נחילים, מזוזות, ברנע וכספית

נחום ברנע ובן כספית מתקשים לקבל את אירועי מערכת הבחירות כפי שאירעו. המצאות והגזמות מתקבלות בברכה

 

הלם הפרשנים מתוצאות הבחירות הפנה את מקומו בטורי הפרשנות כעבור יומיים, לכעס. עם הכעס באות ההחלקות.

שני אירועים מהימים האחרונים של מערכת הבחירות נחשבים לכאלה שהשפיעו באופן דרמטי על ההצבעה המסיבית לליכוד: נאומו של יאיר גרבוז על "מנשקי הקמעות ועובדי האלילים" וקריאתו של נתניהו לבוחריו לצאת להצביע כיוון ש"הערבים נוהרים לקלפיות בהמוניהם".

את הנעשה אין להשיב, אבל בהחלט אפשר לסלף. בן כספית סימן את אזהרתו של נתניהו מפני ההצבעה הערבית המסיבית, כשיא הקמפיין. כך כספית:

והשיא, אותה הכרזה, בקולו של ביבי, ש״נחילי ערבים״ בדרכם לקלפיות… נתניהו פרץ את הגדרות האחרונות, את העכבות האחרונות, והחל להתפרע ממש. שפך טונות של בנזין על השטח והדליק אותו. "נחילי הערבים" וההודעות המומצאות של חמאס וכו' הבהילו את הליכודניקים.

מילה מכוערת "נחילים". במילון הוא מוגדרת כ"להקה של בעלי חיים, בעיקר חרקים". אם נתניהו השיג את הניצחון באמצעות הדמיית אזרחי המדינה הערבים לחרקים, מה כבר ההבדל הגדול בינו לבין גבלס למשל, שדימה את אזרחי גרמניה היהודים לעכברושים?

רק בעיה קטנה אחת: במטה ההסברה של הליכוד, שהפיק את הקלטות ראש הממשלה המדוברות, מכחישים בתוקף שהמילה המכוערת הזו נאמרה. חיפוש קדחתני אחר הקלטה שכזו, שכביכול הופצה להמוני אזרחים, גם הוא העלה חרס.

בן כספית התבקש על ידי 'פרספקטיבה' לספק הקלטה, או קישור להקלטה, בה אומר נתניהו את המילה שהוא טוען שאמר. כספית לא העביר קלטת ולא הגיב לפנייה.

נחום ברנע, לעומתו, התמקד בנזק שעשתה התבטאותו של יאיר גרבוז למפלגת המחנה הציוני. את השפעת ההתבטאות המבזה בהפגנת השמאל בכיכר רבין, הציג ברנע כמניפולציה מצד "הספינולוגים של הבחירות, שעטו על הנאומים כמוצאי שלל רב" ('ידיעות אחרונות', המוסף לשבת, 20.3, עמ' 2). לפי ברנע, אמנם גרבוז אמר "קמעות", אבל דרעי ונתניהו – כדי להעצים את האפקט השלילי ולהוסיף למעגל הנעלבים גם את מנשקי המזוזות – הפכו את הקמעות של גרבוז ל"מזוזות". כך ברנע:

דרעי היה הראשון שהפך את הקמעות של גרבוז למזוזות. נתניהו הלך בעקבותיו.

לא נכון. במוצאי שבת, 7 במרץ, נאם גרבוז את נאומו בכיכר. התבטאותו חמקה מתחת לרדאר. מי שיירט אותה והביאה לתודעת הציבור, היה יו"ר מועצת יש"ע לשעבר, דני דיין, שצייץ אותה בחשבון הטוויטר שלו למחרת, לקראת השעה שש בבוקר. כפי הנראה, הובא ציוצו של דיין לכלל הציבור על ידי רועי שרון, כתב השטחים של ערוץ 10, שפרסם ידיעה בנושא באותו יום אחר הצהריים. עד הערב כבר כבשה ההתבטאות את סדר היום התקשורתי. למחרת בבוקר, יצא המחזאי יהושע סובול להגנת חברו גרבוז בראיון לרשת ב'. באותו ראיון הרחיב סובול את האמירה וכלל בתוכה גם "מנשקי מזוזות טיפשים". רק לאחר מכן מינפו דרעי, בנט ונתניהו את האמירות הפוגעניות לגיוס קולות, כמצוות בגין – 81', נוכח אמירתו הידועה של דודו טופז על מצביעי הליכוד ה"צ'חצ'חים".

גם נחום ברנע סירב להגיב או לפרסם תיקון לטעות שפרסם.

עדכון (24.3): בעקבות הפרסום מעמיד דני דיין דברים על דיוקם: הראשון שציטט את גרבוז, גם אם בצורה לא מדויקת, היה הני זביידה, בראיון לגיא זוהר. דיין ציטט את זביידה, מצא במקביל את הקלטת הנאום ואז פרסם את הציטוט המדויק. בנקודה הזו החל העניין לצבור תאוצה תקשורתית

למאמר זה התפרסמו 7 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. ההקלטה של דברי נתניהו הייתה בדף הפייסבוק שלו.
    הוא השתמש במילים "הערבים נוהרים בהמוניהם לקלפיות",לא נחילים ולא נעליים.

  2. מה אתם רציניים. זה שהוא כתב "נחילי ערבים" לא ברור לכם שבהקלטה המקורית לא נאמר נחילים, אבל זה מה שנתניהו דימה?

    • אתה וודאי גם מדמה עם 'פלסטיני' (במציאות זה אוסף של אנשים סונים ממקומות שונים) – צריך לשם כך באמת להשתמש בהרבה דמיון. כמובן זה 'עם מקופח' ואם אפשר סובל מ'ג'נוסייד'. נקווה שאתה מפריד אבל בין דמיון למציאות.

  3. גם אתם קצת טועים. לא באו מצביעי ליכוד בהמוניהם. היה אחוז הצבעה גבוה יותר. חלקו מהאוכלוסיה הערבית, מה שמתבטא בעליה של 2 מנדטים, ואולי אולי אקסטרא מנדט לעבודה עם לבני, וזהו… הפיזור היה בדיוק כמו פעם קודמת ורק ש"ס המפוצלת וקדימה שנעלמה הוסיפו מנדטים לגושים…
    ליכוד + בנט וליברמן: עלו בסה"כ מ-43 ל-44 (וחישוב שעשיתי הראה שאם שס לא הייתה מתפצלת כנראה שלא היו מקבלים אקסטרא מנדט)
    עבודה + לבני + מרץ: עלו בסה"כ מ-27 ל-29 (28 בלי הפיצול של שס)
    לפיד וכחלון: מ-19 ל-21 (מנדט או שניים היו נעלמים בלי הפיצול של שס)
    הרשימה המשותפת: 11 ל-13, בגלל אחוז הצבעה מוגבר אפילו יחסית לאחוז הגדילה הכללי.
    בניגוד ליהדות התורה שאחוז ההצבעה שלהם לא גדל באותה מידה כמו האחוז הכללי, ולכן איבדו מנדט, מ-7 ל-6
    ונשארה רק שס, שקיבלה 7 ויכלה לעלות בקלות ל-10 אם מספר המצביעים שלה לא היה קטן ואפילו לחזור ל-11 אם מספר המצביעים שלהם היה עולה מספיק כמו האחרים.

    בקיצור, לא היה שום דבר ושום שטויות. אחוז הצבעה גדול, הפיזור בעם נשאר זהה, כי אף מנהיג לא דיבר באמת למי שאינו מסכים איתו ממילא, וככה לא יוזמים שינוי, רק הנסיבות קובעות, והנסיבות לא השתנו

  4. ההתעסקות בטפל של מי אמר איזו מילה מטופשת היא סימפטום של מחלה שישראל ואמריקה חולים כבר כמה שנים טובות. בכל הקמפיין הזה (וגם בימים שלפניו) לא נשמע בתקשורת מילה אחת של מהות. לכל מתמודד ח,כ או סתם איזה מנכל של חברה יש דובר ויועץ תקשורות שתפקידם לייצר סיסמא נבובה כלשהי. אם משה רבינו היה חי בימינו הוא לא היה עובר מסך. ה"ברבורים שלו" לאורך חמישה ספרים פשוט היו נקטלים בתקשורת מיד אחרי הכבדת עולו של פרעה אחרי המפגש הראשון שלהם. אפילו אלוהים לא היה יכול לעזור לו…

    לעניין דברי נתניהו: אולי זה לא פוליטיקלי קורקט לדבר על הערבים אבל מי שגזען בכל הסיפור הזה הם כל השאר. אחרי הכל ההצבעות חופשיות וחשאיות הווי אומר אולי הערבים שיצאו בהמוניהם באוטובוסי השמאל הצביעו מאחורי הפרגוד לנתניהו…העובדה שכולם בתקשורת מבינים למי הצביעו הערבים הופכת אותם ללא פחות גזענים ממנו.

    וכן אני מבין שזו התממות אב ההתממות הזו לא שונה בהרבה מהתממות השמאל התקשורת (ואובמה) באותו עניין. העובדה שרבים מהערבים (וחברי הכנסת הערבים בראשם) מצהירים קבל עם ועדה על כך שהם קודם כל פלסטינים ורק אח"כ אזרחי ישראל לא מותירה הרבה ספק ביחס לשייכותם לשמאל ותמיכתם בעמדות המנוגדות מבחינה מדינית לעמדות הליכוד.

    אמירה אחרת של נתניהו גם היא קיבלה כותרות בתקשורת (שוב במקום להתעסק במהות מתעסקים במי אמר מה) : בדבר תקומתה או תקומתה של מדינה פלסטינאית. כאחד שחי כאן בשנה האחרונה ושמע כמה פיצוצים במהלך המבצע לא חושב שכרגע המצב בשל לכדי הקמת מדינה פלסטינאית. העובדה שהפלסטינאים לא מסוגלים לשלוט בעצמם לכשעצמה מוכיחה טענה זו. נעזוב לרגע אם הדבר היה מוצדק או לא, אבל לא ראינו בקרב הפלסטינים דבר הדומה לאלטלנה.

  5. ברברת כזו של סמולנים ״אינטלקטואלים״ בעיני עצמם עוד לא ראיתי !
    את מי מענין המשפט על הערבים או המזוזות ?
    רוב האנשים ששאלתי אותם שמעו על הדברים כלאחר יד והרבה אחרי שהצביעו !
    אנשים הצביעו לנתניהו כי ט-ו-ב להם !
    מצבם הכלכלי מצויין והם איבדו אמון בשלום עם הערבים לחלוטין !
    מה כל כך מסובך בלהבין זאת ?

  6. שניהם לא עיתונאים. שניהם על הצד הנמוך של הסקאלה של כותבי ישראל היום. שניהם רוכבים על תהילת העבר שלא ברור על סמך מה היא מבוססת.

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות