אחלאם וניזאר, דבש וחלב

כך מציג ה-BBC בערבית לצופיו צמד טרוריסטים אסלאמיסטים רוצחי אזרחים, כזוג רומנטי הראוי לתמיכתם

אחלם וניזאר תמימי, זוג כל כך רומנטי ומקסים. צילום מסך מתוך התוכנית ב-BBC בערבית

מדי פעם משתמשת התוכנית 'מגמות' של ה-BBC בערבית באמתלה של "הצגת העמדות ברחוב הערבי", על מנת לפטור עצמה מהאחריות לספק לצופים את ההקשר לשיח פוגעני במרחב הציבורי הערבי.

באפריל האחרון למשל, הציגה התוכנית קריאות ברשתות החברתיות להשמדת ישראל וגירוש האוכלוסייה היהודית שלה במלחמה, כדעות לגיטימיות במסגרת דיון ברשת. ביוני 2019, העצימה התוכנית תגובה אנטישמית בפייסבוק מאת עיתונאי תוניסאי, שהתוותה תיאוריה מפורטת על קונספירציה יהודית והכילה ביטויים כגון "מוות לישראל" ו"מוות לאמריקה".

בשידור של ה-8 באוקטובר, התוכנית בחרה להציג – ולהלבין כשלג – את צמד הטרוריסטים אחלאם וניזאר תמימי. אחלאם תמימי לקחה חלק מרכזי בפיגוע ההתאבדות במסעדת סבארו בירושלים באוגוסט 2001, בו נהרגו 15 אזרחים. בעלה, ניזאר תמימי, השתתף ברצח האזרח הישראלי חיים מזרחי  באוקטובר 1993. ניזאר דקר את מזרחי ולאחר מכן הצית את רכבו, כשגופתו של מזרחי הייתה בתא המטען.

אף לא פעם אחת לאורך אייטם של שש דקות, לא הושמע ולו רמז של ביקורת על מי מהשניים. התוכנית עסקה בקמפיין רשת של תמיכה וסולידריות עם הזוג, והציגה את כל הסיפור כעניין של חופש הביטוי לחלשים ולמדוכאים. ראויים לציון גם ההשמטות מההיסטוריה של הזוג תמימי: התוכנית דיברה עם אחלאם כאילו היא רק "הואשמה במעורבות" בפיגוע (למרות הודאתה הפומבית בפשעיה), וכלל לא ציינה מדוע ניזאר נשפט ונכלא.

מגישת התוכנית ראניה עטאר תיארה הזוג תמימי כ"שבויים משוחררים". על רקע תמונות סנטימנטליות מחייהם החדשים בירדן, היא סיפרה לצופים כיצד השניים נפגשו באולמות בית המשפט הצבאי הישראלי, התארסו בעודם בכלא והתחתנו מיד כשהשתחררו בעסקת שליט ב-2011.

מגישת ה-BBC המשיכה בתיאור ההתפתחויות האחרונות בחיי הזוג, והסבירה שירדן לא חידשה את האשרה המאפשרת לניזאר לשהות בממלכה עם אשתו (בעלת אזרחות ירדנית). ניזאר גורש לקטאר מוקדם יותר החודש. היא ציטטה את אחיו של ניזאר, מחמוד, שטען כי ההחלטה לגרש את הבעל קשורה לבקשת הסגרה אמריקנית התלויה נגד אשתו אחלאם, ושהמשפחה רואה בכך היענות ירדנית לתכתיבים אמריקניים.

המגישה עטאר סיכמה את התוכנית בסרטון מלא ולא מצונזר של אחלאם תמימי, הפונה למלך עבדאללה. לאחר מכן, סופר לצופים על "ציוני הדרך המרכזיים בחייה של תמימי":

האישה הראשונה שהצטרפה לגדודי אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס…

היא הואשמה במעורבות בפיצוץ מסעדת 'סבארו' בירושלים…

ב-2013, משרד המשפטים האמריקאי הכניס אותה לרשימת 'הטרוריסטים המסוכנים המבוקשים ביותר', תחת ההאשמה בקשירת קשר להרוג אמריקנים בפיגוע במסעדת 'סבארו' בירושלים.

נראה כי עורכי ה-BBC בערבית מאמינים שהקשר של אחלאם תמימי לפיגוע בסבארו הוא עמום או בלתי מוכח. למעשה, תמימי עצמה התפארה שוב ושוב בחלקה בפיגוע.

ה-BBC גם השמיט כל אזכור למספר ההרוגים בפיגוע – 15 אזרחים ישראלים כולל שבעה קטינים בגילאי 2- 16, ואשה בהריון. כך תמימי הגיבה כשהיא שמעה כמה ילדים יהודים היא סייעה להרוג:

עד ליום זה, תמימי לא הביעה כל חרטה על תוצאות מעשיה. בדיוק להיפך:

יש לציין גם את גישת ה-BBC בערבית כלפי הגדרת תמימי כטרוריסטית. למרות שהתוכנית ציינה כי משרד המשפטים האמריקני שם אותה ברשימת 'הטרוריסטים המסוכנים המבוקשים ביותר' ושהיא הייתה האישה הראשונה שהצטרפה לגדודי עז א-דין אל-קסאם, התוכנית עצמה מיאנה להגדיר אותה כטרוריסטית. הדבר עומד בניגוד לעמדה הרשמית של בריטניה, אשר רואה בגדודי אל-קסאם בכלל ובפיגוע בסבארו בפרט כ"טרור" מ-2001 ועד היום.

שוב אנו רואים את רמת המחויבות של ה-BBC לקווים המנחים המערכתיים של עצמו – כולל החלק העוסק בפרסומים פוגעניים. בנוסף, כשהערוץ מתאר את הקמפיין למען התמימים ככזה הקשור בעיקר לזכויות אדם, ה-BBC בערבית מסתיר את האפשרות שהזוג זוכה לפופולאריות רבה בקרב ירדנים ופלסטינים לא למרות המעשים שהם ביצעו, אלא דווקא בזכותם.

עדכון: בעקבות ביקורת שספג ה BBC, הורדה הכתבה מהאתר ומחשבונות הערוץ ברשתות החברתיות

המאמר פורסם במקור באתר CAMERA-UK. עיבד ותרגם מאנגלית: שלומי בן מאיר

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות