גרוזני, מוסול וא-ראקה: פניה החמקמקים של ההסתרה

שלמה בן עמי טוען ב'הארץ' שמאז מלחה"ע השניה מדינות חזקות תמיד נכשלות במלחמותיהן בכוחות נחותים. מה הוא מסתיר מהקוראים ולמה?

בירת הטרור המוסלמי גרוזני בתבוסתה

תחת הכותרת "פניו החמקמקים של הניצחון", פרסם בסוף השבוע ב'הארץ' השר לשעבר שלמה בן עמי מאמר ארכני, שטיעונו המרכזי אמנם טובע במלל וניימדרופינג מייגעים, אבל ברור כבר לפי הכותרת.

והוא שהתקדימים ההיסטוריים מראים שישראל לא יכולה לנצח את חמאס. ובלשונו:

תופעה שחוזרת על עצמה מאז מלחמת העולם השנייה היא, הכישלון של מדינות חזקות במלחמות א־סימטריות מול כוחות נחותים. הנחישות של הצד החלש עמדה לעתים קרובות בפני היכולות של הצד החזק, בעיקר כשמטרות המלחמה שלו היו סתמיות, כמו למשל חיסול מוחלט של האויב— מטרה שהיא בהגדרה חמקמקה, בעצם אינסופית.

בן עמי לא מסתפק באמירה כללית. הוא מוסיף הסבר על הרלוונטיות של ה"תופעה החוזרת על עצמה" לאתגר שמציב חמאס לישראל:

במלחמות הא־סימטריות של העידן הזה נהנה הכוח הנחות מיתרון טקטי מכריע — פריסתו בקרב אוכלוסייה אזרחית — ובמקרה של חמאס, גם משליטה בזירה האורבנית הצפופה ביותר בעולם. זהו שדה קרב שאף צבא מודרני, עם כל עדיפותו הטכנולוגית, לא הצליח לנצח בו עד כה

ובכן, ההיסטוריון המלומד טועה.

ראשית, עזה אינה "הזירה האורבאנית הצפופה בעולם". יש לפחות 40 ערים צפופות ממנה בעולם. מגוחך לטעון על עיר שכמעט אינה בנויה כלל לגובה, שהיא הצפופה בעולם.

שנית, ההיסטוריה של העשורים האחרונים ראתה לפחות שני מקרים בהם התזה שלו הופרכה באופן חד משמעי.

לא זו אף זו – היא הופרכה במתארים דומים להפליא לאתגר הכרעת חמאס ברצועת עזה, שניהם מול ארגון אסלאמי ג'יהאדיסטי ש"התפרס בקרב אוכלוסייה אזרחית" ב"זירה אורבאנית צפופה".

הראשון הוא המתקפה של רוסיה נגד הטרור הג'יהאדיסטי שהשתלט על צ'צ'ניה. כזכור, בדלנים מוסלמים קיצוניים ניסו לכבוש את רפובליקת דגאסטן בפלישת גרילה, במטרה לכונן גם בה משטר אסלאמי.

פוטין – אז נשיא בתחילת כהונתו, מחץ את צ'צ'ניה במתקפה אכזרית שכללה מצור, כתישה וכיבוש, במהלכם נהרסה עיר הבירה של צ'צ'ניה, גרוזני. במשך כמה שנים נוספות עוד הוציאו הצ'צ'נים המובסים פעולות טרור נגד הרוסים, אך גם הן גוועו והטרור האסלאמיסטי הצ'צ'ני מוגר כליל, עד שכיום צ'צ'ניה היא בת ברית קרובה של רוסיה.

השני הוא כמובן המתקפה האדירה של בנות הברית על ארגון הטרור האסלאמי דאעש, שהשתלט על אזורים נרחבים בעיראק ובסוריה.

גם כאן, באמצעות כתישה אגרסיבית מהאוויר והריסת שתי ערי הבירה של דאעש – מוסול בעיראק וא-ראקה בסוריה, הוכנע דאעש, חדל לתפקד כגורם שלטוני ולמעשה נפוץ לכל רוח.

שני התקדימים ההיסטוריים האלה, כאמור, כוללים מאפיינים דומים להפליא לאתגר חמאס בעזה – ארגון טרור אסלאמי מחופר בתוך עיר אזרחית צפופה, והניצחונות בהם לא היו "חמקמקים" אלא מכריעים.

אפשר להתווכח האם נכון מצד ישראל למחוץ את עזה כדרך שנמחצו גרוזני, מוסול וא-ראקה. כנראה ששלמה בן עמי לא רוצה להביס את חמאס בעזה לפי המתארים הנ"ל.

אבל אי אפשר להתווכח על כך שבן עמי טועה בטענתו לפיה "מדינות חזקות תמיד נכשלות במלחמות א־סימטריות מול כוחות נחותים".

מדינות חזקות דווקא מוחצות כוחות נחותים במלחמות א-סימטריות, ובפרט כוחות נחותים מסוג ארגוני טרור מוסלמיים הפועלים מתוך סביבה אזרחית צפופה.

וההיסטוריה גם מראה לנו איך בדיוק הן עושות את זה.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות