אמור לי מיהם מבקריך

'הארץ' מדווח על "ביקורת" על אונ' בן גוריון בעקבות ביטול הפרס לשוברים שתיקה. למי מתכוון העיתון כשהוא מדווח על אותה ביקורת?

 

אתמול (6.7.2016) פרסמנו בדף הפייסבוק שלנו כיצד 'הארץ' ו'רשת ב' פרסמו ידיעות על תורמים לאוניברסיטת בן גוריון, המותחים ביקורת על החלטת הנשיאה לבטל פרס ל'שוברים שתיקה'.

מי שהתעמק בתוך הידיעות גילה כי ה"תורמים" המדוברים הם בסך הכל שניים: אדם שתרם לאוניברסיטת בן גוריון בפעם האחרונה לפני למעלה מ-20 שנה, ואדם נוסף שהגדיר עצמו "סתם אחד שגר בארץ ודוד שלו נתן את כל רכושו הלא גדול לאוניברסיטה".

בינתיים שונו הכותרות, גם ב'הארץ' וגם ב'רשת ב", אך בכתבה ב'הארץ', כפי שמצוין גם בכותרת המשנה, לא מדובר רק על התרעמות "תורמים", אלא גם על ביקורת על אונ' בן גוריון מצד גורם אקדמי. הכתב אור קשתי מצטט מכתב של האגודה ללימודי המזרח התיכון בצפון אמריקה, שטענה בפני הנשיאה כי החלטתה היא "דוגמה ברורה של התערבות באוטונומיה של המחלקה והפרה של החופש האקדמי".

ביקורת או לא ביקורת?

רגע, מיהי אותה אגודה המעבירה ביקורת על האוניברסיטה בבאר שבע?

האגודה ללימודי המזרח התיכון בצפון אמריקה (MESA) היא אגודה המקדמת את חקר המזרח התיכון. בעמותה חברים כ-2700 חוקרים. האגודה מגדירה עצמה א-פוליטית ובכל זאת כדאי לציין כמה נקודות המשקפות את הלך הרוח שלה.

בנובמבר 2014, עברה באסיפת החברים של MESA החלטה שאושרה מאוחר יותר במשאל באגודה בפברואר 2015. נושא ההחלטה היה "ההגנה על חופש הביטוי בנוגע לחרם האקדמי על ישראל". בין היתר נקבע בהחלטה כי ה"קריאות לחרם, מניעת השקעות, ועיצומים (BDS) הינן צורות לגיטימיות של פעולה פוליטית בלתי אלימה".

כפי שדווח כבר אז ב'הארץ', ההחלטה אימצה את זכותם של חברי MESA לתמוך בחרם אקדמי ובהפסקת שיתוף הפעולה עם מוסדות אקדמיים מישראל. ואכן, גם נשיאת MESA הנוכחית פרופ' בת' ברון, חתומה  באופן אישי על מכתב תמיכה ב-BDS מאוגוסט 2014.

בנוגע לעמדת הארגון עצמו, נקבע בהחלטה שהדבר יידון בעתיד. "הארגון קורא בתוקף לועדות ב-MESA לארגן דיונים בפגישות השנתיות של MESA וכן קורא לדירקטוריון MESA ליצור הזדמנויות במהלך השנה, על מנת לספק פלטפורמות לדיון מתמשך על החרם האקדמי ולטפח חשיבה מעמיקה לעמדה הראויה שעל MESA לנקוט".

מאז אותה החלטה ב-2015, הנושא של תמיכה ב-BDS הועבר לוועדה, ובינתיים לא ברור מה יעלה בגורלו. אך לא ניתן להתעלם מהמחנה החזק בתוך MESA שתומך ודוחף את הארגון לתמיכה ב-BDS.

כך שכשאור קשתי מצטט את מכתבה של האגודה ללימודי המזרח התיכון בצפון אפריקה, כחלק מ"הביקורת" על החלטת הנשיאה כרמי, כדאי לדעת במי בדיוק מדובר.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות