סוכנות הידיעות AFP מציגה: תעלומת מותו של אחד, באסם אל סייה

מאות מיליוני לקוחות AFP ברחבי העולם לעולם לא היו יודעים מי היה וממה מת, אבל דרשנו מהסוכנות תיקון, וגם קיבלנו אותו

סוכנות הידיעות הצרפתית Agence France Presse (AFP) היא מארגוני החדשות הגדולים בעולם. יש לה משרדים בכ-150 מדינות, ואלו מספקים ידיעות ושירותים לכ-5,000 לקוחות. הידיעות של הסוכנות מגיעות למאות מיליוני בני אדם ברחבי העולם.

המשרד הישראלי של CAMERA הצליח לאחרונה לגרום ל-AFP לתקן למעלה מתריסר כיתובי תמונות. הכיתובים טייחו את מעשיו של הטרוריסט בסאם אל-סייה והעלימו את הרשעתו במעורבות ברצח איתם ונעמה הנקין ז"ל באוקטובר 2015 מול ארבעת ילדיהם. בתגובה לפניית CAMERA, העורכים הוסיפו את המידע המהותי הזה ותיקנו בעיות נוספות בפרסום של הסוכנות.

כפי ש-CAMERA דיווחה בתחילה, כשבסאם אל-סייה נפטר בבית חולים ישראלי, כיתובי התמונות של AFP התעלמו גם מפשעיו וגם ממחלתו. הכיתובים טענו (באופן שגוי) שאל-סייה מת בכלא הישראלי, והוסיפו מידע נוסף כגון גילו, מקום מגוריו, מתי הוא נעצר ועוד. לעומת זאת, הם השמיטו שתי נקודות חשובות הרבה יותר להבנת התמונה של מותו:

  1. הוא מת כתוצאה ממחלה (השמטת עובדה זו עלולה להוביל את הקורא לחשוב כי הוא מת עקב התנאים בכלא הישראלי)
  2. הוא שהה בכלא הישראלי עקב מעורבותו ברצח כפול.

הנה כמה דוגמאות לכמה מתוך יותר מתריסר תמונות וכיתוביהן, בהן AFP השמיטה בתחילה את דבר מעורבותו של אל-סייה בפעילות טרור אולם כללה מידע הרבה פחות חשוב ורלוונטי:

מפגין פלסטיני בועט בצמיג בוער במהלך הפגנה ליד ההתנחלות היהודית בית-אל בגדה המערבית הכבושה ב-9 בספטמבר 2019, זאת בעקבות הדיווחים על מותו של בסאם אל-סייה בכלא הישראלי. סייה, בן 47 משכם נעצר על ידי הכוחות הישראלים באוקטובר 2015. "אל-סייה הוא האסיר הפלסטיני ה-221 שאיבד את חייו בכלא הישראלי מאז 1967", אמר דובר הארגון לזכויות האסיר.

אדם הולך ליד פוסטרים המציגים את תמונתו של בסאם אל-סייה, פלסטיני אשר דווח כי נפטר היום בכלא הישראלי, במהלך טקסי האבלות בביתו בעיר שכם שבגדה המערבית ב-9 בספטמבר, 2019. אל-סייה, בן 47, נעצר על ידי הכוחות הישראליים באוקטובר 2015.

מפגינים פלסטינים קוראים סיסמאות במהלך הפגנה בעיר שכם שבגדה המערבית הכבושה על ידי ישראל ב-9 בספטמבר 2019, לאחר הדיווחים על מותו של בסאם אל-סייה (בכרזות) בכלא הישראלי. סייה, בן 47 מהעיר שכם שבגדה המערבית, נעצר על ידי הכוחות הישראליים באוקטובר 2015. "אל-סייה הוא האסיר הפלסטיני ה-221 שאיבד את חייו בכלא הישראלי מאז 1967", אמר דובר הארגון לזכויות האסיר.

ראוי לציין כי הכרזות בתמונה שלעיל כוללות שיר הסתה אנטישמי שקורא לאלימות נגד כל היהודים: "קח לב שנעשה קשה כברזל, קח אותו וסקול [באמצעותו] את כל היהודים".

כשלוקחים בחשבון שאל-סייה עמד מאחורי הרצח הברוטאלי של שני הורים יהודיים לנגד עיני ילדיהם, אין פלא שתומכיו מנפנפים בשיר שכזה. אבל כש-AFP מסתירה מצרכני הידיעות שלה את משמעות השיר ואת פשעיו של אל-סייה, היא הופכת אותו לקורבן.

עמותת CAMERA יצרה קשר עם עורכי AFP והפנתה את תשומת ליבם להיעדר המידע החיוני על אל-סייה בעת שהם כללו מידע שהרלוונטיות שלו מוטלת בספק. לזכותם נציין כי הם תיקנו את הכיתובים באופן מהיר ומקיף. כל התמונות אודות אל-סייה מכילות כעת את הכיתוב הבא:

בסאם אל-סייה, שסבל מסרטן העצמות והדם, נפטר במרכז הרפואי אסף הרופא בבאר יעקוב, לפי הוועדה לענייני אסירים של הרשות הפלסטינית. סייה, 47, הורשע בישראל על אישור וסיוע במימון פיגוע הירי באוקטובר 2015 בכביש בגדה המערבית, בו נורו למוות הרב איתם ונעמה הנקין מול ילדיהם, אמר דובר השב"כ.

תורגם לעברית על ידי שלומי בן מאיר. לקריאת המאמר המקורי באתר CAMERA, לחצו כאן.

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. עיקר שכחתם
    שכם הכבושה ?
    למיטב ידיעתי נאבלוס בשליטת
    הראשות הפלסטינית מאמצע שנות ה 90 של
    המאה הקודמת.

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות