עורך 'הארץ' פוסל במומו

אלוף בן, עורך 'הארץ', לא אוהב את המועמדות של הרב דוד סתיו לתפקיד הרב הראשי לישראל. ממאמר שפרסם בעיתונו ("אין רבנים מתונים", 4/3/2013) עולה שנושא סמכותה הבלעדית של הרבנות לעניין הנישואים בישראל כה מעצבן אותו, עד שבהקשר זה הוא מכנה את הרב סתיו "קלגס של מנגנון כפייה", שכל שיש לו להציע לציבור הישראלי הוא, שבשונה מרב ראשי חרדי, אצלו "האזיקים יהיו מצופים פרווה". ומכוח מה מרשה לעצמו בן להביע עמדה כה תוקפנית כלפי הרב סתיו ותוכניותיו לשמר את מוסד הנישואים על פי ההלכה בישראל? מכוח טענתו, לפיה לעניין הנישואים:

מאזרחי הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון נשללת הזכות להינשא למי שירצו ואיך שירצו, והם כפופים להלכה דתית שרובם אינם רוצים בה.

בן לא מתכוון לכפיפות כללית להלכה דתית, כלומר לחובה לקיים אורח חיים דתי, שהרי זו כלל אינה קיימת וממילא הרבנות לא רלוונטית לעניין. ישראל אינה מדינת הלכה וחייו של אף ישראלי אינם כפופים להלכה דתית, או אזוקים על ידי הרבנות (עם פרווה או בלעדיה). אזיקיו המטפוריים של סתיו נוגעים רק לנקודה הספציפית של הנישואין, שאליה, כך נראה, מתכוון בן בטוענו שזו הלכה דתית שרוב הישראלים אינם רוצים בה.

אם אכן צודק בן, ורוב אזרחי ישראל, בבואם להתחתן, אכן כפופים להלכה דתית שאינם רוצים בה, כי אז יש אמת בטענותיו. אבל אם רק מיעוט קטן מתוך אזרחי ישראל חש עצמו בהקשר זה כפוף להלכה דתית שאינו רוצה בה, בעוד שרובם הגדול של אזרחי ישראל רוצים גם רוצים בהלכה דתית זו, הרי שכל הפוסל במומו פוסל, ובן עצמו הוא שכופה על רוב הישראלים עמדה ערכית שאינם רוצים בה.  

בן, כך נראה, היה מעדיף לראות חברה ישראלית שרובה חשה עצמה מנוערת ממחויבות לחתונה הלכתית (אחרת מדוע הוא מציגה ככזו?) אבל טענתו אינה נכונה. עיתון 'הארץ' בעצמו, הוא שפרסם חלק מנתוני מחקר מקיף על החילון בישראל, מהם עולה כי לשאלה "עד כמה חשוב לך להשתתף בטקס נישואים אורתודוקסי", ענו כ-70% מהנשאלים (מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל, לפי עורכי המחקר), "חשוב מאד" או "די חשוב".

יתרה מזו, על פי עורכי המחקר:

גם אם בוחנים באופן ממוקד יותר את הקבוצה המגדירה את עצמה כחילונית, מגלים, כי מרבית המשיבים בקבוצה זו נוטים להעדיף טקסי נישואים וברית מילה יהודיים-אורתודוקסיים… משמעות הדבר, לטעמנו, היא, שהתמיכה בנישואים אזרחיים אינה מעידה דווקא על תהליך של התנערות מסממנים יהודיים, אלא על ביקורת על ממסד הרבנות…

כל זאת, כאשר הרבנות נשלטת על ידי הזרם החרדי, או בלשונו של בן, באמצעות אזיקים ללא פרווה. הדעת נותנת שתחת סתיו, שלאורך ראיון שלם ב'הארץ' היה הראשון להביע ביקורת על ממסד הרבנות, ואשר בכוונתו לשנותו מן היסוד ולהפוך את כל גישתו לידידותית ומנעימה יותר כלפי הישראלים (או בלשונו של בן עם פרווה על האזיקים), שבעים האחוזים שרואים בחיוב חתונה דתית יתחזקו ולא יחלשו. האמנם "הלכה דתית שרוב הישראלים אינם רוצים בה"?

אלוף בן בתגובה: "למיטב ידיעתי, רוב הישראלים אינם חיים לפי ההלכה הדתית ואינם רוצים לחיות לפיה. אילו רצו, היו מקיימים מצוות. זה מה שכתבתי. לא כתבתי שרוב הישראלים לא רוצים נישואים אורתודוקסיים, ולכן ממצאי המחקר שאתם מצטטים לא רלוונטיים כלל למאמר, שהתייחס למצוקתם של אותם אנשים שלא רוצים נישואים כאלה, אך אינם יכולים להינשא בישראל במסגרת אחרת".

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות