מומלץ אתר 'הארץ': אתר 'מונדוויס'

תמיד נחמד לפרגן לקולגות. עמירה הס מספקת שירות לציבור וממליצה על מגוון אתרים. אז הלכנו לבדוק את אחת ההמלצות – ולא תאמינו מה גילינו

בשבוע האחרון פרסמה ב'הארץ' עמירה הס, מאמר תחת הכותרת "יותר טוב מ"הארץ": העיתונים שמספרים את האמת", ובו היא ממליצה על מגוון אתרים שמספקים מידע נוסף על המתרחש ב"ממלכת הכיבוש". בין יתר האתרים המומלצים, נמצא גם מונדוויס (MONDOWEISS).

עמירה ממליצה ואנחנו בודקים. עבורנו זו הזדמנות לבחון את 'מונדוויס'. אתר המגדיר עצמו "אתר חדשות מנקודת מבט יהודית- פרוגרסיבית". אלא שבדיקה מעלה כי האתר רווי דוגמאות לתעמולה אנטי-ישראלית ולעיתים אף אנטישמית.  הבאנו כאן רק קומץ מהן:

  • ישראל כתמנון

בשנת 2010 בהקשר של משט הטרור לעזה, פירסם האתר את הקריקטורה הבאה:

הקריקטורה היא פרי יצירתו של קרלוס לטוף, קריקטוריסט הידוע ביצירותיו האנטישמיות, ומי שזכה בפרס השני ב"תחרות הקריקטורות האיראנית על השואה". עמיתנו אדם לביק, מ-UK MEDIA WATCH הצביע כבר אז על מקור ההשראה מ-1938:

  • בוחרים סמל לצה"ל

בשנה שעברה (2017) ביקש צה"ל את עזרת הציבור בבחירת סמל צה"ל לרגל שנת ה-70 להקמתו. אתר מונדוויס, הציע סמל משלו:

  • החזירים הישראליים

בשנת 2014 התוודעו קוראי 'מונדוויס' לתופעה משונה.  "חזירים ישראלים" (חזירי בר) תקפו והרסו גידולים של חקלאים פלסטיניים. חוקר פלסטיני שרואיין בנושא, טען כי מי שאחראי על העניין הזה הוא לא אחר מאשר המתנחלים (!) המשלחים את חזירי הבר בכוונת מכוון לעבר שטחי החקלאות הפלסטיניים.

  • רוצחים כ"לוחמי חופש"

ב-2013 במסגרת מחווה לרשות הפלסטינית, התחייבה ישראל לשחרר 104 אסירים פלסטיניים, שחלקם הגדול נשפט על רצח ישראלים.

באיגרת שהפיצה הרשות הפלסטינית נכתב בין היתר:

ההגדרה הבינלאומית של טרור הולמת לגמרי כמה פוליטיקאים ישראלים המעוותים את דמותו של האסיר הפוליטי הפלסטיני לוחם החופש, בעיקר של אלה היושבים בבתי הסוהר הישראליים לפני החתימה על הסכמי אוסלו ב-1993.

ומה היה לעורכת מונדוויס לכתוב באתר? שהדברים של הרשות הפלסטינית מהווים "זריקה של אמת".

  • התקפה ישראלית מפוברקת

ב-2011, פירסם האתר מונדוויס (ולאחר מכן מחק ללא הסבר) בקשה לגיוס כספים, כשהוא טוען שהוא מצוי "תחת התקפה ישראלית". לאחר שאחד הקוראים שאל על איזו מתקפה מדובר, עורך האתר נאלץ להודות שההודעה בדבר המתקפה שקרית, אולם לא הצליח להסביר כיצד ומדוע היא פורסמה באתר.

  • "מבנים יהודים מונחתים"

אנני רובינס, עורכת במונדוויס, הגיבה לטענת אחד הגולשים באתר. בתגובה לאמירה לפיה בית המקדש עמד על הר הבית, היכן שכיום עומדים כיפת הסלע ומקדש אל אקצה, כתבה רובינס לאותו גולש:

"זה רק לכאורה. אין הוכחה כי היה במקום מקדש גדול. אולי הרבה מבנים יהודיים "מונחתים" רטרואקטיבית מתחת למבנים האיסלאמיים".

  • הקונספירציה היהודית

פיליפ וויס, העורך הראשי של מונדוויס, מגדיר עצמו כאנטי-ציוני. מאמר שפירסם תחת השם "סולחים לאנטישמים" עורר ביקורת בעקבות מספר טענות שעלו ממנו:

יהודים נוטים יותר לרמות מאשר לא-יהודים, ואפילו אינם מכירים בכך כרמאות; בשנות ה-70 ערך הממסד האמריקאי הלא-יהודי עיסקה עם היהודים לפיה בתמורה לכוחם הכלכלי תסופק תמיכה ללובי היהודי; כיהודים עלינו להבין את תפקידנו בגרימת השואה בגלל ה"כוח" שהיה לנו (הטענה עמומה גם במקור); ועוד.

ויש כמובן עוד ועוד דוגמאות.

פנינו לעמירה הס ושאלנו האם היא עומדת מאחורי המלצתה. הס נמנעה מלהגיב.

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות