסוף השבוע בכתב העת  "בולטין אוף דה אטומיק סיינטיסטס". על פי ההערכה, ישראל תוכל לייצר שוב את הפצצות ולהכפיל את מספר ראשי הקרב שניתן לשגר היישר מצוללות.

 

עכשיו "ההערכה של המומחים", כבר פוסקת שניתן יהיה לשגר את הפצצות החדשות היישר מצוללות. הפרשנות והשמועות הצטרפו לכדי עובדה חדשה. זהו צעד נוסף המתרחק ממה שבאמת נכתב במחקר המקורי.

 

ובשלב השלישי של הטלפון השבור הפנימי, הגרסה באנגלית של הכתבה עברה מטמורפוזה נוספת:

 

According to the report, Israel decided to suspend its alleged production of nuclear warheads because it is “satisfied” with its current arsenal and “could increase the quantity, and may even double it, if it sees fit”.

 

תרגום:

 

לפי הדו"ח, ישראל החליטה להפסיק את הייצור כביכול של ראשי קרב גרעינים מכיוון שהיא "מרוצה" עם הארסנל הנוכחי שלה ו"יכולה להגביר את הכמות, ואך להכפילו אם רק תרצה בכך".

 

עורכי 'ישראל היום' באנגלית כבר הוסיפו שני אלמנטים חדשים לדיווח: 1) ישראל "מרוצה" עם הארסנל הנוכחי שלה (איפה זה כתוב במחקר?); 2) הטענה על יכולתה של ישראל להגביר את הכמות ואף להכפילו אם תרצה בכך הוכנסה לגרשיים, כלומר מוצגים כציטוט מתוך המחקר. ציטוט, כאמור, שלא היה ולא נברא. הטלפון השבור של 'ישראל היום' כל הסתבך עם עצמו, עד שהמתרגם האומלל כבר לא ידע מהי עובדה, מהי פרשנות ומהו ציטוט.   

 

'פרספקטיבה' פנתה למערכת 'ישראל היום', אשר בדקה את הדברים ותיקנה את הכתבה. להלן תגובתם:

 

הכתבה "ישראל הפסיקה לייצר פצצות גרעיניות ב-2004" אשר פורסמה ב-15.9.2013 הכילה מספר טעויות, עליהן אנו מתנצלים.

את חלק מהטעויות ניתן לשייך לפערים בין המחקר נשוא הכתבה, ובין מה שכתוב ב- U.S. Defense Intelligence Agency report שהיה המקור העיקרי של המחקר.

ההערכה כי לישראל מספיק חומר בקיע על מנת להכפיל את מספר ראשי הקרב שברשותה, הינה מסקנה של התקשורת. לא היה עלינו לשייך אותה למחקר עצמו.

נוסף על כך, במהלך התרגום, חלק מהטענות הוצגו בטעות כציטוטים.

לסיום, מחברי המחקר לא טענו כי ישראל ציידה צוללות עם טילי שיוט בעלי יכולת לשאת ראשי קרב גרעיניים, אלא דיווחו כי ישנן שמועות בעניין זה.

 

 

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות