בדידותו של מנהיג

בראיון שהעניק השבוע בנימין נתניהו לניו יורק טיימס ("Netanyahu Takes a Lonely Stance Denouncing Iran", 11.10) מתואר ראש הממשלה כאדם בודד ומנותק, אשר ממשיך להתריע מפני הסכנה של איראן גרעינית בפני עולם אשר התקדם ונטש אותו, ואת אזהרותיו, מאחור. בכתבה מתואר כי מעל שולחנו של ראש הממשלה תלויות תמונותיהם של שתי דמויות מופת – צ'רצ'יל והרצל – איתם מזדהה נתניהו, מתוך אמונותו כי בדומה אליהם, הוא לבד יודע לזהות ולהתריע בפני העולם על הסכנה הגדולה של דורו. נתניהו מסכם את ההשוואה בכך שהוא מסביר כי צ'רצ'יל והרצל היו "בודדים הרבה יותר ממני".

 

רבים לא אהבו את ההשוואה בין נתניהו לצ'רצ'יל, וזו זכותם. אלא שלפחות במקרה אחד, ניסה אחד המבקרים להפריך את ההשוואה על ידי ניתוח חלקי ולא הוגן של ההיסטוריה. במאמר דעה ב'ידיעות אחרונות' ("בדידותו של החייל היפני", 15.10) הסביר ד"ר ברוך לשם:

 

גם היאחזותו של נתניהו בבדידותו של צ'רצ'יל נשמעת תמוהה. בנות בריתה של בריטניה באירופה לא נטשו אותה, אלא נכבשו על ידי גרמניה הנאצית. ארה"ב תמכה בה מדינית וסיפקה לה נשק וסיוע כלכלי עד להצטרפותה למלחמה ב-1941. צ'רצ'יל לא היה מבודד גם בקרב עמו בעת המלחמה, אלא היווה דמות מלכדת ונערצת.

 

לכאורה ביקורת נוקבת על ההבנה ההיסטורית הלקויה של ראש הממשלה; צ'רצ'יל לא היה כל כך בודד ומבודד כפי שנתניהו תיאר אותו. אלא, שדומה שדווקא ד"ר לשם לקה בחוסר הבנה לגבי התקופה הרלוונטית בחייו של צ'רצ'יל אליה רמז ראש הממשלה.

 

בספר "צ'רצ'יל והמלחמה" (בתרגום עם עובד, 2009) מתאר ההיסטוריון ג'פרי בסט את ניסיונותיו של צ'רצ'יל לעורר את דעת הקהל לסכנה הגדולה הנשקפת מגרמניה:

 

במהלך שנת 1933 העמיד צ'רצ'יל את העלאת המודעות הציבורית ביחס לסכנה הנשקפת מגרמניה במוקד עיסוקיו ועשה אותה לשליחותו הגדולה….בנאום אחר נאום, מאמר אחר מאמר (אך כי אלה לא היו מרובים במיוחד), בשידור אחר שידור, הפנה את תשומת הלב לחימוש מחדש של גרמניה ולמשמעויות שייוודעו לו לשלום אירופה, ואולי לשלום העולם כולו…היטלר בנאומיו, מנגנון התעמולה של גבלס ושוחרי שלום בארצו – כולם הוקיעו אותו כמחרחר מלחמה, אך זה היה תיאור מסולף ומעוות… (עמ' 97)

 

צ'רצ'יל היה המתריע העומד בשער, בודד במערכה כנגד גרמניה עד שנת 1938. מעמדו הדרדר עוד יותר עם חתימתו של ראש ממשלת בריטניה, נוויל צ'מברליין, על הסכם מינכן הידוע, בו הוקרבה צ'כוסלובקיה לגרמניה הנאצית בעד הבטחות חלולות לשלום. צ'מברליין, בציטוט שהפך עם השנים לקלישאה המסמלת נאיביות, הכריז כי הביא "שלום בימינו". ההשפעה על מעמדו של צ'רצ'יל הייתה מיידית:

 

לאחר מינכן בסתיו 1938, איבד צ'רצ'יל את בסיס האהדה שלו בקרב תומכי השמרנים הנאמנים… בדיון בבית הנבחרים לא היה צ'רצ'יל בודד בביקורתו על הסכם מינכן, אך היה הרהוט והחריף ביותר. הוא העז לומר "את הדבר הלא-פופולרי והלא-מקובל ביותר" שאפשר היה לומר בתנאים האלה – כי לא זו בלבד שאין סיבה למסיבה, אלא "ספגנו תבוסה מוחלטת וחד-משמעית". די היה בכך להשחיר את פניו בעיני נאמני השמרנים… למשך זמן מה היה צ'רצ'יל הפוליטיקאי הפחות פופולרי במדינה. (עמ' 99-100)

 

רק כשבעה חודשים לאחר פרוץ מלחמת העולם השניה, ולאחר מספר כישלונות צבאיים, התפטר צ'מברליין, והוחלף בתפקידו על ידי צ'רצ'יל אשר בזכות מנהיגות איתנה ורטוריקה מופלאה, ליכד מסביבו את העם הבריטי עד לניצחון על גרמניה הנאצית.

 

אם כן, לפני פרוץ המלחמה, בכל הנוגע ליחסו ואזהרותיו של צ'רצ'ילכלפי גרמניה הנאצית, הוא אכן היה בודד, או לכל הפחות היה המייצג הבכיר של דעת מיעוט אנטי-פייסנית שרבים לא רצו לשמוע.

 

האם נכון להשוות בין ניסיונותיו של צ'רצ'יל להזהיר את העולם מפני הסכנה הנאצית, לניסיונותיו של נתניהו להזהיר את העולם מפני סכנת הגרעין האיראנית? עדיף להשאיר השוואה זו לשיפוטם של היסטוריונים מן העתיד. אלא שמי שבינתיים לא מקבל את ההשוואה, מוטב כי ידייק לפני שיבקר.  

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות