לא הכל קשור לחרם האם ההחלטה של חברת התעופה 'אמריקן ארליינס' לבטל את קו פילדלפיה-תל אביב, נבעה מקשרים שיש לה עם חברות תעופה ערביות, כפי שנטען ב'דה מרקר', או שמא מדובר במניעים אחרים לחלוטין (למשל רווחיות הקו)? גדעון שביב | 26.08.15 | שתף צייץ שתף שלח לחבר הדפס השבוע דווח כי חברת התעופה 'אמריקן ארליינס' החליטה לבטל את הקו בין פילדלפיה לתל אביב. 'דה מרקר' היה חריג מבין כלי התקשורת, בכך שייחס להחלטה זו מניעים לא כלכליים, תחת הכותרת המחייבת: "הסיפור האמיתי מאחורי הפסקת פעילותה של אמריקן איירליינס בישראל", (21.8). כך 'דה מרקר": "הרווחיות איננה בעייתית. השנה האחרונה לא היתה פשוטה לכלל חברות התעופה. אך מכאן ועד הקביעה כי הקו לא היה רווחי המרחק רב. אף אחד לא היה מחזיק קו מפסיד כל כך הרבה שנים", אמרו מקורות בענף התעופה שמעורים בנושא ל-TheMarker. לדבריהם, הסיבה האמיתית היא אחרת ומעבר לשיקול הכלכלי, ויש לה קשר ישיר עם חברותה של אמריקן איירליינס בברית התעופה הגלובלית ואן וורלד, שעמה נמנות חברות תעופה ערביות כגון קטאר איירליינס ורויאל ג'ורדניאן וכן חברת התעופה הלאומית של מלזיה המוסלמית. המניע האמיתי להחלטה, עפ"י 'דה מרקר', נובע מהקשר של 'אמריקן' לחברות תעופה ערביות. כלומר יש כאן רמיזה לכניעה ללחץ פוליטי ערבי/מוסלמי הקשור בצורה זו או אחרת לחרם על ישראל. ללא גישה למסמכי החברה, אין דרך אמתית לאשש או להפריך את ההסבר של 'דה מרקר'. אלא שיש יסוד סביר להעריך שהספקולציה שהעיתון מעלה מעט מוגזמת. ראשית, החברה עצמה הכחישה כל מניע לא עסקי להחלטתה, הן ב'דה מרקר' והן ב-ynet: אנחנו מודעים לכך שההודעה שלנו גרמה להלם כמעט אצל כולם, ונכון שאנשים מחפשים סיבות אחרות מאלה שפרסמנו, אבל הקו בין תל אביב ופילדלפיה מעולם לא הרוויח כסף מהיום שהוא נפתח. כל הזמן נתנו לו עוד ועוד הזדמנויות כאשר האחרונה ניתנה במיזוג בין 'אמריקן' ו-'US Airways', בתקווה שאולי יצליח להתרומם. אבל לצערנו זה לא קרה. שנית, ישנה נקודה נוספת וחשובה לא פחות המעלה קצת תמיהות אודות ההסבר לפיו ההחלטה של 'אמריקן' נובעת מהקשר לברית "ואן וורלד" (One World), והיא, שמתוך 15 חברות התעופה החברות ב"ואן וורלד", לשבע מהן ישנן טיסות לישראל: AirBerlin, American, British Airways, Finnair, Iberia, Royal Jordanian חברה נוספת, Cathay Pacific, הודיעה כי היא נמצאת במגעים לפתיחת קו תעופה לתל אביב. יוצא כי רוב חברות התעופה החברות בברית "One World", כולל 'אמריקן", טסות – או יטוסו – לתל אביב, כולל לפחות חברת תעופה אחת ממדינה מוסלמית. מה שמאיר באור מוזר (אם לא מגוחך) את הניסיון לקשור בין ההחלטה על ביטול הקו ללחץ פוליטי ערבי או מוסלמי כלשהו.