בן כספית לא רגוע

קצת מבהיל לקרוא את טורו של בן כספית ("ל-א מ-פ-ח-ד-י-ם", 26.1.10) היום במעריב, אשר כותרתו מופיעה בעמוד הראשי. מבהיל מכיוון שכמעט אפשר לשמוע את כספית צועק את המילים, כועס ומתעצבן עם כל הקשה נוספת על המקלדת.

כספית מגיב בזעם לתביעה שהוגשה נגדו ונגד מעריב על ידי שרה נתניהו בעקבות דברים שכתב במוספשבת ב-22.1.10. בין השאר כתב שם כספית כי שרה נתניהו פיטרה את הגנן הוותיק של בית ראש הממשלה, ואילו בכתב התביעה נאמר שהגנן מעולם לא פוטר והוא ממשיך לעבוד כימים ימימה.

את האמת? אין לנו שום כלים לדעת עם מי הצדק, בדיוק כמו בסיפור שרה נתניהו וליליאן פרץ. בשביל זה יש בתי משפט ומוטב כי ניתן להם לעשות את עבודתם.

ובדיוק מאותה סיבה ישנה בעיה עם דברים שכותב כספית לקראת סוף הטור. הוא למעשה לא מגיב עניינית לכתב התביעה של שרה נתניהו, אלא אומר:

את התביעה הם לא הגישו כדי לנצח. גם לא כדי להגיע לבית המשפט. הם רצו להפחיד, להרוויח זמן, ואולי גם כמה נקודות בדעת הקהל.

כיצד מצדיק כספית את גרסתו שמשהו רקוב בממלכת רח' בלפור?

על ידי ציטוט מסקר של "מאגר מוחות" שהוזמן על ידי "רשת" ושודר ב"אנשי היום" עם גדי סוקניק. מהסקר הנ"ל עולים הנתונים הבאים:

·         68% מהציבור מאמינים לליליאן פרץ ו-32% לשרה נתניהו.

·         שני שליש מאמינים כי שרה נתניהו מתערבת בנושאים מדיניים-ממלכתיים.

·         73% מאמינים כי שרה נתניהו מתערבת בענייני מינויי תפקידים.

·         52% מאמינים כי היא משפיעה לרעה על ראש הממשלה ו-15% לטובה.

האמת היא שאנחנו לרגע לא מפקפקים באמינות הנתונים. הבעיה היא אחרת. מה בדיוק הסקר הזה מוכיח חוץ מכוחה של התקשורת להשפיע על בני אדם? הרי, מה באמת יודעים כל מי שהשתתף בסקר על שרה נתניהו? התשובה העובדתית היא כלום. התשובה המדויקת יותר היא שכל מה שהם יודעים, הם יודעים מהתקשורת (אלא אם כן הסוקרים הצליחו לתפוס במקרה כמה חברים אישיים של המשפחה). ומה התקשורת פמפמה להם בשבוע האחרון? אלפי אלפים של מילים על רשעותה, טיפשותה והשפעתה של אשת ראש הממשלה לשלילה על חייו של בעלה. אי אפשר היה לברוח מזה.

הקשר בין הסקר בו מנפנף כספית לבין ידיעת האמת שואף לאפס. הדבר דומה לסקר השואל "כמה ראשי נפץ גרעיניים את/ה מאמין/ה שיש לישראל?" (62% – 12; 15% – 31 ; 33% – 74), או "מי את/ה מאמין/ה משקיעה יותר בחדר הכושר? בר רפאלי או מירי בוהדנה?" (38% בר, 62% מירי).

כמו במקרים הוירטואליים הנ"ל, אין לציבור הרחב כלים באמצעותם ניתן להגיע למסקנה מה קרה לגנן של שרה, או כמה כסף חייבת או לא חייבת שרה לליליאן. זה מספיק מעניין כדי לקבל אייטם או שניים בעיתון, ואחר כך ראוי לתת למערכת המשפט לעשות את עבודתה. המתקפה התקשורתית הרב-חזיתית על שרה נתניהו היא המשפיעה הגדולה ביותר על תוצאות הסקר של "רשת", ממנה מנסה להוכיח כספית את צדקתו. זהו מעגל קסמים בו התקשורת מאכילה את הציבור שמקיא בחזרה את מה שבלע רק כדי שהתקשורת תמחזר שוב את הקיא וחוזר חלילה.

"הציבור, אם כן, אינו מטומטם", כותב כספית. מילים כדרבנות. לכן הציבור היה מעדיף את בן כספית, העיתונאי המחונן שיודע לכתוב על נושאים חשובים באמת, ולא זה המתנצח בפומבי עם ראש הממשלה.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות