עד כמה גרוע המבוא של ה'גרדיאן' לסכסוך? כמו שהייתם מצפים ואף יותר

ובכך העיתון גם שובר שיא בכמות השקרים שניתן לדחוס לסרטון בן פחות מ-5 דקות

מאת אדם לביק

אז ב'גרדיאן' הבריטי הוחלט להציג לגולשים סרטון מבוא לסכסוך הישראלי פלסטיני מאת כתבת העיתון בירושלים, בת'אן מקרנן. הכותרת: "מדוע הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא כל כך מסובך – הסבר בווידאו". הסרטון מלא בשקרים, שגיאות ועיוותים – בדיוק מה שציפינו לו מה'גרדיאן'.

מקרנן מספרת לצופי הסרטון שמטרתם של כל הפלגים הפלסטינים בגדה המערבית ועזה היא בסך הכול לסיים את הכיבוש. היא שוכחת לציין שחלק מאותם פלגים – כגון החמאס והג'יהאד האסלאמי – קוראים בגלוי לחיסולה של ישראל, ודוחים מכל וכל את זכותם של היהודים למדינה בגבולות כלשהם.

היא מתייחסת לחמאס כאל 'תנועה אסלאמית' גרידא. היא לא מציינת שגם הזרוע הצבאית וגם הזרוע המדינית שלה מוכרות כארגוני טרור על ידי הממשלה הבריטית וחלק הארי של העולם המערבי.

היא טוענת שמכיוון שלרוב הפלסטינים במזרח ירושלים אין אזרחות ישראלית מלאה, הם נתקלים בקשיים בגישה לשירותים שונים, ומטעה את הצופים. אותם פלסטינים הם תושבי קבע, והם נהנים מרוב הזכויות שיש לאזרחים: הזכות לשירותים רפואיים ושירותי רווחה, חופש תנועה בכל רחבי ישראל והגדה המערבית והזכות להצביע בבחירות המוניציפליות.

היא טוענת שמצבם של הפלסטינים ברצועת עזה הוא הקשה מכולם. עם זאת, כשהיא מפרטת את קשיי האוכלוסייה שם, היא לא טורחת להסביר על קשיי החיים תחת השלטון הטוטליטרי של חמאס.

נאמר לצופים ש"ישראל שולטת במי שנכנס ויוצא מעזה". זה כמובן לא נכון, מכיוון שגם מצרים שולטת בכניסה וביציאה מהרצועה בגבולה הדרומי.

היא טוענת שההתנחלויות – אפילו באזורים בגדה המערבית שמנהיגי הרשות הפלסטינית הסכימו בעבר שיישארו חלק מישראל לאחר חתימת הסכם שלום – הן המכשול היחיד לפתרון שתי המדינות, והיא לא מציינת שהמנהיגים הפלסטיניים דחו הצעות שלום ישראליות רבות שהיו מביאות להקמתה של מדינה פלסטינית.

היא טוענת ש"לבנימין נתניהו לא היה כל עניין בקידום תהליך השלום", ומתעלמת מהשתתפות ממשלת נתניהו בשיחות השלום בתיווך אמריקני בשנים 2013- 2014 (למען ההגינות, מרקנן טוענת שגם לפלסטינים לא היה עניין עצום בפתרון הסכסוך).

חוץ מכל הדברים הלא נכונים שמקרנן סיפרה, ישנם גם דברים חשובים לא פחות שהיא השמיטה:

לאורך הסרטון, מקרנן נמנעת מלציין את הטרור, הקיצוניות והאנטישמיות הפלסטינית כמכשולים מרכזיים לשלום.

למעשה, הפעם היחידה בה היא רומזת בעקיפין לקיומו של טרור היא בדיון אודות סבבי הלחימה בין ישראל לעזה, אז היא אומרת: "רקטות נורו בשני הצדדים". כך היא גוזרת גזירה שווה בין ירי רקטות קטלניות – על ידי ארגוני טרור המחויבים להשמדתה של המדינה היהודית – על יישובים אזרחיים ישראלים, לבין התגובה הישראלית המופנית כנגד מטרות צבאיות ברצועת עזה.

באמצעות טשטוש הקורלציה בין ההחלטות הרעות המתקבלות על ידי המנהיגים הפלסטינים בגדה המערבית ועזה לבין התוצאות הרעות של אותן החלטות, כתבת ה'גרדיאן' בירושלים למעשה מתייחסת לפלסטינים כאל ילדים ומבטיחה שקוראי העיתון יישארו בורים לגבי כמה מהגורמים החשובים ביותר להנצחת הסכסוך.

המאמר פורסם לראשונה באנגלית באתר CAMERA-UK. תרגם מאנגלית: שלומי בן מאיר.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות