סוף סוף! ה-BBC מתנצל על האופן המזלזל בו התייחס לתלונותינו עד כה

התאגיד הבריטי מודה כי התמודדותו עם תלונות הנוגעות להטייה אנטי-ישראלית בשידוריו בערבית הייתה "בלתי מתקבלת על הדעת"

מאת ג'ונתן סצ'רדוטי

הכתבה פורסמה לראשונה בעיתון היהודי-לונדוני ה'ג'ואיש כרוניקל'. אנו מודים להם על הרשות לתרגמה ולפרסמה בעברית.

ה-BBC פרסם התנצלות על שנים של התייחסות "בלתי מתקבלת על הדעת" לתלונות על הטיה אנטי-ישראלית במחלקה הערבית של התאגיד. פעילים טוענים כי התאגיד נקט בגישה "מזלזלת" כלפי דאגותיהם של יהודים.

מדובר בניצחון קמפיין ה'ג'ואיש כרוניקל' להשבת האיזון לתאגיד השידור. העצומה שלנו, הדורשת חקירה פרלמנטרית של האופן בו ה-BBC מסקר את היהודים וישראל, מתקרבת ל-6,000 חתימות וניתן לחתום עליה בכתובת: theJC.com/BBCPetition.

מאז מבצע 'שומר החומות' בעזה במאי 2021, תגובות ה-BBC לתלונות הנוגעות לסיקור של ישראל לקחו עד שנה, וחלקן זכו להתעלמות מוחלטת. גם במקרים בהם התלונות זוכות להכרה כמוצדקות, התיקון שלהן מתעכב זמן רב, ולעתים הן אינן מתוקנות כלל.

אמנת ה-BBC דורשת מסגרת המספקת "שיטות פעולה שקופות, נגישות, אפקטיביות, מעודכנות ופרופורציונאליות" לתיקון בעיות. לפי כללי ה-BBC, זה אומר שיש להתייחס לתלונות בתוך עשרה ימי עבודה כשהדבר אפשרי. אבל ל-BBC לוקח בממוצע ארבעה חודשים כדי להשיב לתלונות של מבקרי התקשורת של CAMERA הנוגעות לסיקור של ישראל, כאשר חצי מהתגובות לא מקבלות יחס כלשהו.

במקרה אחד, לתאגיד נדרשו 12 חודשים כדי להכיר בקיומן של שגיאות בכתבה על האתרים הקדושים בירושלים. למרות שה-BBC הכיר בתלונה, השגיאות נותרו באתר גם חודשיים לאחר מכן, ולמעשה הן עדיין נמצאות שם.

"מתוך 26 התלונות שלנו, רק 7 קיבלו התייחסות ראויה שהובילה להחלטה", אומרים בארגון CAMERA, עמותת האם של 'פרספקטיבה' העוסקת בביקורת התקשורת ובין השאר, מנטרת את התקשורת בשפה הערבית.

דובר של ה-BBC מסר: "אנו מתנצלים על העיכוב הבלתי מתקבל על הדעת ואנו נבטיח כי תגובות רשמיות תישלחנה מוקדם ככל הניתן".

מאז מאי 2021, 14 מתוך 26 התלונות של CAMERA אושרו על ידי ה-BBC, כשחלקן הביאו לתיקון רק לאחר שבועות רבים. אף תלונה לא נדחתה. יתר על כן, מתוך אותן 26 תלונות 14 לא קיבלו מענה בכלל, למרות ששלוש מתוכן כן תוקנו בשקט וללא הכרה בטעות, כך מסר הארגון.

תלונות שאילצו את התאגיד לחזור בו באופן מביש כללו, בין השאר, ביקורת שהוטחה בישראל על רצח הומופובי של צעיר פלסטיני בידי פלסטינים; כינוי מבקרים יהודים בהר הבית "נוכרים"; והתייחסות לתפילות היהודיות כאל "טקסים תלמודיים", ביטוי הנושא קונוטציות שליליות במיוחד בשפה הערבית.

ההתנצלות של ה-BBC באה על רקע ביקורת הולכת וגוברת נגד הגישה המזלזלת לה זכו טענות של יהודים שמנכ"ל התאגיד, טים דייבי, הגיב באופן מאוחר ו"חסר תכלית" בשבוע שעבר למכתב פתוח שנשלח בספטמבר מאת 36 חברי פרלמנט ודמויות ציבוריות.

לשירות ה-BBC בערבית יש קהל של 36 מיליון איש ברחבי העולם, והוא נתפס כבר סמכא באזור, מה שמעלה חששות כי השגיאות החוזרות ונשנות שלו "ילבו את להבות השנאה".

העיכובים הם רק קצה הקרחון. במקרה אחד, ה-BBC הודה בטעות אך לא טרח לתקן אותה. בשתי דוגמאות נוספות, התיקון היה חלקי בלבד, והגיע ללא כל תגובה רשמית.

דובר CAMERA מסר:

מערכת התלונות של ה-BBC אינה מסוגלת לעמוד בסטנדרטים של הארגון, בכל הנוגע לתוכן בערבית על ישראל ויהודים. עצם זה שהתוכן של ה-BBC אינו עומד לפיקוח ברמה מספקת, הוא עובדה המתועדת היטב. כעת אנו רואים שגם כשהקהל דובר הערבית של ה-BBC מנסה לנקוט בפעולה ולעשות את העבודה שהנהלת ה-BBC אמורה לבצע, אנחנו עדיין נתקלים במכשולים בלתי עבירים.

גילויים אלה מגבירים את החששות בנוגע לתהליכי ההתמודדות עם תלונות של ה-BBC, על רקע חקירה של רשות התקשורת הבריטית בנוגע לאופן בו השירות דיווח על התקפה אנטישמית נגד יהודים בחנוכה האחרון.

דובר של הארגון הבריטי 'הקמפיין נגד אנטישמיות', שגיבה את הקמפיין של ה'ג'ואיש כרוניקל', אמר:

בזמן שעולות הקריאות לחקירה פרלמנטרית של האנטישמיות ב-BBC, ההתנצלות מרגישה מאולצת. במשך שנים, ה-BBC גילה גישה מזלזלת כלפי חששותיהם של יהודים והוא כשל בהתמודדות עם תלונותיה של הקהילה היהודית.

הריקבון העמיק במשך שנים וכעת יש להוציאו לאור הביקורת הציבורית. ה-BBC נתפס ברחבי העולם כקול סמכותי, וזה מטריד לחשוב על המידה בה ההשקפות שבוטאו על ידי ה-BBC בערבית ליבו את להבות השנאה לאורך השנים.

הביקורת של כשלונו של ה-BBC להתמודד בצורה ראוי עם התלונות הנוגעות לישראל וליהודים איננה חדשה – ואינה מוגבלת לשירות בשפה הערבית. ניל טרנר, מנהל פרויקטים לא-יהודי מנורת'המפטון, נעשה מעורב במחלוקת עם ה-BBC ב-2013 לאחר ששלח תלונות רבות בנוגע לסיקור של ישראל בשפה האנגלית. הוא אומר:

מערכת התלונות של ה-BBC מתוכננת על מנת לעכב, לטשטש ולרפות את ידיהם של המתלוננים. הטיפול בתלונות יכול לקחת למערכת שבועות, חודשים או שנים.

במקרה המאוד לא סביר שהצלחת, הם קוברים את הממצאים וממשיכים בעסקיהם כרגיל. כשצוות התלונות מאויש על ידי ה-BBX, ורשות התקשורת הממשלתית מאוישת בידי אנשי ממסד עם קשרים בתוך ה-BBC, אין לך סיכוי להליך הוגן.

הם חסרי אחריות. כמעט בכל יום יש שם משהו שמציג באופן מעוות, או מכפיש את ישראל.

באריסטר ג'ונתן טרנר, מנהל הארגון 'עורכי דין בריטים למען ישראל', תיאר את מערכת התלונות של ה-BBC כ"חוטאת למטרתה לחלוטין". הוא בעצמו שלח את תלונותיו, כולל מקרה סנסציוני ב-2007 בנוגע למאמר על מלחמת ששת הימים. הוא אומר:

הם מתעלמים מלוחות הזמנים שהם מתחייבים להם בקווי המדיניות, ללא השלכות. התגובות, אם וכאשר הן ניתנות, מיועדות להדיפת הביקורת ותו לא. נראה כי אנשי הצוות שם חושבים שתפקידם הוא למצוא סיבות לדחות את התלונות, ולא לבחון אותן באופן אובייקטיבי ולהשתמש בהן כדי לשפר את איכות השידורים.

בתיאוריה, כעת ישנה אפשרות לעתור לרשות התקשורת הממשלתית, אבל נחשו מה? תשע מתוך 14 מחברי ועדת התוכן של הרשות, שאחראית לבחינת תלונות הנוגעות לתוכן, עבדו בעבר ב-BBC.

דובר של ה-BBC מסר:

צוות התלונות שלנו מצוי בקשר עקבי וישיר עם CAMERA Arabic, ששולחים לנו מספר רב יחסית של תלונות מדי שנה.  בעוד היה דיאלוג בנוגע לתלונות, אנו מכירים בכך שחלקן טרם זכו לפעולה או מענה רשמי. אנו מתנצלים על העיכוב הבלתי מתקבל על הדעת ואנו נבטיח כי תגובות רשמיות תישלחנה מוקדם ככל הניתן.

כדי לחתום על העצומה של ה'ג'ואיש כרוניקל' בקרו באתר: www.theJC.com/BBCpetition  

תרגם לעברית: שלומי בן מאיר

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות