האם ציפי לבני האשימה את נתניהו בכישלון המשא ומתן המדיני?

רביב דרוקר רומז-טוען כהרגלו, שציפי לבני לא משתפת את הציבור כיצד "חירב נתניהו את המו"מ המדיני" כדבריו. אבל לבני דווקא כן שיתפה את הציבור מי לדעתה החריב את המו"מ, ובאופן מוזר, זה לא ראש ממשלת ישראל

לבני ועבאס, 2007 (עמוס בן גרשון, פלאש 90)

רביב דרוקר, עיתונאי מוערך בדרך כלל, פרסם השבוע מאמר דעה בעיתון 'הארץ' ("זה הזמן לדבר על הגברת", 25.01) בו קרא לראשי מפלגת המחנה הציוני לשנות את אופי הקמפיין שלהם. לא נתייחס לדעותיו (הלגיטימיות) של דרוקר העומדות במרכז הטור; נתמקד במשפט אחד, הנכתב כמעט כבדרך אגב, אשר ניתן לבדיקה:

הרצוג ולבני […] מתנהגים כמי שלא רוצים לקרוע את החוט העדין שיאפשר להם להיות שרים בממשלה עתידית של נתניהו. לבני לא סיפרה עד עכשיו איך חירב נתניהו את המו"מ המדיני בהתעקשויות על כל מלה ובבזבוז זמן שנועד להוציא את הצד השני מדעתו (והצליח).

ציפי לבני באמת "לא סיפרה עד עכשיו" על החרבת המו"מ על ידי נתניהו, אך לפחות על פי מה שפורסם עד היום, היא דווקא כן סיפרה מי אשם לדעתה בכשלון המו"מ, ומדובר באישיות שונה מזו שמעלה דרוקר. נזכיר כי בעבר הראתה 'פרספקטיבה' כי בניגוד לדעה הרווחת בציבור, הראשונה שהתעקשה על הכרה פלסטינית בישראל כמדינה היהודית, הייתה ציפי לבני ולא בנימין נתניהו. אך גם אם לא לעניין הנ"ל התכוון דרוקר, רק לפני כחודש הבהירה לבני במילותיה שלה את דעתה על כישלון המו"מ עם הפלסטינים בראיון ל'ניו יורק טיימס' ("מדוע נכשל המשא ומתן עם הפלסטינים", 23.12.14):

Livni acknowledged that dealing with Netanyahu on the talks had always been difficult, but from her perspective the Palestinians caused their failure at a critical moment

תרגום:

לבני הודתה כי ההתנהלות עם נתניהו בנוגע לשיחות תמיד הייתה קשה, אך מהפרספקטיבה שלה הפלסטינים הם שגרמו לכישלון [המשא ומתן] ברגע קריטי.

הכותב מציין כי ב-17 למרץ, הגיש הנשיא אובמה לשני הצדדים הצעה להסכם מסגרת לסיום הסכסוך. הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס מעולם לא השיב לאובמה האם הוא מקבל את הצעת המסגרת, ולמרות זאת המשא ומתן נמשך. ישראל התכוננה לשחרר את הקבוצה האחרונה של אסירים פלסטינים אותם התחייבה לשחרר במהלך המשא ומתן, האמריקאים התכוננו לשחרר את פולארד, וכל הצדדים הסכימו להאריך את המשא ומתן לתקופה נוספת:

Then, Livni said, she looked up at a television as she awaited a cabinet meeting and saw Abbas signing letters as part of a process to join 15 international agencies — something he had said he would not do before the deadline

תרגום:

ואז, אמרה לבני, היא הרימה את הראש לכיוון הטלוויזיה בעת שחיכתה לישיבת קבינט, וראתה את עבאס חותם על מכתבים כחלק מהליך הצטרפות ל-15 ארגונים בינלאומיים – משהו שהוא אמר שהוא לא יעשה לפני תום המועד [של המשא ומתן].

למרות זאת, נמשך המו"מ בעיקר סביב העלאת רעיונות כיצד להאריכו, ובניית אמון בין הצדדים:

Then, on April 23, a reconciliation was announced between Hamas and Abbas’s Fatah — something since proved empty. That, for Netanyahu and Livni, was the end: They were not prepared to engage, even indirectly, with Hamas

תרגום:

ואז, ב-23 לאפריל, הוכרז על הסכם פיוס בין החמאס לבין הפתח של עבאס – דבר שמאז הוכח כחלול. זה, עבור נתניהו ולבני, היה הסוף: הם לא היו מוכנים, אפילו לא בעקיפין, להיקשר עם החמאס.

חשוב לציין כי הדברים הנ"ל התפרסמו בתקופת בחירות, בה ללבני דווקא יש מה להרוויח מהאשמה גורפת של נתניהו בכישלון השיחות. ובכל זאת, היא מטילה את מלוא האחריות על כשלון השיחות על הצד הפלסטיני ועל עבאס באופן אישי. אין כל מילה על "איך חירב נתניהו את המו"מ", כפי שרומז דרוקר. דבריו של דרוקר משפיעים לא רק על שמו הטוב של נתניהו, אלא על שמה הטוב של ישראל הטוענת שוב ושוב כי לא היא זו שגוררת רגליה ומסרבת לנהל מו"מ רציני שנה אחר שנה.

טרם התקבלה תגובה מרביב דרוקר.

עדכון מה-28.1:

תגובת רביב דרוקר: "אני מניח שאתה מתאר לעצמך שאני יודע מה אמרה לבני בפומבי. בשיחות סגורות לבני בהחלט מטילה את האשם גם על אבו מאזן, אבל יודעת לספר בהרחבה ובפירוט על האחריות של נתניהו לכשלון המו"מ."

 

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. כלומר…דרוקר לא רק שאינו ישר, גם מדליף.
    לכן אין בו ובמה שהוא כותב\אומר אמון.

  2. בתוכניתו על הקק"ל העיר דרוקר: " ככול שהקק"ל נהייתה יותר תלויה במפלגות הימין" (כך גברה שחיתותה). אין להגזים וליידע בכמה מילים בודדות, למה הקק"ל הגיעה ל'תלות במפלגות הימין', זה כבר מידע לציבור שלא כ"כ מתאים לציבור לדעת אותו. ובכן, גורמים בשמאל מנסים זה שנים לכפות העברת אדמות לידי ערבים, שאם לא כן – לחסל את הקק"ל, בעוד המנדט של קק"ל להבדיל מממשלת ישראל הוא, מה לעשות, לפתח קרקע לטובת יהודים בלבד (כך הסבירו הרצפלד וגרנות שהעברת הבעלות של אדמות מדינה לקק"ל תבטיח שהן ישמשו אך ורק את היהודים ולא את יתר אזרחי המדינה‏). שיבת ציון כנראה לא מקובלת על פוסטציונים בשמאל, ואנשי תקשורת, ייתכן לצרכיה של תקשורת ההמונים המעוניינת מטבעה להביא למצביי קטסטרופה, מבחינתה זה 'אייטם חם' ורייטינג, מסייעים לאותם פוסטציונים. אז מי אילץ את את הקק"ל לנטות לכוון מפלגות הימין?

  3. מאחרים שמטה לחמם תלוי בתקשורת ההמונים. לשם כך עליך להשחיר את ישראל כסוג של צהובונות. אחרת איך השידור ישיג מדרג (רייטינג). הבעיה שישראל בסכנה קיומית ואסור להחמיר את מצבה (ע"י אי אלו הטיות חביבות), זה לא בסדר עדיפות לפני חשבון הבנק.

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות