מי אמר שעיתון צריך לספק מידע?

העיתונאי יובל דרור מנתח מתי עיתון הופך למניפסט

מי אמר שעיתון צריך לספק מידע? (22.7.10)

מכללת אריאל

העיתונאית אסתר זנדברג, פרסמה לפני כחודש כתבה במוסף "גלריה" של "הארץ" אשר עסקה בבעיות החינוך לאדריכלות במוסדות להשכלה גבוהה בישראל ("מצבה הבלתי מזהיר של האדריכלות בישראל", 24.6.10). בראשית דבריה כתבה כי אין בכוונתה להתייחס למכללת יהודה ושומרון באריאל מכיוון שהוא מצוי מעבר לקו הירוק ולכן אינו מוסד לגיטימי בעיניה.

בטורו ב"בעין השביעית" השבוע ("שטח עיוור", 20.7.10), התייחס העיתונאי יובל דרור לתופעת זנדברג והצליח לשים את האצבע על העיוות והסכנה שבהתנהגותה העיתונאית. להלן לקט מתוך דבריו:

…אסתר זנדברג ידועה בעמדותיה התקיפות (והשמאלניות), ובמאמרי הדעה שלה היא מביעה אותן באופן ברור וחד. ואולם מהרגע שהיא מכריזה בגלוי על כך שהיא מסרבת, מטעמים אידיאולוגיים, למסור לקוראיה מידע עובדתי על הנעשה באריאל, היא חוצה קו שמאיים למוטט את הלגיטימיות שלה כעיתונאית ושל העיתון אשר נותן לה במה.

…איזה עיתון נוצר כאן? איזה שירות הוא מספק לקוראיו? על איזו אתיקה הוא נסמך? אתיקה שקובעת שהעיתונאים, בגיבוי עורכיהם, יכולים לברור מתוך שדה הסיקור שלהם חלקים ואז להודיע שהם מחרימים אותם בשל נטייה אידיאולוגית-אישית?

…בכל יום מחדש סומכים קוראי "הארץ" על העיתון שלהם שיספק להם תמונה רחבה, עשירה ומלאה של המציאות שבתוכה הם חיים. ההחלטה למחוק חלקים ממנה ולהחרים אותם מטעמים אידיאולוגיים, שבינם ובין דיווח עיתונאי מקצועי אין דבר, היא החלטה בלתי נסבלת ואף מסוכנת.

…אין עיתון שמספק תמונה מדויקת בכל רגע נתון. גם המצלמה, שלכאורה מצלמת את המציאות, היא מכשיר מוטה וניתן לעשות בה שימוש מוטה. למרות זאת, אמצעי התקשורת הרציניים בעולם חותרים כל העת להציג בפני הקורא תמונת עולם אמינה ומלאה ככל הניתן. הם מעסיקים אנשים שמחווים את דעתם על תמונת העולם הזו, אבל הם לא מעלימים חלקים ממנה בשל טעמם האישי של עובדיהם.

…אם "הארץ" מאפשר לכתביו להחרים כמה ממושאי הסיקור שלהם ולהסתיר מקוראיו מידע רלבנטי, הוא לא טוב יותר מאותם עיתונים חרדיים שמסתירים מקוראיהם חלקים גדולים מהמציאות. למעשה, הוא גרוע מהם פי כמה.

שווה לקרא את המאמר המלא. לקריאת המאמר באתר "העין השביעית" לחץ כאן.

 

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות