למה רן אדליסט לא אוהב את עופר וינטר?

לכאורה, בגלל שווינטר "שיסה" את חייליו בלהט דתי. למעשה, בגלל שהוא חובש כיפה, ולא מחזיק בדעות הפוליטיות של רן אדליסט

תא"ל במיל' עופר וינטר. צילום: מירים אלסטר/פלאש90

בטורו האחרון ב'מעריב', חוזר רן אדליסט לדף שכתב לפני עשור תא"ל עופר וינטר, אז מפקד חטיבת גבעתי, למפקדיו בעת מבצע 'צוק איתן':

תא"ל (במיל') עופר וינטר הוא דוגמית מאיימת לכך שהקוזאקים של אלוהים חייבים בצו הרחקה. "ההיסטוריה בחרה בנו להיות בחוד החנית של הלחימה באויב הטרוריסטי העזתי, אשר מחרף, מנאץ ומגדף אלוקי מערכות ישראל", הטיף וינטר לחייליו כמח"ט גבעתי בקלאסיקה של שיסוי באמצעות דבר ה'. "אני נושא עיניי לשמיים וקורא עמכם "שמע ישראל, ה' אלוקינו, ה' אחד… ה' אלוקי ישראל היה נא מצליח דרכינו, אשר אנו הולכים ועומדים להילחם למען עמך ישראל כנגד אויב המנאץ שמך".

אופיו הדתי הבוטה של הדף הוא זה שעורר סערה בשעתו. דעתו של אדליסט לגבי מה צה"ל היה צריך לעשות עם וינטר, היא ברורה ונחרצת:

למחרת פרסום דבר ה' בגרסת וינטר, תהיתי איך הוא עדיין בצה"ל.

קורא 'מעריב' הממוצע עשוי להתרשם כי רן אדליסט הוא תומך מושבע בערך הממלכתיות בצה"ל, ועל כן דורש להדיח כל קצין הנושא דברים השנויים במחלוקת פוליטית וציבורית חריפה. בצה"ל הרי משרתים חיילים דתיים וחילונים, שמאלנים וימנים, וקצין לא אמור להכריז בריש גלי הכרזות שכאלו.

למרבה הצער, מדובר ברושם כוזב. הממלכתיות מעניינת את אדליסט כקליפת השום, והבעיה העיקרית שלו עם וינטר היא לא ה"שיסוי באמצעות דבר ה'" אלא הכיפה המונחת על ראשו.

איך אנו יודעים זאת? כי כשסגן הרמטכ"ל דאז, יאיר גולן, נשא נאום השנוי במחלוקת חריפה הרבה יותר, אדליסט הגיב באופן שונה בתכלית.

תזכורת: בנאום בטקס יום השואה בתל יצחק במאי 2016, אמר האלוף גולן:

אם יש משהו שמפחיד אותי בזיכרון השואה, הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל, ובגרמניה בפרט, אז לפני 70, 80 ו-90 שנה, ומציאת עדות להם כאן בקרבנו בשנת 2016

כלומר, האלוף גולן דיבר על קווי דמיון בלתי מבוטלים בין ישראל לבין גרמניה הטרום-נאצית, וגם לגרמניה הנאצית בעיצומה של מלחמת העולם השנייה ושואת יהודי אירופה.

כיצד הגיב לכך רן אדליסט בזמנו? האם קרא להדיח את גולן? וודאי שלא. הוא הביע הסכמה עם הדברים ושיבח את הרמטכ"ל איזנקוט שגיבה אותו. כשנשמעו קריאות שלא למנות את גולן לרמטכ"ל, אדליסט כינה זאת "קמפיין השחרה".

האמת היא, שגם אם עופר וינטר היה סוכר את פיו ואת מקלדתו לאורך כל שירותו, אדליסט היה תומך בהדחתו. הוא פשוט לא מוכן שדתיים ימונו לתפקידים כלשהם. לאחר שרוני אלשיך מונה למפכ"ל המשטרה ב-2015, הבהיר אדליסט:

יש פה חובשי כיפה שהם ראש החץ של מדיניות הימין, שמבחינתי מאיימת על הזהות שלי, ובמלחמה כמו במלחמה… רוני אלשיך משויך פוליטית למצביעי הבית היהודי ויש לי בעיה עם זה

הוא הרחיב את עמדתו באולפן ערוץ 20:

אלשיך לא יכול להיות מפכ"ל כי הוא חובש כיפה… מה יגיד האדם הדתי כשהוא צריך לפעול בניגוד לאמונתו?

למען ההבהרה, בשנים שעברו מאז דעותיו נגד שירות דתיים באשר הם רק הלכו והקצינו. שוב ושוב ושוב הבהיר כי אין לגייס דתיים לצבא כלל, עקב השפעתם ההרסנית לדבריו.

או במילים אחרות: אם הדבר היה תלוי ברן אדליסט, עופר וינטר כלל לא היה מגויס לצה"ל, ללא קשר לדפים הקרביים שכתב או לערכים שהנחיל ללוחמיו. כמו כן, אדליסט מתנגד בתוקף לקצינים הנושאים דברים בלתי ממלכתיים ומעוררי מחלוקת – כמובן, אלא אם הם במקרה תואמים את דעותיו הפוליטיות.

להצטרפות לרשימת התפוצה וקבלת עדכונים שוטפים במייל לחצו כאן.

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. הינה מה שאמר החרצוף האנטי דמוקרטי "העיתונאי" רן אדליסט:
    בשמאל דורשים לצאת לבחירות, אך מה יקרה אם הימין ינצח ויקים שוב את הממשלה ? העיתונאי רן אדליסט הסביר: "נמשיך באותה מחאה".
    הבנתם מהי מהות הדמוקרטיה על פי האנרכיסטים ? תוצאות בחירות רלבנטיות למשהו רק אם אנחנו נבחרנו…

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות