מה הופך את אהוד יערי ל"גנרל מלחמה"?

התעלמותו של ארגון העיתונאים הגדול בעולם מסרטון הסתה שפרסם לאחרונה פת"ח נגד עיתונאים ישראלים, מזכיר פעם נוספת שהארגון הוא כלי נוסף בשירות התעמולה הפלסטינית

מימין: גל ברגר, אהוד יערי ויוני בן מנחם בסרטון ההסתה של הפת"ח. צילום מסך

ב-21 לאפריל פרסם הארגון הפלסטיני פת"ח סרטון הסתה נגד עיתונאים ישראלים.

כפי שדיווח העיתונאי חאלד אבו-טועמה בג'רוזלם פוסט, בסרטון שהופץ ברשתות החברתיות פרסם הפת"ח את תמונותיהם ושמותיהם של שלושה עיתונאים ישראלים – יוני בן מנחם, לשעבר מנכ"ל רשות השידור וכיום חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה; גל ברגר, הכתב לענייני פלסטינים של תאגיד 'כאן'; ואהוד יערי, הפרשן לענייני ערבים של ערוץ 12:

הסרטון של הפת"ח מאשים את שלושת העיתונאים ב"הסתה" נגד הנהגת הרשות הפלסטינית ומכנה אותם "גנרלי מלחמה ישראלים המתחזים לאנשי תקשורת". בן-מנחם מתואר כ"קצין מודיעין ישראלי שלאחר מכן הפך לעיתונאי"; ברגר מתואר כ"עיתונאי צבאי" ש"כנראה שירת בשב"כ"; ויערי כמי ש"מקורב לממשלה [הישראלית] ומחזיק בדעות ימניות".

במה חטאו שלושת העיתונאים, ומדוע החליט הפת"ח לכוון את חיציו דווקא אליהם? פת"ח מאשים אותם ב"הסתה ישראלית להנהגה הפלסטינית ולמערכת הפעולה הפלסטינית מול הקורונה". ואכן, שלושתם דיווחו על ההסתה של הנהגת הרשות, שהאשימה את ישראל בהפצה מכוונת של קורונה בקרב הפלסטינים (אגב, גם אנו ב'פרספקטיבה' עסקנו בכך בהרחבה).

כלומר, דיווח עובדתי לציבור הישראלי אודות ההסתה הפלסטינית נגדו, מזכה עיתונאי בהופעה בסרטון שמספר עליו שקרים ולמעשה מתיר את דמו. כתב ותיק הפועל בשטחים עימו שוחחנו, אמר לנו שהסתה מהסוג המופיע בסרטון מסכנת את חייהם של עיתונאים, ושהכינוי "גנרלי מלחמה ישראלים" הוא למעשה אור ירוק של מחמוד עבאס לתקוף אותם. למותר לציין שלסרטון כזה עלולות להיות השלכות רחבות יותר, כגון "אפקט מצנן" שיפעל גם על עיתונאים אחרים המדווחים מהשטחים.

תזכורת: נאסר אבו באכר והפדרציה הבינלאומית של העיתונאים

ההסתה העדכנית של הפת"ח נגד עיתונאים מזכירה את סיפורו של נאסר אבו באכר, עליו דיווחנו לפני כארבע שנים. אבו באכר שימש בו זמנית בשני תפקידים ביניהם חל ניגוד עניינים ברור: מצד אחד, כתב סוכנות הידיעות הצרפתית AFP בישראל ובשטחים; מצד שני, יו"ר איגוד העיתונאים הפלסטינים, שהוביל קמפיין מתמשך של הסתה נגד עיתונאים ישראלים ולמען החרמתם (תפקיד שהוא ממשיך למלא עד ימינו).

כך, בעת שהוא הפיק דיווחים שקריים ומסולפים נגד ישראל תחת המטרייה של סוכנות ידיעות גדולה ומכובדת, ניהל אבו באכר ציד מכשפות נגד עיתונאים פלסטינים שלא צייתו להוראתו להחרים עיתונאים וכלי תקשורת ישראלים.

בנוסף לשני התפקידים בהם הוא החזיק, ישב אז אבו באכר בוועד המנהל של ארגון הפדרציה הבינלאומית של עיתונאים (International Federation of Journalists – ולהלן IFJ). הוא ממשיך לכהן שם עד היום. מדובר בארגון העיתונאים הגדול בעולם, המייצג למעלה מ-600 אלף עיתונאים ב-140 מדינות.

בסוף שנת 2016 התמודד אבו באכר על מקום במועצה המהפכנית של הפת"ח ונכשל, ובנוסף הוא השתתף בקונגרס הפת"ח. סוכנות AFP הגיבה על עבירת האתיקה החמורה בסנקציה סמלית, מאוד סמלית – היא השעתה את אבו באכר למשך שבוע. ה-IFJ הגיב לעונש בתגובה חריפה, שגינתה את AFP, דרשה ממנה לשלם לאבו-באכר את שכרו וקראה למאות אלפי חבריה להצטרף לגינוי ולפעול בנושא. למותר לציין כי הארגון לא הגיב כלל לקמפיין של אבו באכר נגד עיתונאים ישראלים, או נגד עיתונאים פלסטינים שאינם מחרימים אותם.

האם IFJ שינה מאז את דרכיו? מעבר על אתר האינטרנט של הארגון מגלה שפע של האשמות וגינויים כלפי ישראל, אשר המקור לרובם ככולם הוא איגוד העיתונאים הפלסטינים. כאמור, בראש איגוד זה עומד אדם שניסה בעבר להתקבל למועצה המהפכנית של הפת"ח, ובמקום להגן על עיתונאים ניהל מסע הפחדות ורדיפה נגד עיתונאים פלסטינים שלא החרימו את עמיתיהם הישראלים.

אין להתפלא, אפוא, שטרם נשמעה כל תגובה מצידו להסתה נגד עיתונאים על ידי הפת"ח. הארגון טרם הוציא הודעת גינוי כלשהי, ולא נקט בכל פעולה.

האם יש טעם לפתח ציפיות מה-IFJ?

מצד שני, אפשר היה לצפות שקמפיין הסתה נגד עיתונאים ישראלים, כגון זה שהפת"ח הכריז עליו בשבוע שעבר, יעורר את התעניינותו של הארגון הדואג לשלומם וביטחונם של עיתונאים ברחבי העולם.

הדברים מקבלים משנה תוקף לאור העובדה שרק לפני פחות משנה, ביוני 2019, ה-IFJ שיבח והילל את מחויבותו של ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשתייה, לביטחונם של עיתונאים. הארגון ציין שעל הרשות לדבוק בעקרונות של חופש העיתונות. מזכ"ל הארגון, אנתוני בלאנגר, הגדיל והוסיף כי "אנחנו תמיד מוכנים לעשות כמיטב יכולתנו על מנת לתמוך בתהליך הזה".

מוחמד אשתייה, נזכיר, הוא חבר בכיר בארגון הפת"ח. מדובר בארגון המרכזי באש"ף. חבר הוועד המנהל של IFJ, העומד בראש איגוד העיתונאים הפלסטינים, התמודד בעבר על מקום במועצה המהפכנית של פת"ח.

ולמרות כל אלה, ה-IFJ לא ראה לנכון להגיב על סרטון ההסתה של הפת"ח, שהציג את פניהם ושמותיהם של עיתונאים ישראלים, קרא להם "גנרלי מלחמה" והאשים אותם בהסתה אנטי-פלסטינית משום שהם ביצעו את עבודתם ודיווחו עובדות על ההנהגה הפלסטינית.

לאור כל זאת, פנינו לפדרציה הבינלאומית של עיתונאים, ה-IFJ, ושאלנו את אנשיה שלוש שאלות:

1. האם בכוונת הארגון להגיב בדרך כלשהי על קמפיין ההסתה של הפת"ח?

2. אם לא, מדוע?

3. האם דאגה לשלומם של עיתונאים היא אינה מטרה ראויה גם כשמדובר בעיתונאים ישראלים?

נכון לכתיבת שורות אלה, פנייתנו טרם זכתה למענה. אנחנו נמשיך לעקוב.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות